Klacht: Fietsenwinkel.nl verkoopt een kat in de zak

op 08 oktober 2017 over Fietsenwinkel in de categorie Fietsenwinkel

Fietsenwinkel.nl verkoopt een kat in de zak.
Is hier sprake van oplichting?

Korte synopsis van het onderstaande:

Fiets gekocht bij Fietsenwinkel.nl
Fiets functioneert slecht, zowel remmen als ondersteuning, drie maal naar fietsreparatie, onvoldoende verbetering
Nieuwe fiets gekregen, zelfde problemen. Na vier reparaties uiteindelijk goede remmen, ondersteuning bleef onvoldoende.
Proeffiets bleek “opgevoerd” exemplaar. Fraai staaltje van sjoemelsoftware.
Op klacht hierover wordt niet verder ingegaan.

Op 31 mei 2017 heb ik bij Fietsenwinkel.nl in Nijmegen een proefrit gemaakt op de E-bike Brinckers Bordeaux F3 Lage Instap. Deze fiets beviel uitstekend: in stand 1 (eco) van de 9 standen gaf hij al zo veel ondersteuning dat ik gemakkelijk een helling kon oprijden en de verkoper verzekerde mij dat de actieradius van de fiets in stand 1 wel 120 km. was. Ik besloot dan ook deze fiets te kopen.
Twee dagen later werd de fiets bezorgd. Toen ik erop wilde fietsen, bleek de fiets slecht afgemonteerd, hij maakte lawaai, rammelde en de remmen functioneerden slecht.
Na contact met Fietsenwinkel.nl Nijmegen kon ik terecht bij de aangesloten fietsreparateur in Nijmegen en daar werd de fiets opnieuw afgemonteerd en werden de remmen bijgesteld. Een paar kilometer leek de fiets beter te lopen, maar na 4 kilometer leek de rem weer vast te lopen. Na opnieuw contact met Fietsenwinkel.nl ben ik opnieuw naar genoemde fietsenmaker gegaan, die opmerkte dat het een slecht remsysteem was en dat hij nog een keer de remmen zou afstellen. Ook dat heeft niet geholpen en de fiets was echt gevaarlijk, zeker bij slecht weer.
Daarna is de fiets op 7 juli ook nog in reparatie geweest bij een andere aangesloten fietsenmaker in Nijmegen. Ook daar werden de klachten niet verholpen.
Inmiddels was eveneens duidelijk geworden dat er pas sprake was van trapondersteuning als ik de fiets in stand 5/6 zette. De actieradius was minder dan 60 km. Ik ging er vanuit dat dit te maken had met de remmen die bleven aanlopen en ik ben toen (op 8 juli) met de fiets teruggegaan naar de winkel. Intussen was dit al de derde keer dat ik hier terugkwam met een fiets die nog steeds niet functioneerde. De toenmalige winkelmanager, die me ook de fiets had verkocht, ging een eindje rijden op de fiets en meldde toen: “De fiets functioneert voor geen meter, hij levert in stand 9 nog niet eens de ondersteuning die hij in stand 1 zou moeten leveren, ik stuur hem terug naar Amsterdam en u krijgt binnen enkele dagen een nieuwe fiets”.
De nieuwe fiets arriveerde op 28 juli in de winkel en omdat ik toen op vakantie was haalde ik hem pas in de 2e week van augustus op. Tijdens het naar huis fietsen bleek ook deze fiets niet naar behoren te functioneren: de remmen waren opnieuw niet goed afgesteld.
Na vier ‘onderhoudsbeurten’ bij twee fietsenmakers waren de remmen eindelijk in orde. Maar wat bleek: de actieradius bleef veel lager dan beloofd (nog geen 70 km.) doordat de fiets nog steeds pas ondersteuning gaf in stand 5/6.
Dat is nog steeds zo en in de winkel in Nijmegen kan men mij dienaangaande niets anders melden dat de fiets op een andere manier is afgesteld dan de fiets van de proefrit op 31 mei j.l.
Zij hebben dan ook die betreffende fiets – na mijn klachten – per direct terug moeten sturen naar Amsterdam. Men had uiteindelijk in de gaten dat deze proeffiets niet representatief was voor de geleverde fietsen. Vermoedelijk hebben heel wat fietsers een fiets geleverd gekregen, die veel minder presteert dan is voorgespiegeld tijdens de proefrit.
Al mijn klachten aan het adres van de klantenservice en de mensen van de technische dienst van Fietsenwinkel.nl hebben niets anders opgeleverd dan het “aanbod” om tegen bijbetaling een sterkere accu te leveren. Dit onder de voorwaarde, dat de huidige accu nog niet teveel gebruikt zou zijn.
Dat is natuurlijk belachelijk, immers men heeft mij bij Fietsenwinkel.nl een heel andere fiets geleverd dan de fiets die ik wilde kopen, namelijk een E bike met een actieradius (< 70 km) die nog niet in de buurt komt van de actieradius die men mij voorspiegelde (120 km in ecostand).
In mijn contacten met de technische servicedienst van Fietswinkel.nl, bleek iedere keer weer, dat men mijn klachten wel kon begrijpen, maar dat men er toch weinig aan kon doen.
Toen ik iemand van de servicedienst vroeg wat hij ervan zou vinden als hij een proefrit zou maken in een nieuwe auto met een acceleratie van 8 seconden naar 100km/u en een topsnelheid van 240 km/u en als bij levering bleek dat deze aantallen resp. 15 seconden en 180 km/u zouden zijn, liet hij mij weten, dat hij hier “niet blij “van zou worden.
En dat is toch wel wat hier gebeurd is: de beloofde kwaliteit wordt niet geleverd en op de vraag om tegemoet te komen aan het verzoek om een hogere kwaliteit accu te leveren, waardoor het verschil in prestatie in ieder geval op het punt van actieradius naar tevredenheid verkleind zou kunnen worden, wordt als enig aanbod, bij de gratie Gods, een accu tegen de normale meerprijs aangeboden.
Een in mijn ogen schofferend aanbod, maar verder dan dit aanbod wil Fietsenwinkel.nl niet gaan.
Ik richt me dan ook tot u om uw aandacht op deze zaak te richten om in ieder geval anderen te waarschuwen tegen deze praktijken en ook om Fietsenwinkel.nl duidelijk te maken dat zij niet wegkomen met een dergelijke slechte behandeling van hun klanten.

