Klacht: Contact

op 10 februari 2018 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Vanaf augustus 2016 ben ik bezig met de studie lerarenopleiding Engels. In eerste instantie heb ik heel lang moeten wachten voor mijn vrijstellingsverzoek. 8 maanden voordat ze de vrijstellingen hadden doorgevoerd. In de tussentijd ben ik doorgegaan met de studie wat resulteerde dat ik meerdere vakken had afgerond die ik vrijgesteld kreeg. Wekelijks heb ik contact gehad, elke week kreeg ik hetzelfde te horen; ‘nee, sorry mevrouw, dit is niet hoe het normaal gaat bij LOI. Wij handelen alles altijd netjes op tijd af zodat u verder kunt met de studie. Ik verwacht zeker voor eind van de week een reactie’. Wekelijks kreeg ik dit te horen. Daarna werden vakken aangepast waar je dan midden in zat. Of je begon overnieuw of je moest het binnen 3 weken volledig afgerond hebben. Niet erg realistisch naar mijn idee bij een thuisstudie en een fulltime baan. Betekende dus dat je een vak weer overnieuw moest doen. Weer een vertraging erbij. Vakken die losgekoppeld worden van een ander vak. Onder het nieuwe vak zit geen docent gekoppeld. Hoe ga je verder? Niemand weet het bij LOI, klantenservice kan het niet terugvinden en coach weet het ook niet. Vak overslaan??
Dan moet je stage lopen. Propedeuse en hoofdfase mogen niet op dezelfde school. Vrijstelling voor deel 1 van de stage in propedeuse fase deel 2 moet alsnog op een andere school. Hoe doe je dat als je fulltime werkt? En je mag niet verder met de hoofdfase die wel op je werk mogelijk is. En dit puur alleen omdat het een ander adres moet zijn zo zegt de klantenservice. Bij ons op school hebben we 3 totaal uiteenlopende afdelingen. Toch hebben ze liever 2 verschillende adressen waardoor je dus precies hetzelfde onderzoekt dan dat je 2 verschillende afdelingen onderzoekt, wat naar mijn idee een veel interessanter en leerzamer onderzoek oplevert. Het protocol zegt dit in het systeem het protocol zegt dat. Maar je hebt toch te maken met individuen? Je moet toch ook omgaan met de geschiedenis en de kennis van het individu en niet alleen alles wat het protocol zegt?

Persoonlijk zou ik meer tevreden zijn als vragen daadwerkelijk binnen een week beantwoord worden. En dan ook antwoord op de vraag en niet een algemeen bericht wat je op de site kunt vinden.
Als er per vak ook antwoord op je vragen wordt gegeven en er überhaupt een docent op een vak zit. En niet alleen een reactie bestel dit boek maar daar staat het op een andere manier uitgelegd.
Als er iets meer naar de persoon wordt gekeken, de situatie waarin diegene zich bevind en er niet alleen gehanteerd word volgens een puntenlijstje. (m.b.t. stages)

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over LOI

Reactie van de melder van de klacht 1209

4 maanden geleden - Bericht: LOI neemt dit bericht niet in behandeling. Staat niet echt netjes.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

