Klacht: Ikea geeft slechte informatie op de online shop EN Ikea laat ons na 3 weken nog steeds niet een artikel retourneren

op 03 juni 2021 over IKEA in de categorie Woonwarenhuizen

Ikea DOSSIERNUMMER: (C01-17166909)

Beste,

We hebben 4 mei een nieuw bed en 3 matrassen gekocht.
Op 15 mei wilden we de topmatras Tustna retourneren want de matras stinkt naar iets chemisch en de matras is niet machine wasbaar. Grootste reden is dat het bed Kvitsöy het gewicht van de topmatras Tustna niet kan dragen.

We zijn enorm teleurgesteld! Volgens de informatie op de website kan elke scharnierveer 100kg trek-/drukkracht aan. In de praktijk zakt de klep van het bed met daarop de twee matrassen en de topmatras vanzelf naar beneden ipv dat de klep open blijft staan.
We dachten eerst dat de scharnierveren stuk waren en dat ze moeten worden omgeruild. Dit laten weten aan Ikea en Ikea antwoordde:

Hej George,

Wat vervelend dat het onderdeel van de KVITSÖY bedframe niet naar behoren werkt!

We hebben helaas ontdekt dat de onderdelen die je nodig hebt, niet los te bestellen zijn. Wat je zou kunnen proberen, is bij een volgend bezoek aan één van onze vestigingen navraag te doen naar deze onderdelen bij de afdeling klantenservice. De kans bestaat dat er ter plaatse losse onderdelen zijn bewaard uit geretourneerde artikelen, waarmee je alsnog je product compleet kan maken.

Helaas hebben we geen inzicht in de voorraad onderdelen per IKEA vestiging en kunnen we daarom ook geen onderdelen voor je reserveren.

Hopelijk hebben we je hiermee voldoende informatie gegeven. Heb je nog andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Pauline

IKEA B.V. Nederland

Customer Support Center

Uiteraard vond ik dit een flut antwoord. Dit is echt een niet Ikea-waardig service antwoord!
Uiteindelijk hoefden we hier geen follow-up op te hebben, omdat het echte probleem lag in het feit dat Ikea haar productinformatie op de website NIET op orde heeft. Het Kvitsöy bed kan het extra gewicht van de topmatras niet aan.

We hebben dus voor niks de topmatras besteld die nu al drie weken in mijn auto ligt en ik heb de ruimte in mijn auto hard nodig.

Daarnaast hebben we veel moeite moeten doen om ZELF erachter te komen waar het probleem ligt. Het bed kan het gewicht van 2 x Hokassen matras 1 x Tustna matras beddengoed 70kg max niet aan. Doen we de Tustna topmatras weg dan is het totaalgewicht max. 55kg en dan blijft de klep wel open staan. Kennelijk verruimt Ikea het begrip Do-It-Yourself, want je moet zelf testen wat het bed allemaal aan kan. Belachelijk.

Wat ook speelt is dat de slaaphoogte lager is geworden EN dat we een speelt hebben tussen onze matrassen. Een tweepersoons matras is geen optie want we hebben verschillende hardheden nodig.

Ik ben pas tevreden als Ikea contact met me opneemt op 4 juni om een keiharde afspraak te maken wanneer ik de topmatras kan retourneren.

Ik ben pas tevreden als Ikea het bedrag op de dag dat ik de topmatras kom brengen stort op mijn rekening of cash aan me terug geeft.

Ik ben pas tevreden als Ikea de productieinformatie op de website aanpassen voor het Kvitsöy bed door te vermelden:

Let op: het Kvitsöy bed is alleen geschikt voor twee éénpersoonsmatrassen of één tweepersoonsmatras uit de Ikea reeks.

Ik ben pas tevreden als Ikea ons een waardebon geeft van 200,- omdat:
a. we als testteam hebben gewerkt en de nodige data hebben verzameld omtrent de fysieke beperkingen van het Kvitsöy bed
b. we drie weken met een topmatras moesten rondzeulen, want dat ding staat enorm in de weg in ons huis en onze auto
c. we veel tijd kwijt zijn om te regelen dat alles goed komt

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over IKEA

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over IKEA nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door ZARPAX