Klacht: Factuur ontvangen voor producten die gratis aangeboden werden

op 22 april 2017 over Bralex in de categorie Internetshops - Algemeen

Ik hebben pillen besteld gratis te testen waren. Binnen een week had ik een factuur ontvangen. Hier heb op gereageerd. Zie hieronder. Ik kon 25% gecrediteerd krijgen maar het overige moest toch betaald worden. Hier heb ik niet meer op gereageerd. Vandaag weer een aanmaning ontvangen.
Zou u mij advies kunnen geven hoe ik dit op kan lossen.
Beste medewerker,
Ik heb gebruik gemaakt van het aanbod van het gratis testen van uw product ‘forskolin naturalis’. Dit product is door mij in ontvangst genomen op 16 maart j.l. Op 20 maart ontving ik hiervoor abusievelijk een digitale factuur. De informatievoorziening over uw aanbod is echter incorrect, misleidend en wettelijk onrechtmatig. De kosten tijdens de online bestelling zijn zichtbaar €0,00, terwijl er enkele dagen na ontvangst een factuur wordt gestuurd van € 99.91 volgens het ‘achteraf betalen principe’. Er kan echter geen sprake zijn van ‘achteraf betalen’, aangezien er sprake is van een gratis testfase. Een factuur is hier dus niet op zijn plaats. Van het vermelde bedrag wordt ook nergens melding van gedaan tijdens de bestelprocedure, het was immers een gratis testpakket! De bestelling die ik per FaceBook gedaan heb was ook niet meer terug te vinden nadat de bestelling ineens weg was. Er werd tijdens de bestelling ook geen akkoord gevraagd voordat je de bestelling plaatste. Van het een op het andere moment is je bestelling geplaatst.
Op 12 maart, dag van de bestelling ontving ik een ontvangstbevestiging per email dat de bestelling geplaatst is. Er staat nergens iets vermeld over de leverancier. Geen email, geen adres, geen telefoonnummer.
Een aantal dagen later kwam het pakketje binnen. Een klein doosje met daarin 2 potjes. Geen bon, geen adres, geen telefoonnummer. Helemaal niks van dit alles.
Je moet de klant toch informeren waar dit vandaan komt en bovendien dat dit een GRATIS test pakket is. Ook geen vermelding wat te doen als je mocht besluiten om na de test periode te stoppen of evt. door te gaan. Noppes, nada van dit alles.
Ik ben toen gaan googlen en kwam de meest bizarre verhalen tegen van Billink, het bedrijf dat factureert voor de leverancier. Ik heb besloten om het product niet te gebruiken en gewoon te laten staan, betrof toch een GRATIS testpakket. Ik had eerst nog de intentie om alles te retourneren maar op de site las ik dat je de portokosten van de retourzending zelf moet betalen. Dat ging me echt te ver. Ik heb hier niet om gevraagd. Als iets gratis is dan is het ook gratis. Vermeld anders duidelijke informatie zowel bij het bestellen als bij de zending zodat de klant weet waar die aan toe is en laat hem dit niet googlend opzoeken! Hele slecht zaak!
Nu krijg ik vandaag, 5 april 2017 een betalingsherinnering tbv € 99,91. Er wordt tevens gedreigd met evt. buitengerechtelijke kosten van 40 euro bij niet tijdige betaling.
Ik ben nog wel genegen om de potjes te retourneren maar dan wens ik een antwoordnummer te ontvangen zodat ik de potjes ook weer gratis kan retourneren. Tevens wil ik graag een creditfactuur ontvangen tbv € 99,91 waarmee de ontvangen debetfactuur vervalt. Op verdere betalingsherinneringen of wat dan ook zal ik dan ook niet meer reageren.
De creditfactuur kunt u, net als de factuur zelf, gewoon naar mijn email adres sturen.
Als de rekening volledig gecrediteerd wordt zodat ik hier vanaf ben

Zie ook hetzelfde klacht van Mia100 op 21 april 2017.
zie bijgaand vordering van cib (Centraal invorderings Bureau)
dd 21 april 2017.
Hiermee moet Bralex mee stoppen en mij een credit factuur opsturen
en verontschuldigen van misleiding.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Bralex

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Bralex nog niet in behandeling is genomen.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Bralex in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Bralex een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bralex

Heeft op 25 april 2017 om 12:48 geantwoord

Geachte Roy Timar,

Naar aanleiding van uw klacht willen wij u het volgende berichten:

Op d.d. 22.2.2017 heeft u een bestelling geplaatst. Ten tijde van uw bestelling bent u akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en dan gaan wij er vanuit dat dit ook echt gelezen is, waardoor dit soort misverstanden niet kunnen ontstaan.

U heeft een bevestigingsbrief ontvangen van ons met een Track ID zodat u weet wanneer het pakket geleverd zal worden op het afleveradres en u heeft van Billink ook een bevestigingsbrief dan wel een factuur ontvangen in uw e-mailbox waardoor u in principe voor de tweede keer bent geattendeerd dat u een betalingsverplichting aan bent gegaan.

