Klacht: Boete opgelegd door verkeerd inchecken

op 18 september 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Ik ben 1 september met een aantal collega’s van Leeuwarden naar Harlingen gereisd met de trein van Arriva. Ik heb mijn ov chipkaart opgeladen met 20 euro voor de tijd en de rest had een los kaartje gekocht. Wij zijn door de poortjes gelopen en in de trein gaan zitten, bij aankomst in Harlingen zouden wij uitchecken maar deze paal was defect naar de volgende paal gelopen deze werkte wel maar de display was onleesbaar ook weer een defect dus maar hij piepte wel. Hier nog aan een conducteur van Arriva gevraagd of ik was uitgecheckt dis was het geval zei hij. Prima.
Wij gingen hier naartoe om spelletjes te doen bij de Brandweer toen dat afgelopen was ging ik alleen terug met de laatste trein hier weer ingecheckt bij de niet leesbare paal. Hij piept dus ik denk dat is goed omdat ik nooit met de trein reis. Onderweg controle hier bleek dat ik niet ingecheckt dat er te weinig saldo op mijn kaartje stond de conductrice kon mij ook precies vertellen hoe dat kwam zei was heel coulant en begripvol. Nu waren wij op de heenreis door de NS poortjes gelopen en niet Arriva en NS rekent een starttarief van 20 euro dus ik was daarna ook niet weer uitgecheckt vandaar dat ik geen saldo meer had.
Toen haar wat oudere collega waarvan je zou denken die loopt al een tijdje mee dus hij zal wel wat mensenkennis en ervaring hebben, dit bleek totaal niet het geval te zijn hij was zo bot en onredelijk ik voelde me net een misdadiger. Er werd door haar (de jongere conductrice) om mijn legitimatie gevraagd en er werd zo een boete uitgeschreven zonder mij dat van te voren te vertellen ik kreeg een bon van €55,53 hier zat de terugreis bij in.
Op station Leeuwarden nog gekeken hoe het zat en de poortjes van Arriva zijn rood en van de NS geel, onbewust zijn wij allemaal door de gele poortjes gelopen want omdat er mensen uit de rode poortjes kwamen wat denk je dan als je nooit met de trein gaat rood is de uitgang hier mag je niet door net als in het verkeer rood is stoppen toch?
Zo is het gegaan, en als alles zo strikt gescheiden is waarom is dan de kaartjes automaat dan niet gescheiden, de losse kaartjes naar Harlingen die heb ik hier ook liggen, daar staat ook NS op en geen Arriva en waarom gaat het NS poortje daar ook mee open?

Hieronder nog de reactie ik terug kreeg van Arriva over mijn bezwaar.

Geachte heer Veenstra,

Op 5 september 2017 hebben wij een bezwaar van u ontvangen voor een verkregen boete.

Wij hebben uw bezwaar in behandeling genomen en laten u hierop het volgende weten.

U hebt op 1 september 2017 een boete opgelegd gekregen door een van onze medewerkers voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs in een van onze treinen. U geeft in uw reactie aan het hiermee niet eens te zijn. Met uw reactie verzoekt u ons om deze boete in te trekken.

Wij hebben de aan u uitgeschreven boete niet beoordeeld als onterecht opgelegd. Als gebruiker van de OV chipkaart bent u zelf verantwoordelijk voor het correct in- en uitchecken. Aan uw verzoek om de boete te laten vervallen kunnen wij dan ook niet voldoen. Het instaptarief dat via NS is afgeschreven kunt u via NS Klantenservice terug vragen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Arriva Personenvervoer Nederland B.V.

Hilda Schat
Manager afdeling Klantenservice

Dat Arriva met een menselijk antwoord komt en dat zij niet met een standaard antwoord komen zoals ik in meerdere reacties lees hier, ik krijg hierbij het idee dat je totaal niet serieus genomen word en dat je altijd aan het kortste eind trekt. Misschien kunnen ze persoonlijk contact opnemen zodat jij je verhaal kunt doen.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 18 september 2017 om 15:00 geantwoord

Beste Edward1111,

Niet leuk om te lezen dat je een boete hebt ontvangen omdat je niet in de gaten had dat je op het station in Leeuwarden door een verkeerd poortje bent gelopen. Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt.

Iedere vervoerder heeft een eigen poortje of incheckpaal. Door het juist in en uitchecken reis je met een geldig vervoersbewijs. Is er niet correct ingecheckt dan reis je met een ongeldig vervoersbewijs en krijg je tijdens controle een boete. De losse kaartjes van NS zijn landelijke kaartjes. Doordat deze kaartjes op een traject gekocht worden weten ze bij NS welke inkomsten er naar een andere vervoerder gaat.

Langs deze weg kan en mag ik helaas geen uitspraken doen over boetes en bezwaren. Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt dat je een afwijzing op je bezwaar hebt ontvangen. Als je het niet eens bent met de reactie die je hebt ontvangen dan geef ik je het advies om dit, onder vermelding van het referentienummer, opnieuw kenbaar te maken via het contactformulier op onze website https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/contact-met-arriva-1/contactformulier.htm.

Zoals mijn collega ook al heeft aangegeven is het in ieder geval mogelijk om het instaptarief van 20 euro terug te vragen bij NS.

Excuses voor het ongemak die je hebt ervaren tijdens je treinreis op 1 september.

^LH
Arriva Webcareteam