Klacht: Foutje van de bank in mijn nadeel

op 15 juli 2015 over ING in de categorie Banken

Verkeerd bedrag overgemaakt door ING, “foutje bij het scannen van overboeking”. Aktie(s) van de “service-desk”, klacht geregistreerd en melding gemaakt voor onderzoek (oid). Volgens telefoon-help het beste is ZELF contact opnemen met ontvanger en vragen om het teveel overgemaakte terug te storten???? Volgens mij is een fout van de bank ALTIJD voor rekening van de bank en niet van de client/rekeninghouder. Binnen 10 dagen zal contact opgenomen worden door de bank, in tussen zal ik het met een lager saldo moeten doen….. Lijkt mij niet klantvriendelijk, neem aan dat daar een goede vergoeding tegenover staat al die dagen met een minder te besteden bedrag (gaat niet om een paar tientjes tenslotte)

Direct ofwel a la minute, het teveel overgemaakte op mijn rekening bijschrijven en of de ontvanger terugbetaald of niet is een risico voor de bank, tenslotte was dit niet mijn fout.

5 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

Bericht van ING

5 jaren geleden - Hi Joris,Heel erg vervelend dat dit is gebeurd. Wanneer een bedrag verkeerd wordt overgemaakt, is het ook voor ons niet mogelijk om het bedrag direct terug te halen. Ook wij moeten dan contact opnemen met de begunstigde bank. Het gaat sneller als jij de begunstigde kent en een verzoek doet om dit bedrag dat verkeerd is overgeboekt terug te boeken. Ken je de begunstigde niet of wil je niet zelf contact opnemen, dan vraag ik je echt om het onderzoek af te wachten. Wat betreft een compensatie wil ik je nadat je het bedrag terug hebt ontvangen, een mooie bos bloemen en een cadeaubon toesturen.Groet,Orkun ING Webcare

Reactie van de melder van de klacht Jorisg

5 jaren geleden - Beste Orkun,Uit jouw antwoord begrijp ik het volgende (correct me if I’m wrong)Ik moet afwachten tot het onderzoek is afgelopen, met welk resultaat dan ook. Het afhankelijk is van de ontvanger of het teveel overgemaakte bedrag teruggestort word op mijn rekening. Ik op mijn geld moet wachten totdat de ontvanger het weer heeft overgeboekt.Ik wil hier toch wel een opmerking over maken.Het kan toch niet zo zijn dat, door een fout van de ING ik afhankelijk ben van een onderzoek en/of de bereidwilligheid van de ontvanger, mijn saldo lager is door het “te veel/foutieve” overgemaakte bedrag? De mogelijkheid bestaat dat ik dit bedrag niet terug krijg?In de tijd dat ik bij een bank werkte was het nog altijd zo dat door een fout van de bank de client nooit benadeeld mocht worden. Met andere woorden het saldo van de klant altijd zo snel mogelijk max 1 dag weer terug storten (risico van de bank of de ontvanger bereid is het bedrag te corrigeren en terug te storten) Het kan niet zo zijn dat een rekeninghouder/klant er zelf voor dient te zorgen dat het e.e.a gecorrigeerd wordt.Volgens mij heet dit zoals boven gemeld, risico van de bank, wegens door de bank gemaakte fout.MvgJoris

Bericht van ING

5 jaren geleden - Hi Joris,Bedankt voor het snelle reageren.Kun je mij een toelichting geven over hoe deze transactie is ontstaan? Als ik meer weet over wat er is gebeurd, kan ik je een gerichter antwoord geven. Ook wil ik graag weten wie je hebt gesproken hierover. Indien ik je vraag moet uitzetten, kan het noodzakelijk zijn dat je via Twitter of Facebook privé contact moet opnemen met ons. Ik wil dan namelijk graag enkele persoonlijke- en transactiegegevens met je doornemen.Graag hoor ik van je.Groet,Orkun

Reactie van de melder van de klacht Jorisg

5 jaren geleden - Beste Orkun,Deze transactie betreft een overschrijving middels een overschrijvingskaart, deze was met het juiste bedrag ingestuurd, hetgeen ook bevestigd werd door de telefoon. Door een “scan fout?” is er een komma fout opgetreden waardoor het bedrag met 10 vermenigvuldigd werd. Helaas kan ik me de naam niet meer herinneren van de dame die mij te woord stond, heb het haar al moeilijk genoeg gemaakt denk ik :-) Maar het gesprek had plaats vandaag 15/7 tussen 11.00 en 12.00 uur. Er is ook een melding van gemaakt in “het systeem” EN op verzoek is ook een klacht melding gemaakt.Helaas (misschien wel gelukkig) heb ik geen twitter / feestboek / oid (feesten doe ik ergens met mensen om me heen en boeken lees ik vanaf papier)MvgJoris

Bericht van ING

5 jaren geleden - Dat is dan duidelijk Joris.Ik heb je zojuist gebeld maar helaas kreeg ik je voicemail. Ik wil je klacht namelijk graag uitzetten bij onze tweede lijn maar moet hiervoor nog enkele (transactie)gegevens met je voor doornemen. Kun je mij aangeven wanneer je thuis bent of is het nog een keer mogelijk dat je met ons belt? De kosten die je maakt vergoed ik graag voor je.Hoor graag van je.Groet,Orkun ING Webcare

Reactie van de melder van de klacht Jorisg

5 jaren geleden - Hi Orkun, je kunt het opnieuw proberen..... :-)

Reactie van de melder van de klacht Jorisg

5 jaren geleden - Beste Orkun,Allereerst, voordat ik dat vergeet, bedankt voor de reacties.Is dat uitzetten naar de tweede lijn niet precies hetzelfde als hetgeen vanmorgen gedaan is? Transactie gegevens e.d. allemaal doorgenomen volgens mij, dit resulteerde in “opgenomen in systeem” en binnen 10 dagen wordt er contact opgenomen. De dame aan de telefoon was heel behulpzaam, tot bepaalde hoogte, en kon verder niets doen buiten een klacht-melding aanmaken. Blijft dat ik met een naar gevoel zit, mijn rekening-saldo is/wordt niet eerder aangevuld dan wanneer de tegenpartij het geld terugboekt. Geheel buiten mijn schuld is er door ING te veeeeel geld overgemaakt, gedurende het onderzoek en mogelijke terugboeking/betaling/storting zie ik niets van dit bedrag, minimaal een “beetje” vreemd toch? Te meer daar dit een fout van de bank betreft.MvgJoris

Bericht van ING

5 jaren geleden - Beste Joris,Ik snap je punt. Ik snap ook dat je niet met een fijn gevoel achterblijft. Daarom lijkt het me goed om dit vervelende gevoel weg te nemen door telefonisch contact te hebben. Ik ga ervoor zorgen dat er contact met je wordt opgenomen :) Dit zal morgen worden.Groet,Linda ING Webcare

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 16 juli 2015 om 10:48 geantwoord

Hey Joris,

Ik heb begrepen dat mijn collega contact met je heeft gehad. Ik heb ook begrepen dat het je tevreden was met de oplossing.

Ik ga er dan ook vanuit dat het zo akkoord is.

Groet,

Hilbert
ING Webcare team

Alle klachten die gemeld zijn door Jorisg