Klacht: Verborgen gebrek mbt electra wordt niet opgelost

FABothoff op 02 december 2021 over Bouwbedrijf Tomassen in de categorie Bouwbedrijven

Medio 2016 de sleutel gekregen van een appartement op de 1ste verdieping. Het was gebouwd door Bouwbedrijf Tomassen BV uit Stroe. Het project bestond onder andere uit 7 appartementen die in een schoolgebouw uit 1954 in Vianen werden gerealiseerd. Er waren 3 woonlagen; typisch starters appartementen voor 1 a 2 personen.

Na 3 weken – installeren keuken, vloeren leggen etc. – begin oktober in de flat getrokken. In de eerste maanden werden in het algemeen de klachten redelijk snel verholpen.
Tijdens de bouw hebben we – als meerwerk – een lichtpunt in de keuken laten verleggen. Uiteindelijk werd het als apart lichtpunt opgeleverd naast het oorspronkelijke geplande lichtpunt. Dat maar geaccepteerd vanwege tijd en moeite die ermee verloren zou worden..

Begin juli 2021 – laat maar binnen de garantietermijn – dan uiteindelijk nog een lamp aangesloten op het lichtpunt waarvoor we extra voor hadden betaald. Uit het lichtpunt kwamen een redelijk aantal draden. Een lamp sluit je normaal gesproken aan met een blauwe draad en een zwarte. Die laatste was er niet. De blauwe hebben we met een lamp verbonden en vervolgens 1 voor 1 alle andere draden geprobeerd. Geen licht uit de lamp hoe je de lichtschakelaar knipte.
In juridische termen “een verborgen gebrek”.
Dit gemeld bij bouwbedrijf Tomassen. Deze vroeg de electricien (onderaannemer) naar diens mening en die gaf aan dat hij alles had getest en dat het werkte. Deze uitspraak hadden we eerder van dezelfde electricien gehoord. Zoals hier onder beschreven.

Even terug naar 2016.
In begin oktober 2016 natuurlijk snel ADSL besteld en een monteur (gestuurd door de provider) kwam dat aansluiten in de meterkast op de begane grond. Het lukte de ADSL monteur niet wijs te worden uit het door de electricien opgeleverde werk. Hij heeft een meer ervaren collega ingeschakeld. Die kwam er ook niet uit en heeft ADSL alsnog aangesloten gekregen door een en ander weg te knippen en alsnog opnieuw aan te leggen.
Daarna in de flat op de 1ste verdieping apparatuur als switch en PC aangesloten. Niet alle wandcontactdozen voor LAN deden het en daardoor kon de PC geen contact maken met internet via die contactdozen.
De electricien wees de klacht af; hij had alles gecontroleerd en het werkte naar behoren. Nadat hij dan toch kwam, moest hij wel wat zaken verhelpen voordat het alsnog naar behoren werkte. Zijn houding gaf uitermate duidelijk aan dat hij niet blij was met mij.

Terug naar 2021.
Ook ik maak fouten dus heb ik Tomassen aangeboden op kosten van ongelijk een willekeurige electricien in te schakelen. Op de aanbod kwam geen antwoord. Na het antwoord van zijn electricien geen oplossing, alleen stilte.
In juridische termen heet dit “wanprestatie”.
Bouwbedrijf Tomassen is eindverantwoordelijk en dus ook voor het werk van de onderaannemers.

Verhelpen van het geconstateerde gebrek zodat ik op het lichtpunt een lamp kan aansluiten die werkt.

10 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Bouwbedrijf Tomassen nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door FABothoff