Klacht: Bus 306, busnr. 7230. Vertrek +/- 1700

op 18 mei 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Het gaat over de busreis van ‘s-Hertogenbosch terug naar Uden. Op het kruispunt vlak voor de bushalte ‘oprit N279’ te Veghel loopt een fietspad waar fietser die links en rechts komen voorrang hebben. De chauffeur rolt met flinke vaart door op een groepje fietsers van een jaar of 13-15. Hij stopt wel, maar om fietsers op te jagen door ze zo te laten schrikken vind ik volkomen onnodig.

Een halte verder, ‘busstation Veghel’ laat hij wat passagiers naar buiten en rijdt door daar de volgende witte stop streep, het gedeelte in de weg waar sensoren in liggen zodat zijn eigen stoplicht geactiveerd wordt, van 2 rode horizontale lampjes, naar 2 witte verticale lampjes.
In plaats van dat de chauffeur rustig wacht tot dat hij mag aanrijden, kijkt hij gehaast over zijn schouder en geeft gas wanneer er geen verkeer aan komt. Hij rijdt hier door rood. Zelf ken ik dit kruispunt redelijk goed, na de vernieuwing vorig jaar zit ik hier bijna dagelijks in de bus. Ook ken ik hier de stoplichten goed, als de chauffeur op zijn gedeelte staat waar de sensor geactiveerd wordt zullen eerst de passagiers voorrang krijgen die daar de weg over willen steken. Als deze een veilige overtocht gemaakt hebben, mag de chauffeur oprijden. Hij rijdt hier dus door rood, raakt bijna de groep die wil oversteken, en jaagt een halte eerder een groep fietsers op.

Na het begaan van deze twee fouten vind ik dat ik hier melding van moet maken, beroepschauffeurs hebben een voorbeeld functie op de weg, hier moeten zij zich ook naar gedragen, is mijn mening.

Ik hoop dat door het busnummer en vertrektijd te vermeden de juiste chauffeur aangesproken kan worden op zijn daad. Toevallig zit een bus vol camera's, kijkt u deze alstublieft na ter geloofwaardigheid van mijn materiaal. Als de voorkant ook op film staat, ziet u wat er gebeurde.

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 24 mei 2016 om 06:24 geantwoord

Hallo Juul,

Allereerst onze excuses voor de verlate reactie. Je verhaal is mij duidelijk. Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Ik heb je melding daarom doorgezet naar de teammanager in Uden. De vestiging waar deze lijn onder valt. De teammanager kan dit voorval dan nader onderzoeken en met de betreffende chauffeur bespreken.

Bedankt voor het melden en onze excuses voor het ervaren ongemak afgelopen woensdag.

^DK
Webcareteam Arriva