Klacht: Geldig vervoersbewijs

op 19 juli 2012 over Connexxion in de categorie Openbaar Vervoer

Boete opgelegd in het kader van de wet personenvervoer 2000. Deze boete is opgelegd om het niet in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Om de volgende redenen ga ik niet akkoord met de beslissing:

Bij het opstappen op Leiden, Centraal Station stonden er vier mede passagiers voor mij en nog vijf achter mij. Het was op deze halte bijzonder druk en luidruchtig. De personen voor mij hebben zich ingecheckt d.m.v. de OV-chipkaart. Ik heb vervolgens mijn OV-chipkaart voor de kaartlezer gehouden en hoorde in eerste instantie geen piep, bij het checken van de display stond hier wel dat ik was ingecheckt. Ik heb toen plaats genomen in de bus.

Tijdens de controle werd ik dus overvallen door het feit dat ik geen geldig vervoersbewijs had, ik heb hierop de situatie uitgelegd aan de controleur. Vervolgens hebben wij bij de chauffeur navraag gedaan of deze mij heeft zien inchecken, zijn antwoord hierop was als volgt: “Hier ga ik niet op letten.”

Ik begrijp dat ik als reiziger in het openbaar vervoer in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Ik vind niet dat ik in deze situatie in gebreken ben gebleken. Het feit dat de piep niet altijd te horen is en deze niet piept als het apparaat de OV-chipkaart niet kan lezen en het feit dat het display 2-3 seconden lang het bericht laat zien van de voorgaande passagier en mij hierbij onterecht wijst dat ik ben ingecheckt. De display veranderd niet wanneer twee reizigers kort achterelkaar inchecken en alleen een piep waarschuwt je dan dat je bent ingecheckt. Wanneer deze piep door wat voor reden dan ook gemist wordt, bijvoorbeeld door geluidsoverlast of slechthorendheid, is het niet duidelijk of je bent ingecheckt.

Aangezien het voorval is ontstaan vanuit een technisch mankement/tekortkoming, ga ik er van uit dat dit proces-verbaal voor onbepaalde tijd wordt opgeschort.

Alle klachten die gemeld zijn door sjors86