Klacht: Grand Tour Andalusie

op 18 juli 2012 over Arke in de categorie Online Reisbureaus

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Graag zou ik mijn ongenoegen willen uiten over de 15 daagse Grand Tour Andalusië, uitgevoerd door KRAS.

Wij zijn bij het Arke reisbureau gaan boeken. Omdat het systeem eruit lag, zou de medewerker later voor ons boeken, dat werd per mail bevestigd en kon ik een week voor aanvang de papieren ophalen. Overigens jammer dat deze niet ook digitaal beschikbaar waren.
Echter stond op de tickets geen vliegmaatschappij en geen vertrekhal. Misschien wel handig om te vermelden, dan hoef je om 2 uur ’s nachts niet half Schiphol al te zien. Het was namelijk inchecken in vertrekhal 1 en vertrekken in vertrekhal 3.
Bij aankomst in Malaga was de reisleidster slecht te herkennen bij de bagageband; achter paal, niet continue bordje KRAS zichtbaar, geen namen afstrepen. Knap dat iedereen de bus heeft gevonden. Ook in de bus werden geen namen afgestreept, alleen personen geteld.

Jammer dat we niet in de gelegenheid werden gesteld, om voor een ontbijtje te kiezen. We gingen eerst naar een uitkijkpunt en daarna naar Malaga, rond half 11 hadden we pas gelegenheid om te eten. Als dit zo is, moet je dat toch even ergens vermelden.
Apart was, dat wij in de bus pas hoorde dat mensen hadden kunnen kiezen de laatste dagen door te brengen bij strand of berg hotel. Wij hadden geen keus gehad, er was niets gevraagd en ook de reisleidster bood niet aan om nog iets te regelen. Toch een gemiste kans.
Ook vertelde de reisleidster dat ze veel slaap nodig had en de 41 namen toch niet ging onthouden. De instelling om er een leuke groepsreis van te maken ontbrak.
We hebben ook discussie gehad, dat opeens het excursiegeld 110,- euro werd. Terwijl in de papieren 95,- wordt genoemd. Al helemaal toen bleek, dat we de geplande excursie die in het programma zouden zitten niet gezamenlijk met haar deden, bleek dit een veel te hoog bedrag.

Malaga was volgens de reisleidster een extraatje, terwijl het gewoon in het programma staat:
als de vluchttijden het toelaten. Werden we me daarna toch om 16.00 gedropt aan een hotel aan de snelweg, voor vrachtwagens, geen zwembad te zien! Volgens onze reisleidster konden we een paar uur gaan slapen. Maar volgens mij bepaal ik dat nog altijd zelf en slapen doe ik ’s nachts. We hebben geprobeerd te gaan wandelen, maar 200 meter naar links en 300 meter naar rechts, zat je op de snelweg. Erachter was een rots, dus er viel niets te wandelen. Om een beetje zon op te vangen heb ik maar een stoel op de parkeerplaats gezet. Maar als ik hier aan terug denk wordt ik niet goed.

Zoals bleek de meeste dagen van onze “excursiereis”: werden we in de meeste steden en dorpjes met een plattegrondje gedropt en hadden we vrije tijd. Echt schandalig dat de geplande excursies niet onder begeleiding van de reisleidster plaatsvonden, dus ook geen optie voor groepskorting. Volgens mij niet de bedoeling van een excursiereis, dan had ik me wel heel anders voorbereid. En als ze al plaatsvonden door een andere, soms Engelstalige gids, ging ze niet mee en werd er niet vertaald. Er is ook niet gevraagd of iedereen Engels sprak.
Doordat je overal gedropt werd, ontstond ook geen groepsgevoel. We hebben zoveel gelopen om alles te vinden! En of ik alles gezien heb en wat ik gezien heb, weet ik niet.
Voordat we gedropt werden, werd in de bus op een zeer monotone toon alle feiten van het volgende plaatsje voorgelezen uit een klappertje, maar dit is zo abstract, het maakte geen indruk. Dit lees ik ook op internet.
Ook viel het op dat we steeds laat vertrokken: 9, 9.30. Dit ben ik niet gewend van groepsreizen in een warm klimaat. Daardoor liep je er vaak als gekke Nederlanders, terwijl iedereen siësta had en alle winkels dicht waren.

