Klacht: Gasverbruik niet zichtbaar op Toon vanwege niet werkende communicatiemodule

op 16 augustus 2017 over Stedin in de categorie Energieleveranciers

Ik had gebeld met Stedin (op verzoek van Eneco) dat mijn gasverbruik niet zichtbaar is op de Toon en tevens geen onderscheid tussen hoog en laag tarief elektra. Ik heb gevraagd dit na te gaan en toen kwam Stedin met de volgende reactie:

Graag reageer ik op uw contact van 14 augustus 2017 waarin u aangeeft dat uw elektra- en gasmeter niet communiceren.

Ik snap dat de ontstane situatie vervelend voor u is en bied u mijn excuses aan voor het ongemak.

Uw vraag heb ik neergelegd bij de verantwoordelijke afdeling Slimme Meter Helpdesk en zij hebben mij van een reactie voorzien. De slimme meters worden geplaatst in een zogenoemde controlefase. Tijdens deze controlefase registreert uw elektrameter op 1 telwerk (nachttarief). Na 14 dagen (10 werkdagen) moet de meter gaan communiceren en is er ook verbruik zichtbaar op het 2e telwerk.

Helaas is uw elektrameter niet door deze controlefase heen gekomen Omdat de gasmeter gekoppeld is aan de elektrameter, zal ook deze niet gaan communiceren. Het verbruik is niet zichtbaar op devices (zoals bijvoorbeeld Toon), internet of voor de leverancier. Op de meters zelf kunt u wel de meterstanden aflezen.

Wij vinden het heel vervelend dat u niet optimaal kunt profiteren van de voordelen van de slimme meters. Natuurlijk doen wij ons uiterste best om dit te verhelpen. Door onze meters continue te verbeteren, werken we voor u aan een oplossing waarbij de meters wél communiceren met ons netwerk. Helaas kan ik u nu nog niet zeggen wanneer het probleem opgelost zal zijn. Zodra we hier meer informatie over hebben, zult u daarvan op de hoogte gebracht worden.

Vriendelijk vraag ik u om uw geduld.

Vervolgens heb ik de volgende reactie gestuurd (leek mij correct):

Ik snap uw vriendelijke mail.

Echter ben niet blij met uw antwoord.

U levert mij slimme meters die in algemene zin soms ineens niet blijken te werken.

Ik moet lijdzaam afwachten (zonder enig zicht op de termijn van een oplossing).

Ik vind de ontstane situatie onacceptabel!
Lijkt mij een normale situatie dat u de defecte slimme meter ophaalt en een nieuwe plaatst. Daarna gaat u met de oude slimme meter aan de slag om het defect te herstellen.

Ik betaal inmiddels 3,50 (Straks 4,50) voor de Toon voor het uitlezen van info die u niet kunt leveren met de meter.

Dus voor een dienst die niet werkt. Ook mijn hoogtarief elektra is niet zichtbaar op de slimme meter, alleen laagtarief.

Ik ben van tevoren niet geïnformeerd over de kans dat e.e.a. niet zou functioneren, terwijl (naar ik lees) dit regelmatig voorkomt.

Mijn vriend in de Topaaslaan heeft exact dezelfde setup en daar werkt het wel (gas en dubbeltarief elektra).

Nieuwe meter die wel werkt en alles , dwz gas en elektra, communiceert met Toon.

Alle klachten die gemeld zijn door Sacha Schaller