Klacht: Fraude

op 06 juni 2017 over Adyen in de categorie Betalingsdiensten

Voorgeschiedenis:

Ik speel occasioneel enkele MMORPG’s, sommige al dan niet met de optie tot meer voordelen in-game voor enkele €. (of met in-game currency)
Ik heb in februari dit jaar een nieuw account aangemaakt op het Jagex spelplatform Runescape3.
Ik heb meermaals een voordelen pakket gekocht voor enkele €, dit zou mij een stevige boost in-game geven op verscheidene vlakken, tevens in-game currency waardoor ik geen € meer hoefde te spenderen om dezelfde voordelen te bekomen op termijn.

Tweemaal per jaar organiseren ze een dubbel xp weekend op het spel. Een van deze weekends was 19 mei – 22 mei.
Om mij hierop voor te bereiden had ik nog enkele extra pakketten gekocht 2 weken voor dit weekend. (10 mei, 11 mei en 13 mei)

Alvorens ik een pakket koop, bekijk ik altijd mijn financiën om na te gaan of ik mij dit al dan niet kan bekostigen.
Ik had voldoende krediet op mijn bank account en was overtuigd mij deze pakketten aan te schaffen.
Dit betaal ik online via de DirectEBanking website Sofort Banking.
Zij staan enkel in voor de beveiliging en het doorvoeren van de transactie naar een 4e partij.
In dit geval Adyen Client Management Foundation, wie dus de betaling zelf uitvoert.

De klacht:

Zondag 21 mei gedurende het dubbel xp weekend, werd mijn account geblokkeerd op het spelplatform vanwege een negatieve JCoins Balans.
Dit verkrijg je enkel en alleen als een betaling in het verleden een dispuut ontving waardoor Jagex dit moest terugbetalen en moest compenseren dmv negatieve JCoins.
Men liet mij weten dat de betaling van het pakket gekocht op 11 mei in dispuut was. (= € 15,30)

Aangezien het dubbel xp was, had ik graag verder gespeeld en dus heb ik dit negatieve Jcoin saldo weggewerkt voor een totaal van € 27.

De week erop heb ik meer dan 2u aan de lijn gehangen met verscheidene departementen van mijn bank, niemand dat van een dispuut afwist.
Niemand die een betaling had tegengehouden of in vraag gesteld.
Alle betalingen waren normaal doorgevoerd, geen enkele was geweigerd. (ook die van 11 mei was normaal gedebiteerd van mijn account welke gelijkstond aan € 15,30)

Tevens wist niemand af waar die €15,30 naartoe waren aangezien Jagex bevestigde deze te hebben teruggestort naar het account dat de betaling eerder uitvoerde.

Na Adyen hier te hebben over aangestuurd, kreeg ik plots de verdwenen € 15,30 op mijn rekening aangeboden. (alsook duidelijk aangegeven deze transactie pas te zijn verzonden op 25 mei)

Adyen beweerde in eerste contact dat het spelplatform Jagex deze chargeback zelf heeft uitgevoerd om mij meer te doen betalen voor eenzelfde pakket.
Achteraf als ik hier bewijs over vraag, beginnen ze mijn bank en mij te beschuldigen van deze chargeback.
Mijn bank weet nergens van, niemand anders heeft toegang tot mijn bank account en ik zal dit al zeker niet hebben gedaan, anders zou zelfs mijn bank dit kunnen aangeven.

Het word tijd dat hier iets aan dit bedrijf gedaan wordt.
Nogal veel en vaak klachten tegen dit bedrijf laatste tijd...
Ik tel er +100

Ik ben vooral tevreden als ik die €27 terug heb die ik extra heb moeten betalen door dit bedrijf.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Adyen

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Adyen nog niet in behandeling is genomen.

Reactie van de melder van de klacht mglclaes

4 maanden geleden - Adyen blijft zich van den domme houden. Sinds ik heb laten weten dit hier niet bij te laten, deze klacht heb geplaatst en hen in mail heb laten weten nog van me te horen via mijn advokaat, hebben ze niet meer de moeite gedaan even te reageren. Zelfs hier durven ze niet te reageren.

Bericht van Adyen

2 maanden geleden - Geachte mglclaes, Dank voor uw bericht aan Adyen. Adyen is een bedrijf dat in opdracht van online winkeliers betalingen via credit card, iDeal en andere betaalmethoden afhandelt. Adyen levert alleen de achterliggende technische systemen voor afhandeling van betalingen aan winkeliers. Adyen is enkel een technische dienstverlener, voor vragen over uw individuele betalingen, terugboekingen en de status van uw bestelling kunt u contact opnemen met de winkel waar u de bestelling/betaling heeft gedaan. Wanneer u ons een PSP-nummer (16 cijfers) of een print-screen van het bankafschrift met daarop uw IBAN kunt toesturen, kunnen wij proberen de transactie te achterhalen en de merchant te identificeren. Zie voor meer informatie: https://www.adyen.com/home/information-for-shoppers Met vriendelijke groet, -- Adyen Support support@adyen.com www.adyen.com

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Adyen in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht mglclaes

2 maanden geleden - "Wanneer u ons een PSP-nummer (16 cijfers) of een print-screen van het bankafschrift met daarop uw IBAN kunt toesturen, kunnen wij proberen de transactie te achterhalen en de merchant te identificeren." Heb ik inmiddels al meermaals gedaan via privé-bericht en telkens hielden ze zich van den domme en nu moet ik alles weer gaan herhalen om opnieuw hetzelfde antwoord te krijgen terwijl Adyen er met al het geld van door is... Tijd dat ik grovere middelen inzet vieze sjoemelaars!!!

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Adyen een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Adyen

Heeft op 26 juli 2017 om 01:59 geantwoord

Geachte mglclaes,

Bedankt voor uw antwoord.
We kunnen u niet verder helpen als u ons niet de benodigde informatie verstrekt.
Als u ons de bovengenoemde informatie kunt sturen naar support@adyen.com, kunnen we de betaling traceren en kunnen we u een gepaste oplossing geven of u doorverwijzen naar het bedrijf waar de betaling voltrokken is.
Ik hoor het graag als u meer vragen heeft.

Adyen Support
support@adyen.com
www.adyen.com

Heeft op 26 juli 2017 om 02:41 geantwoord

Als het bedrijf waar de bestelling is geplaatst mij meldt dat het dispuut is geplaatst door de betaler, maar mijn bank en ik hier niet van op de hoogte zijn, kan dit enkel en alleen zijn gebeurt door de 3e partij, in dit geval uw bedrijf.
Hierdoor heb ik deze bestelling opnieuw moeten betalen voor €27 (in plaats van €15,30) doordat mijn account was geblokkeerd door dit dispuut en ik anders kostbare tijd misliep.

Bij mijn weten hebt u niet het recht deze betaling in dispuut te trekken, toch is dit gebeurt.
Tevens werd mijn geld (de verloren €15,30) pas teruggestort nadat ik jullie hierover aansprak. (meer dan een week na dit dispuut)

En deze bovenstaande oplossingen zijn dezelfde automatisch gegenereerde antwoorden die ik kreeg via mail waarna ze opnieuw vragen diezelfde printscreen door te sturen die ik reeds heb doorgestuurd, om dan wellicht weer hetzelfde antwoord te ontvangen zoals in bovenstaande printscreen.

Al was het al meer dan duidelijk vanaf uw eerste antwoord hoeveel aandacht u aan deze klacht hebt besteed.

Alle klachten die gemeld zijn door mglclaes