Klacht: factuur en comminicatie

op 11 september 2018 over Stedin in de categorie Energieleveranciers

De toedracht:
Bij een stekker van een kabel haspel was de isolatie verwijderd, waarschijnlijk als gevolg van een
niet goed gefunctioneerde trekontlasting. Hierdoor was de isolatie verwijderd en lagen de aders tegen elkaar. Dit veroorzaakte een kortsluiting toen de stekker werd aangesloten op een wandcontactdoos. Door de selectieve zekering zal in een dergelijk geval alleen de groepszekering worden aangesproken. Echter niet alleen deze zekering ,maar ook de ‘hoofdzekering’ begaf het.
Dit gebeurde op een vrijdagavond rond 19:30 uur bij iemand, die geen enige kennis heeft van elektriciteit.

De communicatie:
Na ‘toestemming’ van de woningbouwvereniging is contact opgenomen met de netbeheerder
in dit geval Stedin. Het ‘hele huis’ zat zonder ‘stroom’, vrouw alleen thuis met 2 kleine kinderen
en het was inmiddels 20:30 uur. Stedin kan komen en er ‘kunnen kosten in rekening worden gebracht’. De wachttijd bedraagt maximaal 2 uur.

De uitvoering:
Inderdaad na 1:30 uur komt de monteur, wisselt de zekering; vraagt wat de oorzaak is
en vertrekt na 5 minuten. Geen woord over kosten, niets laten tekenen of uitgelegd.
Het probleem leek opgelost en de rust keerde weer.

De nasleep:
Twee (!) dagen later kwam de rekening €90,40. Een onaangename verrassing.
De verklaring van Stedin is bureaucratisch, getuigt van weinig begrip en heeft de arrogantie van een monopolist. De storing is veroorzaakt in het ‘interne net’, niet hun fout en kan dus door hun gefactureerd worden; ter geruststelling wordt vermeld dat als er een storing in het externe circuit is (hun domein) er eventueel een schadeclaim kan worden ingediend.
Niet relevant is hoe de storing is ontstaan door bijvoorbeeld overbelasting slechte hoofdzekering
de selectieve zekering heeft niet gefunctioneerd. enz.

Mijn bezwaarklacht:
Het argument van Stedin klopt niet, want ik kan zelf niet de hoofdzekering vervangen; die is immers verzegeld en isdus hun domein
Ik heb geen keus om de beste (lees klantvriendelijkgoedkoopste) firma te bellen, ik ben aangewezen op Stedin.
Het gefactureerde bedrag staan in geen verhouding tot de geleverde prestatie.
Er is gezegd dat er kosten in rekening kunnen worden gebracht. Hiermee wordt de suggestie gewekt dat de toedracht van het aanspreken van de zekering een rol speelt, dus bij ‘force majeure’ geen rekening.
Er is niet gezegd dat in de kantooruren de kosten lager zullen kunnen zijn (NB er was een paniekerige situatie!)
Monteur heeft niets gezegd dat er daadwerkelijk kosten in rekening zullen worden gebracht
en er is niets ondertekend hetgeen wel gebruikelijk is. Zeker als achteraf maar liefst een bedrag van
90,40 wordt verlangd.
In de gesprekken met Stedin is het ‘verbreken’ van de verzegeling aan de orde geweest. Het herstellen kost € 45,-
dus dat is de -goedkopere- oplossing in een soortgelijk geval.
De logica van deze tarieven en de opstelling van Stedin ontgaan mij en kennelijk vinden ze heet bedrag ook wel erg hoog.

lijkt me duidelijk: je wordt voor het blok gezet; de zekering wisselen 'mag' niet
simpele oorzaak en op te lossen. zeer bureaucratische benadering'
kortom een kafkaiaanse toedracht.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Stedin

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Stedin nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door zi