Klacht: Kwaliteit eindproduct viel tegen en zeer slechte communicatie.

op 11 oktober 2012 over Drukland in de categorie Drukwerk

Ik zal mijn klacht / ervaring kort proberen zo kort mogelijk te houden, echter wil ik wel mijn ervaring / beoordeling m.b.t. Drukland.nl zo goed mogelijk neerzetten voor andere (potentiële) klanten.

Mijn vriendin heeft een schoonheidssalon aan huis en zij had naast een nieuwe prijslijst (vanwege de nieuwe BTW en prijsstijgingen) nodig. En daarnaast wou zij ook luxe cadeaubonnen gaan gebruiken in haar salon. Wat betreft de prijslijst, hier had ik al het design voor compleet. Er moesten alleen een aantal kleine aanpassingen gerealiseerd worden, die bij de vorige niet correct bevonden waren.

Alhoewel mijn vriendin zeer tevreden was met de vorige drukkerij waar zij zaken mee deed, konden deze voldoen aan 250 grams gesatineerd MC + dubbelzijdig UV-lak (voor de prijslijsten) en 400 grams silk MC + dubbelzijdig glanslaminaat (voor de cadeaubonnen) voldoen, helaas. Voor de rest alleen maar lof voor de oude drukkerij.

Dus moesten wij op zoek naar een andere betaalbare drukkerij die wel aan deze hoge kwaliteitsverwachtingen kon voldoen. Na het lezen van een aantal beoordelingen hier zaten wij te twijfelen tussen een tweetal partijen, waaronder dus Drukland.nl. Uiteindelijk hebben wij hier dan ook voor gekozen.

Helaas is mijn expertise redelijk beperkt met betrekking tot het ontwerpen van flyers en folders, echter moet ik zeggen dat ik inmiddels wel meer ervaring heb gekregen na het ontwerpen van de vorige folder.

Voor de goede orde; ik heb de werktekening gebruikt (voor beide producten) en voor de zekerheid nog gevraagd hoe het zat met de vouwlijnen t.b.v. folders (prijslijsten), want dit was mij niet geheel duidelijk helaas.

Hier kreeg ik redelijk snel een antwoord op (eerst wouden ze me telefonisch benaderen, echter geef ik de voorkeur aan email, omdat ik dan juist alles zwart op wit heb staan). Buitenkant zaten de vouwlijnen op 100 / 200 mm en aan de binnenkant op 103 / 203.

Vervolgens druk aan het aanpassen geweest (prijslijst) en een nieuw design t.b.v. de cadeaubonnen gerealiseerd. Nadat het de goedkeuring van mijn vriendin had, de bestanden geupload via de website van Drukland.nl.

Vervolgens begon de “ellende”. Diverse keren werden de ontwerpen afgekeurd vanwege snijlijnen / snijranden en tekstmarges. Ook de prijslijst, die bij de vorige drukker wel goed ging, werd eveneens afgekeurd vanwege de bovenstaande redenen.

Vervolgens diverse keren alles aangepast en geupload. Dit ging gepaard met wederom diverse “afkeuringen”. Op een gegeven moment werd zelfs aangegeven dat de letters niet scherp genoeg zouden zijn, terwijl dit juist de keren ervoor wel goedgekeurd werd? Vervolgens een reactie per email hierover gestuurd en, na een dag wachten, kreeg ik daarbij de volgende uitleg en ik citeer: “Mijn collega heeft er anders naar gekeken dan dat ik heb gedaan.” Een zeer vreemd antwoord.

Vervolgens, na nogmaals de teksten te hebben aangepast voor de prijslijst (gevouwen folders), wederom geupload en wederom werd die afgekeurd (of ik moest akkoord geven als ik het risico wou lopen dat het niet goed zou gaan).

Dus wederom opnieuw een aantal dingen aangepast en wéér geupload via Drukland.nl. En toen kreeg ik de volgende reactie “Ik stuur u bij deze een drukproef, daarbij wilde ik u wijzen op het feit dat de resolutie van vooral de teksten aan de lage kant is. Hierdoor kunnen uw teksten blokkerig/wazig uitvallen.” Zoals iedereen kan begrijpen, raakte ik door deze reactie behoorlijk geïrriteerd.

Vervolgens aangehaald dat dat onzin was met de reactie van de andere collega dat “men er anders naar keek” en dat het wel goed bevonden was. Tot op de dag van vandaag hierover geen enkele email meer over mogen ontvangen (schandalig).

Laat ik sowieso voorop stellen dat de communicatie binnen Drukland.nl en naar buiten toe richting de klanten het meest zwakke punt is van dit bedrijf. Behalve het feit dat het soms (te) lang duurt voordat men überhaupt een reactie krijgt, is het meest vervelende nog wel dat er elke keer iemand anders binnen Drukland.nl reageert op je emails. Ik denk dat ik wel 4 of 5 verschillende personen heb gehad die mijn emails hadden beantwoord met alle gevolgen van dien (en vandaar ook de miscommunicatie richting de klant).

Als men nu gewoon alles bij één (of maximaal) twee personen had gehouden, dan zou dat in ieder geval de communicatie sterk verbeteren heb ik het idee. Maar ja. Dat terzijde.

Uiteindelijk werd mijn laatste email nooit beantwoord, vervolgens werd de prijslijst wel akkoord bevonden (de cadeaubonnen waren reeds eerder goedgekeurd). Dus hield ik mijn hart vast. Ik had er, gezien de ‘slechte’ communicatie en de vele afgekeurde exemplaren nog weinig vertrouwen in Drukland.nl.

