Klacht: Belachelijke overstaptijd

op 10 mei 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Hallo,

Ik reis 4 dagen per week met de trein vanuit Utrecht naar Beesd. Dat betekent overstappen op Geldermalsen, van NS naar Arriva. De overstaptijd bedraagt 3 minuten, en ik moet dan ook stevig doorlopen om de trein te halen. Vandaag liepen er twee oude mensen met me mee, die geen schijn van kans hadden om de trein te halen. De conducteur keek ons vanuit de deuropening recht aan toen we nog zo’n 20 meter van de trein verwijderd waren en sloot de deur. Weg trein, half uur wachten op de volgende. Om nog maar te zwijgen van het getoonde gebrek aan fatsoen van de conducteur en machinist van dienst, twintig seconden extra wachten was voldoende geweest.
En neem je een trein eerder om zeker te weten dat je de aansluiting haalt, dan moet je jezelf 18(!) minuten zien te vermaken op station Geldermalsen, een straf op zich. Arriva, doe hier iets aan!

Ik ben tevreden als er gezorgd wordt voor een langere overstaptijd. Als ik als fitte twintiger al moeite heb met de overstaptijd, dan is het voor bejaarden al helemaal niet mogelijk om hun aansluiting te halen. De overstaptijd in overleg met NS verlengen van 3 naar 5 minuten is wat mij betreft meer dan voldoende.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 11 mei 2016 om 14:55 geantwoord

Hoi Pim,

Niet leuk om te lezen dat de overstap op de trein maar 3 minuten is. Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt.

Een machinist zal daar waar mogelijk wachten op reizigers die aangeven mee te willen met de trein. Het is echter zo dat de vertrektijden van onze treinen afhangen van diverse factoren. Als gevolg van veelal enkel spoor op de trajecten waar wij rijden, heeft wachten van de ene trein ook weer gevolgen voor de andere. Het startsein voor vertrekkende treinen geschiedt automatisch, 45 seconden voor vertrek. Dan begint de vertrekprocedure waarna de deuren 10 seconden voor vertrek sluiten, en de trein vervolgens op de hele minuut vertrekt. Als het startsein is vrij gegeven moet de trein vertrekken. Een machinist kan dan zelf niet meer ingrijpen.

Ik zal je verzoek voor een langere overstaptijd zeker intern doorgeven zodat het meegenomen kan worden in de evaluatie.

^LH
Arriva Webcareteam

Alle klachten die gemeld zijn door DonQuichot