Ten tijde van uw bestelling staat er boven in wat het totale aankoopbedrag zal zijn als u na uw testperiode besluit door te gaan met de kuur van 30 dagen, ook heeft u zelf de betaalmethode gekozen, aangezien er meerdere mogelijkheden zijn om te betalen. Dus het is daarom frappant dat u niet op de hoogte was van het feit dat na de testperiode het aankoopbedrag betaald dient te worden.

U heeft op d.d. 23.2.2017 het pakket ontvangen en dan kunt u de supplementen testen, wel te verstaan 10 hele dagen. Op de 10de dag dient u een keuze te maken of u doorgaat met de kuur van 30 dagen of dat u de kuur terugstuurt binnen 14 dagen.

Helaas bent u ruim over uw retour termijn heen waardoor u helaas niet meer kunt retourneren.

Het is natuurlijk wel vervelend dat u onze aanbieding verkeerd heeft begrepen en willen daarom 35 procent korting aanbieden op het aankoopbedrag.

Wij wachten uw reactie af.

Laura
Bralex Webshops B.V.

Heeft op 01 mei 2017 om 16:34 geantwoord

Nee, ik ben het niet mee eens, op de web side was heel duidelijk omschreven
voor GRATIS op proef, ik ben met mijn volle verstand geen deal aangegaan
voor facturering naar mij toe. Bovenal als ik wat via internet besteld zou hebben
zou er uiteraard een factuur bij de zending moeten zijn, dit was niet het geval.
Is zeer misleidend en van een valkuil door dit soort organisaties.
Ik heb uiteraard foto materiaal beschikbaar van de bestelling, en indien het bedrijf standvastig wil blijven procederen, heb ik de bewijzen voor.
De potjes tabletten zijn ook nog niet geopend in de originele verpakking,
Wordt thans met een korting gesproken, waar ik geen acceptatie voor wil, dan
alleen mij niet in de maling nemen van de GRATIS stunt, en na verzending
achteraf met een factuur komen en gelijk achtereen ook een incasso bureau.

Ik eis een volledige naam zuivering, terugboeking van de factuur en dat ik de ongeopende potjes een adres voor retour zending.

Mvg
Roy

Bericht van Bralex

3 maanden geleden - Het is natuurlijk heel erg vervelend dat u de aanbieding verkeerd heeft begrepen en dit is absoluut niet onze bedoeling geweest. Naar aanleiding van uw klachten willen we u het volgende berichten: Ten tijde van uw bestelling bent u akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en dan gaan we er vanuit dat dit ook echt gelezen is, waardoor dit soort misverstanden niet kunnen ontstaan. U heeft een bevestigingsmail ontvangen van ons en een Track ID zodat u weet wanneer het pakket geleverd zal worden op het afleveradres en u heeft een factuur ontvangen in uw e-mailbox waardoor u in principe voor de tweede keer bent geattendeerd dat u een betalingsverplichting aan bent gegaan. Ten tijde van uw bestelling staat er wat het totale aankoopbedrag zal zijn als u na uw testperiode besluit door te gaan met de kuur van 30 dagen, ook heeft u zelf de betaalmethode gekozen, aangezien er meerdere mogelijkheden zijn om te betalen. Dus het is daarom frappant dat u niet op de hoogte was van het feit dat na de testperiode het aankoopbedrag betaald dient te worden. U heeft binnen 3 dagen na uw bestelling als het goed is daadwerkelijk het pakket ontvangen en dan kunt u de supplementen testen, wel te verstaan 10 hele dagen. Op de 10de dag dient u een keuze te maken of u doorgaat met de kuur van 30 dagen of dat u de kuur terugstuurt binnen 14 dagen. Indien u voor het laatste had gekozen en het geopende pakket binnen 14 dagen geretourneerd had, was de factuur gecrediteerd aangezien u zich aan het retourbeleid heeft gehouden. Voor gesloten verpakkingen geldt 14 dagen een zichttermijn en 14 dagen heeft u de tijd om het terug te sturen, nadat u wel netjes heeft gemeld dat u het pakket retour zal sturen. Ons RMA-formulier is daarentegen geen verplichting. U mag ons tevens op andere manieren laten weten dat u van de bestelling afziet en we gaan zelfs akkoord zonder dat u ons iets vooraf meldt. Deze gehele uitleg staat ook op de website waar u heeft besteld, hier heeft u nogmaals de links: https://forskolinnaturals.nl/algemene-voorwaarden.html https://forskolinnaturals.nl/retourneren.html Omdat wij toch tot een oplossing willen komen en u aangeeft dat de producten nog gesloten kunnen wij u dit als laatste aanbieden; U kunt de producten op eigen kosten retourneren en u dient 25 euro administratie te betalen. Wij horen graag van u, echter is dit ons laatste aanbod. Met vriendelijke groet, Laura

Alle klachten die gemeld zijn door 54roytimar