Klacht: Beëindiging abonnement i.v.m. overstap naar andere provider.

Onze handboogvereniging bestond in 2013 140 jaar en is sedert vele jaren een trouwe klant van KPN geweest. In het verleden alleen voor telefonie en later ook voor internet. In 2013 kreeg onze vereniging een glasvezelaansluiting. KPN kon ons niet het gewenste abonnement bieden en derhalve besloten wij over te stappen naar een andere provider. Hierover hebben wij in mei 2013 KPN gebeld om te vragen hoe het met opzegging en portering telefoonnummer zit. KPN geeft aan dat wij kunnen opzeggen met in achtneming van een opzegtermijn van 1 maand en dat de nieuwe provider de aanvraag voor de portering van het telefoonnummer moet doen. In juli 2013 wordt de glasvezelverbinding opgeleverd en op 2 augustus 2013 stuurt de overstapservice van onze nieuwe provider via ons de opzegbrief voor telefonie en internet met gebruikmaking van portering van het telefoonnummer. Het opzeggen van de telefonie en de portering van het nummer wordt door KPN bevestigd op 26 augustus 2013. In deze brief staat ook dat er nog een eindafrekening zal komen en eventueel teveel betaald abonnement zal worden verrekend. De opzegging van het internetabonnement wordt niet bevestigd.

Na complete oplevering van de aansluiting bij de nieuwe provider blijft het internetabonnement (en de incasso) doorlopen. Na een paar telefoontjes bleek het internetabonnement bij de particuliere tak van KPN te zitten en de telefonieverbinding bij de zakelijke tak. Ons werd beloofd dat e.e.a. zou worden uitgezocht en we teruggebeld zouden worden. Dit gebeurde ook netjes binnen een paar dagen. Het internetabonnement werd keurig met terugwerkende kracht beëindigd en het teveel betaalde abonnementsgeld netjes gecrediteerd en teruggestort.

Hoe anders gaat het met het telefonieabonnement dat klaarblijkelijk bij de zakelijke afdeling van KPN wordt afgehandeld. Op 7 november 2013 kwam de eindafrekening. We moesten € 234,01 betalen wegens contractbreuk?! Maar weer eens met KPN gebeld. De medewerker vertelde dat we een opzegtermijn van 3 maanden hadden en dat vanaf 1 september 2013 we weer een jaar vastzaten als er niet tijdig was gezegd. Aangezien we dus niet op tijd hadden opgezegd kon hij niets voor ons betekenen. We hebben aangegeven dat ons in mei iets anders verteld werd. Repliek was dat we maar een schriftelijke klacht moesten indienen bij KPN. We hebben gevraagd om inzage in dit contract, of waar we dit contract (met bijbehorende handtekening) kunnen vinden. De KPN medewerker weigerde hierover enige informatie te verstrekken. Vervolgens hebben we netjes een klachtenbrief naar KPN gestuurd met uiteenzetting van bovenstaande verhaal.

Begin december 2013 kwam de herinnering van KPN m.b.t. het openstaande saldo. Maar weer eens gebeld. Medewerker zei dat we klachtenbrief nog maar eens moesten sturen. Zo gezegd, zo gedaan.

Op 9 januari 2014 ontvingen wij van Lindorff de mededeling dat KPN de vordering aan hun heeft overgedragen. Op 15 januari 2014 met Lindorff gebeld. Ons verhaal en de klacht die wij bij KPN neergelegd hebben interesseert hun niet. Zij hebben alleen opdracht om te incasseren en zullen dit ook doen tot aan de deurwaarder toe.

Vervolgens hebben we even bij een jurist informatie ingewonnen. Deze adviseert om te betalen aangezien we maar een kleine vereniging zijn en we moeten voorkomen dat de kosten nog verder oplopen (we moeten nu al € 40,00 meer betalen aan incassokosten).

We hebben derhalve maar besloten om direct te betalen. De € 274,01 is een grote extra kostenpost voor onze vereniging en naar onze mening absoluut onterecht. Er is ons onduidelijke informatie verstrekt. Als dit niet was gebeurd, of als er helder werd aangegeven wat de opzegtermijn cq vervaldatum van het contract is, hadden we tijdig kunnen opzeggen. Verder weigert KPN te reageren op onze klacht, we hebben namelijk tot op heden geen enkele reactie mogen ontvangen.

Blijkbaar is dit de manier hoe na vele jaar abonnee te zijn geweest, en zonder enige discussie over betaling, KPN trouwe klanten beloont en nog een trap na geeft.

Handboogvereniging De Batavieren-Treffers
Marc Steinmetz
Voorzitter

Creditering onterechte kosten € 234,01 i.v.m. contractbreuk, vergoeding incassokosten € 40,00 en een kleine compensatie met excuses voor alle tijd en energie die dit traject heeft gekost.

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over KPN Vaste Telefonie

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over KPN Vaste Telefonie nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Handboogvereniging De Batavieren-Treffers