Bericht van LOI

4 maanden geleden - Goedemiddag Petra, Wij vinden het jammer om te vernemen dat je ontevreden bent over onze service. Naar aanleiding van jouw bericht heb ik het een en ander uitgezocht. Ik zie dat wij op 15-6-2016 een e-mail hebben ontvangen met meerdere vrijstellingsverzoeken. Wij konden deze mail op dat moment niet in behandeling nemen, daar de Lerarenopleiding Engels nog niet lang genoeg bestond om vrijstellingen te kunnen geven. Deze informatie heeft ook op onze website gestaan. Om deze reden is jouw verzoek doorgeschoven naar 2017. Vrijstellingsverzoeken worden altijd beoordeeld door minimaal twee beoordelaars. Jouw beoordelaars waren het niet unaniem eens over de uitslag omtrent jouw vrijstellingsverzoeken. Om deze reden kwam er een derde beoordelaar te pas aan jouw vrijstellingsverzoeken, waardoor de verwerkingstijd van de verzoeken langer was dan gehoopt. Wij snappen dat dit heel vervelend kan zijn en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan. Het klopt dat er binnen jouw opleiding een module tussentijds is gewijzigd. Dit betreft een actualisatie van de module Algemene Beroepsoriëntatie. Op 20-1-2017 is er een bericht op je campus geplaatst omtrent de desbetreffende actualisatie. Hierin boden wij studenten een tweetal opties. Zij konden de module afronden voor 1-6-2017 of zij kunnen de module direct omzetten naar de nieuwe versie en de module met een schone lei starten. Op 17-2-2017 ontvingen wij een e-mail waarin jij ons verzoekt om de module Algemene Beroepsoriëntatie om te zetten. Bij actualisaties van modules zullen wij studenten tijdig informeren en de mogelijkheid bieden om de oude module af te ronden. Volgens onze administratie heb je meerdere vragen via de campus gesteld. Deze vragen zijn allemaal binnen enkele dagen beantwoordt. Wij willen je erop wijzen dat onze docenten antwoord kunnen geven op vakinhoudelijke vragen. Ik zie dat enkele gestelde vragen een technische aard hebben of in de onjuiste module gesteld zijn. In dergelijke situaties verwijst de docent je naar de klantenservice, zodat zij jou verder kunnen helpen. Het klopt dat het lopen van stage op twee verschillende locaties een vereiste is binnen jouw opleiding. Wij zijn van mening dat het lopen van stages op verschillende locaties en positieve invloed heeft op jouw ontwikkeling als docent, daar je in aanraking komt met verschillenden schoolomgevingen. Ik zie hiernaast dat wij op 6-2-2018 een mail hebben ontvangen met een verzoek om beide stages op hetzelfde adres te lopen. Ik zal dit verzoek voorleggen aan de studieleiding. Zodra ik een reactie heb ontvangen omtrent jouw verzoek, zal ik jou hierover informeren. Met vriendelijke groet, Alain, LOI Webcare

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 15 februari 2018 om 15:26 geantwoord

Beste Petra,

We hebben je verzoek om bij dezelfde school stage te mogen lopen voorgelegd aan de studieleiding. Helaas is je verzoek niet gehonoreerd.

Bij de lerarenopleiding Engels is het verplicht gesteld dat je minstens op 2 verschillende scholen stage dient te lopen. Dit om de horizon van de studenten te verbreden. Wij adviseren jou daarom om voor de korte stage van 56 uur een andere stageplaats te zoeken. En je eigen werkplek te gebruiken voor het resterende deel van de stage-uren.

Wat we ook graag aan je willen meegeven is dat het wél mogelijk is om stage te lopen op een andere vestiging van dezelfde scholengemeenschap of schoolbestuur. Wellicht dat dit je nog een oplossing zou kunnen bieden.

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd. Wanneer je nog vragen hebt, verneem ik dat graag.

Thirza
LOI Webcare

Heeft op 15 februari 2018 om 15:36 geantwoord

Beste Thirza,

Helaas is naar mijn idee de klacht niet opgelost.
In eerste instantie gaf ik aan over de communicatie. Uiterlijk dinsdag 13-02 zou ik een reactie krijgen van LOI. Op mijn vraag weer geen reactie. De communicatie en antwoord op mijn vragen blijft dus niet goed.
Daarnaast over de stage. De oplossing die u mij bied is bekend. Dit is geen oplossing dit is nog steeds het protocol. Het gaat mij erom dat ik al vele stages heb gelopen in mijn vorige studie in het onderwijs. Ik heb dan ook al vele scholen gezien. Zelf ben ik inmiddels werkzaam met een full time functie als bevoegd docent. Dat het vele inzichten geeft begrijp ik, maar zoals ik al eerder had voorgelegd heb ik dit allemaal al eens doorgelopen. Betreft een ander vakgebied, maar de onderzoeken binnen de school blijven hetzelfde.
Daarnaast had ik aangegeven hoe men zich dit voor zich ziet als je een full time aanstelling hebt? Het is niet een stage die je in je overige avond uren kan lopen of tijdens vakanties.
Daarnaast geef ik aan dat wij hier binnen dezelfde locatie verschillende afdelingen hebben. Vandaar mijn vraag of het mogelijk is op 1 locatie, maar een andere afdeling dan het reguliere onderwijs, namelijk het TTO onderwijs.

Graag zou ik op deze vragen antwoord willen hebben. Niet het standaard protocol antwoord, maar een antwoord gericht op mijn situatie.

Petra

Alle klachten die gemeld zijn door 1209