Levering van accu, die bij verkoop beloofde resultaten levert qua actieradius, t.w. een accu van het type 600

2 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Fietsenwinkel

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door Fietsenwinkel in behandeling genomen

Bericht van Fietsenwinkel

1 week geleden - Beste Ina Scholten, Wat spijtig om te lezen dat u niet tevreden bent met onze service. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u verkeerd wordt ingelicht, daarvoor onze excuses. De actieradius die gegeven wordt is het maximale aantal kilometers dat behaald kan worden in de laagste stand. Hierbij zijn ook onder andere ook de weersomstandigheden van belang, evenals het gewicht van de bestuurder, hoeveel heuvels op gefietst wordt, enzovoorts. Via deze link kunt u zien welke omstandigheden invloed hebben op de actieradius: http://bit.ly/2fZWzru. Ik zie dat u voor de nieuwe fiets twee keer bij een servicepunt bent geweest voor een servicebeurt, de remmen zijn hierbij opnieuw afgesteld en zouden goed moeten functioneren. Helaas kunnen wij geen accu van EUR 350,00 duurder aanbieden onder deze omstandigheden. We hebben aangeboden om de accu naar Amsterdam te halen, zodat onze specialisten deze na kunnen kijken. Op het moment dat deze goed wordt bevonden kunt u tegen een meerprijs een zwaardere accu krijgen. We zullen in elk geval eerst de accu zelf moeten controleren. Wanneer u hiermee akkoord gaat dan horen wij dat graag, zodat we een moment in kunnen plannen om de accu op te halen. Met vriendelijke groet, Wynand - Fietsenwinkel.nl

Alle klachten die gemeld zijn door pitturina