Klacht: Ik vertrouw de eindafrekening niet van Oxxio

op 07 mei 2017 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

We zijn, ondanks dat ik de standen netjes heb doorgegeven, geschat met het electriciteitsverbruik. Het gevolg is dat wij ineens een astronomisch bedrag moeten betalen aan Oxxio. Het enige wat zij te melden hebben is ga na uw netbeheerder. Dit is overigens wel gebeurd na het plaatsen van een nieuwe slimme meter in mei vorig jaar.

ik vind het erg klantonvriendelijk zoals Oxxio te werk gaat. Ik word twee jaar geschat met een (ik had dit zelf niet door) veel te laag verbruik (ruim 900 Kwh) en moet ineens alles bijbetalen. Oxxio behoudt zich blijkbaar het recht om klanten twee jaar lang te doen geloven dat alles netjes gaat, we mooi uitkomen op ons maandelijkse voorschot maal twaalf en dan twee jaar later trekken ze alles ineens recht. Ik kan hier niets in controleren. Oxxio brengt ineens bijna 10000 KwH aan stroom in rekening

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht Ralphie

3 maanden geleden - Daarnaast begrijp ik de eindnota ook niet helemaal. Met name de optelsom voor ons electriciteitsverbruik. De getallen waarmee Oxxio rekent zeggen mij niet zo veel of ik begrijp niet hoe ze aan het aantal KwH komen

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 09 mei 2017 om 08:51 geantwoord

Beste Ralphie,
Beste Ralphie,

Bedankt voor jouw bericht allereerst. Goed dat je jouw onvrede over de gang van zaken kenbaar maakt. Graag stel ik voorop dat het niet onze bedoeling is om jou met een hoge jaarrekening op te zadelen. Heel fijn dat de nota inmiddels volledig betaald is, ik kan me voorstellen dat je baalt van de hoogte van het bedrag.

Elke jaarnota is berekend op basis van meterstanden. Doorgaans zijn dit de standen die een klant aan ons doorgeeft waarmee wij kunnen afrekenen op basis van werkelijk energieverbruik. Bovenaan pagina 2 van 4 van elke jaarnota vind je deze basis voor een afrekening terug. Onder het kopje 'Jouw verbruik over deze periode' staan de begin- en eindstanden, met wat daar tussenin logischerwijs het genoten verbruik is.

Wanneer je de standen controleert op een nota zodat je er zeker van bent dat dit de juiste zijn, kun je zien dat we achter de eindstanden een '*' of een '1' plaatsen. Direct daaronder vind je de uitleg van deze tekens. Op die wijze kun je direct achterhalen dat een sterretje staat voor 'Deze stand is geschat' en een ééntje staat voor 'Deze stand is op afstand uitgelezen', in het geval van de aanwezigheid van een slimme meter. Met andere woorden, dit betreft bij een ééntje jouw werkelijke energieverbruik, omdat hierbij de meterstanden op afstand zijn uitgelezen dan wel door een klant aan ons doorgegeven.

In jouw klacht geef je aan dat je niets kunt controleren. Hopelijk begrijp je aan de hand van de voorgaande uitleg dat wij op een jaar- of eindnota graag duidelijk maken wat de herkomst van de meterstanden is. Zo kun je altijd nagaan of de meterstanden kloppen en overeenkomen met wat je zelf hebt doorgegeven.

Wanneer we over een langere periode op basis van geschatte meterstanden een te laag energieverbruik in rekening brengen, trekt dit zich recht wanneer we na verloop van tijd wél met werkelijke meterstanden kunnen werken. Stel je voor dat we bij de start van levering beginnen met een stand van 0. Wanneer we vervolgens bij het ontbreken van werkelijke meterstanden in de jaren erop, genoodzaakt zijn te schatten maar er na drie jaar weer een werkelijke stand van bijvoorbeeld 10 wordt doorgegeven, kunnen we vaststellen dat het verbruik in die drie jaar 10 geweest is (van 0 naar 10). Hoe vervelend het dan ook is dat er tussentijds geschat is, waar de begin- en eindstand correct zijn, betreft het verschil tussen deze meterstanden het werkelijke energieverbruik in die periode.

Heb je na de beantwoording van jouw klacht toch nog vragen of onduidelijkheden? Laat het ons vooral weten, we lopen graag samen de afrekening met je door. Je kunt ons hiervoor ook benaderen via onze pagina op Facebook of Twitter. Zo is er sprake van directer contact en kunnen we eventuele andere vragen met je doornemen.

Tot slot geef ik je graag mee dat ik de openstaande incassokosten van 40 euro verwijder. De jaarnota is immers betaald en ik kan me goed indenken dat je even de tijd nodig had om te bekomen van de schrik! ;-)

Voor nu een mooie dag vandaag!

Luciano
Oxxio Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Ralphie