Het eten had ik ook nog nooit meegemaakt; niet kunnen kiezen, maar gewoon iets voorgeschoteld krijgen. Grote eters en vippers hadden gewoon pech. Dag 1 en dag 2 hetzelfde krijgen en iemand met een schaaldierenallergie een soep met surimi voorschotelen? De broodjes waren niet altijd even vers..
Zeer jammer dat onze buschauffeur geen Engels sprak. Hij heeft ons in Chiclana 3 avonden mee opstap genomen en was altijd in voor een activiteit. Vertelde dingen die we zagen in de bus, die de reisleidster soms vertaalde. Had hij maar meer inbreng gehad.

In Sevilla bleek makkelijk een stadsbus te pakken voor 1,50, die voor het hotel stopte.
Hierover werd zeer slechte informatie gegeven. Ook op de vraag van diverse mensen in de bus om de bus iets later dan 17.00 te laten terug gaan naar het hotel, zodat nog in Sevilla gegeten kon worden, werd geen gehoor gegeven. Stimuleer dan het openbaar vervoer!
De reisleidster voelde zich vaak aangevallen, ook omdat iedereen apart kwam vragen. Pak dan de microfoon en leg iets uit, maar ze deed niets met het commentaar van de groep.

Eindelijk eens wat anders: Plaza de España. Krijg je 10 minuten om rond te lopen. Ga dan niet!

Hoe kun je er nu voor kiezen om op zondag naar het belastingparadijs Gibraltar te gaan?!
De St. Michael Cave mag echt optioneel, in vergelijking met Thailand, Mallorca of Curaçao viel dit vies tegen.

Er stond een olijvenfabriek op het programma, maar volgens onze reisleidster had dit al jaren geleden geschrapt moeten worden omdat het logistiek niet mogelijk was. Echter had de hele bus graag eens wat anders gewild en graag een wit dorpje minder bezocht.

Probeer eens wat variatie in het programma te brengen: in een treintje door het dorp, neem eens een kabelbaantje, ga kijken bij de zoutwinning, olijvenfabriek, sinasappel/marmelade fabriek..organiseer eens een tapas avondje, maak eens een boottochtje.

De hotel waren vaak krakkemikkig en basic. Overal was wel iets: douche kon niet ophangen, balkondeur ging niet dicht, airco lekte, glas “schoon” ingepakt in plastic, met dode vlieg erin.
En het laatste hotel waar dan plastic bekertjes op de badkamer staan, koelkast en kluisje te huur is. En je op plastic ligbedjes moet liggen zonder kussen. Het was toch geen budgetreis?
Ook snap ik niet dat een hotel niet blij is met klandizie en de bar sluit en het licht uit doet.

Beschamend was dat de reisleidster niet even in de bus de namen opnoemde van diegene die in Mijas bergen eruit moesten. Bij de receptie aangekomen miste 2 mensen die dachten strand geboekt te hebben.
En als je als reisleidster dan zonodig als eerst wil inchecken om dan de groep te helpen met inchecken, laat mensen zich dan eerst eens opstellen bij de juiste balie, zodat deze mensen daarna niet hoeven voor te kruipen.

Ik ben gewend, na 12 jaar groepsreizen, vroeg op, samen bezichtigen en eventueel nog wat vrije tijd, aankomen bij een hotel met zwembad. Gezellig met de groep nog even zwemmen en dan eten.
Dus deze manier van reizen viel zwaar tegen. Jammer dat ik een zeer nare smaak aan deze reis en KRAS heb overgehouden en kan dit niemand aanraden.
Het was een opeen stapeling van waardeloze organisatie, het leek wel of we een budgetreis hadden geboekt.

Ik begreep van reisgenoten dat KRAS toch niets met deze informatie doet, maar ik hoop echt dat er meer voorlichting over deze reis wordt gegeven.

Gewenste Oplossing:

Een vergoeding voor deze waardeloze reis zou netjes zijn.
Echter hoop ik vooral dat andere beter geinformeerd worden.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Arke in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Arke een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Arke

Heeft op 19 juli 2012 om 09:11 geantwoord

Geboden Oplossing:

Wij hebben op 19 juli een schriftelijke reactie verstuurd naar de klant. Arke, Afdeling Klantenservice

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Arke beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door mejpriem@live.nl