Klacht: Informatie tijdens examen onduidelijk/niet aangegeven

op 21 mei 2016 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Afgelopen week heb ik drie examens afgelegd. Tegen het einde van het tweede examen wilde ik mijn werk inleveren toen ik tot mijn schrik ineens zag dat er nog een opgave bleek te zijn. Er stond nergens duidelijk vermeld dat het om meer dan één opgave ging. Ik heb deze toen snel moeten maken en ik vermoed nu dat ik hierdoor het examen niet zal halen.
Ik heb al meerdere vertaalexamens van de LOI gemaakt en deze bestonden altijd uit één vertaling oftewel één opgave. Op de voorkant van het examenblad stond niet duidelijk aangegeven dat het nu ging om meerdere opgaven.
Daarbij was de tekst van de tweede opgave vijftig woorden minder, maar deze opgave telt wel net zo zwaar als de eerste (voor 50%). Omdat de moeilijkheidsgraad van beide teksten ongeveer wel hetzelfde leek, vind ik het merkwaardig dat de kortere tekst (193 woorden) net zo zwaar wordt gerekend als de eerste (243 woorden). De eerste tekst is twintig procent langer en zou dan ook meer punten waard moeten zijn in vergelijking met de tweede opgave.
Het gemiddeld aantal woorden voor dit examen zou trouwens moeten liggen rond de 300 en 350 woorden, zoals het eerste examen dat ik die dag heb gemaakt (308 woorden). Bij dit examen telt het totaal aantal woorden echter ruim 430.
Ik heb nog nooit een vertaalexamen met meerdere opgaven/vertalingen gekregen en sta daar dus ook niet iedere keer bij stil of het dit keer anders is. Op het voorblad staat een hele lap tekst met dingen over wat ik moet doen als ik een “vraag” niet weet. De LOI gelooft nog steeds dat een vertaalexamen bestaat uit “open vragen” en niet uit het maken van een vertaling.
Ik heb gewacht met het schrijven van deze klacht tot het derde examen, om na te kunnen kijken of het toch enigszins duidelijk stond aangegeven uit hoeveel opgaven het examen bestaat. Anders dan de vorige keer stond er bij het derde examen wél duidelijk vermeld uit hoeveel opgaven het examen bestond (ook gewoon weer één opgave trouwens), maar de exameninformatie werd nu ook kort en bondig beschreven. De belangrijke gegevens zoals examennaam, aantal opgaven en het maximaal aantal punten (en minimaal aantal punten dat je moet scoren om te slagen) werden vermeld op de voorkant. Dit was veel overzichtelijker dan een A4\\\\\\\\\\\\\\\’tje vol tekst dat grotendeels niet eens van toepassing is op het examen of overbodig is. Graag had ik dit ook gezien bij de vorige examens zodat ik alle belangrijke informatie in een oogopslag kon zien.
Ik vind het nu heel jammer dat ik door onduidelijkheid het examen niet goed heb kunnen maken en dat ik nu maanden moet wachten op een uitslag die ik waarschijnlijk al weet.

- Dat er voortaan duidelijk (en kort) op de voorkant staat vermeld om hoeveel opgaven het gaat (zoals bij mijn laatst gemaakte examen). Zeker als het gaat om meer dan een opgave.
- In het geval van meerdere opgaven de punten eerlijk worden verdeeld.
- Dat er door de onduidelijkheid en puntenverdeling enigszins rekening wordt gehouden bij het nakijken van de examens.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 24 mei 2016 om 12:14 geantwoord