De cadeaubonnen (400 grams flyers) kregen wij (vanuit Engeland) op 3 oktober 2012 binnen. En ik moet zeggen, deze waren gelukkig boven verwachting. Zag er zeer goed uit zowel qua kleuren, als de mate van afsnijding. Zoals u begrijpt, was ik na ontvangst van de cadeaubonnen, een stuk postiever gestemd m.b.t. de folders.

De folders lieten wat langer op zich wachten. Waarschijnlijk meer werk vanwege het vouwen (wikkelvouw). In ieder geval kwamen deze op 9 oktober 2012 binnen. Volgens DHL gewoon vanaf Eindhoven (?) of ze zijn daar alleen gevouwen, dat kan natuurlijk ook. Ik weet dat niet en ik hoef dat ook niet te weten.

In ieder geval opende ik de doos met de prijslijsten (250 grams folders in wikkelvouw) vol goede moed.

De eerste indruk was goed, buitenkant zag er uitstekend uit. Dat mag gezegd worden, echter was ik minder positief gestemd over de binnenkant en dan met name de 3e pagina. De tekst (of inhoud) op deze pagina staat niet goed uitgelijnd t.o.v. de eerste 2 pagina’s. De gehele inhoud op deze 3e pagina, staat teveel naar rechts ter hoogte van de vouwlijn (en in verhouding met de eerste 2 pagina’s). Wat totaal niet mooi en netjes oogt natuurlijk.

Heel erg jammer allemaal. En ondanks dat de cadeaubonnen wel goed waren, is dit toch een zware domper. Dit in combinatie met de ‘slechte’ communicatie kan ik Drukland.nl helaas geen positieve beoordeling geven.

Ik heb, ter vergelijking, de oude folder ernaast gehouden en deze is wel geteld 5 mm langer (in de breedte). En bij deze was de inhoud over alle pagina’s wel 99% gelijk aan elkaar.

Ik heb hierover nog specifiek een email gestuurd (op 21 september) hoe het nu precies zat met die vouwlijnen en wat ik moest hanteren. Erg jammer dat het dan alsnog fout gaat.

Wat ook nog jammer is, is dat ik juist ervoor gekozen had voor de extra controle (meerprijs) om dit soort problemen juist te voorkomen.

Ik citeer dan ook: “Wij zullen de bestanden ter alle tijden controleren, deze worden bekeken op de kwaliteit van het bestand, de inktbezetting, tekstmarge en afloop. Er kan worden gekozen voor een extra controle tegen betaling, er zal op dat moment nog wat grondiger worden gekeken naar het bestand.”

Echt jammer, maar ik denk toch dat wij de volgende keer maar weer gaan aankloppen bij onze oude drukker (waar het alleemaal gewoon in 1x goed ging en zonder een hoop ellende en correcties) of een andere drukkerij.

In ieder geval zullen wij niet zo snel meer voor Drukland.nl kiezen de volgende keer. Ook kan ik Drukland om de bovenstaande redenen dan ook niet adviseren bij mijn vrienden en collega’s.

//update

Ik had ook mijn ervaring geplaatst op Trustpilot, echter schijnbaar was Drukland.nl hier niet zo blij mee. Ze hebben aangegeven bij Trustpilot dat mijn beoordeling de regels overtreed van Trustpilot.

Dit is uiteraard niet waar. Immers als ik de regels van Trustpilot erop na lees, dan overtreed ik geen enkele regel in deze!

Toch bizar van Drukland.nl, schijnbaar vinden ze alleen positieve beoordelingen belangerijk en laten ze negatief getinte beoordelingen verwijderen.

Inmiddels heb ik hierover ook een klacht neergelegd bij Trustpilot!

Ik had in eerste instantie alleen een ervaring geplaatst op Trustpilot, maar doordat Drukland.nl deze probeerde te verwijderen (via slinkse wijze) voel ik mij genoodzaakt om nu alle registers open te trekken.

Het kan toch niet zo zijn dat een bedrijf, zoals Drukland.nl, alleen positieve beoordelingen toestaat? Als een klant niet tevreden is, mogen ze dit natuurlijk uiten op websites zoals Trustpilot!

Schandalig!

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Drukland in behandeling genomen

7 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Drukland een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Drukland

Heeft op 17 oktober 2012 om 09:42 geantwoord

Geachte heer/ mevrouw Lingen,

Inmiddels is er telefonisch contact geweest over de klacht en is er afgesproken contact te hebben na ontvangst van een voorbeeld. Uiteraard krijgt u kosteloos een herdruk als u dit nodig acht. Een afkeur email sturen wij om de juiste kwaliteit van het drukwerk te behouden. Wanneer wij denken dat er iets niet correct staat qua ontwerp, geven wij direct de melding af. Uiteraard is de communicatie betreft deze order niet goed gelopen, waarvoor mijn excuses.

De reactie is in eerste instantie gemeld bij Trustpilot aangezien wij geen referentie ontvangen hadden voor deze order. Dit doen wij om te verzekeren dat alle reacties van echte klanten komen, dit geldt voor zowel positieve als negatieve reacties. Uiteraard verwijderen wij niet zonder pardon alle negatieve reacties om beter over te komen. Wij willen al onze klanten graag helpen en tot een passende oplossing komen, maar dit kan immers alleen met een referentie van de bestelling zelf. Als er iets fout is gegaan van onze kant, dan komen wij onze klanten dan ook graag tegemoet!

Drukland.nl

Alle klachten die gemeld zijn door vdlingen79