Klacht: Defecte accu City-E door opladen in fiets – foutieve handleiding

op 09 maart 2018 over Babboe bakfietsen in de categorie Fietsmerken

Na 2 jaar en 9 maanden is de accu overleden. Babboe heeft dit na onderzoek geconstateerd. Reden volgens Babboe: foutief opladen van de accu. De accu wordt in de fiets opgeladen als hij vorstvrij binnen staat. Echter geeft Babboe telefonisch aan dat je bij geen gebruik langer dan 2 uur de accu uit de fiets moet halen en buiten de fiets moet opladen. De fiets heeft een ‘gesloten systeem’ wanneer de accu zich in de fiets zou bevinden en hierdoor zou onze accu helemaal leeg zijn gelopen en uiteindelijk kapot zijn gegaan. De meegeleverde adapter is enkel voor het opladen onderweg geeft Babboe aan. Wij hebben netjes de handleiding opgevolgd waarin staat: Indien u de bakfiets niet gebruikt, adviseren wij de accu altijd uit de bakfiets te halen en binnen op te bergen vorstvrij. Onze bakfiets staat altijd binnen in onze vorstvrije kelder als wij hem niet gebruiken, hiermee is de accu vorstvrij opgeslagen. Wij zijn super zuinig op onze bakfiets. In de handleiding staat niets over het verwijderen van de accu uit de fiets vanwege het gesloten systeem welke vervolgens de accu leeg zou trekken. Na navraag bij een 2-tal andere bakfiets leveranciers geven zij aan dat dit bij hun bakfietsen ook niet nodig is, ook bij hun systemen kan de accu gewoon in de fiets worden opgeladen zonder dat deze stuk gaat.

Kosteloos nieuwe accu (tuurlijk kun je zeggen maar de 2 jaar garantie is verlopen en dan is het billijk dat je maximaal de helft van een nieuwe accu zelf betaald maar hadden wij geweten wat we nu weten dan hadden we de accu buiten die fiets opgeladen en hadden we de helft van de kosten ook niet hoeven te betalen dus vandaar dat we een volledig kosteloos een nieuwe accu wensen) en daarnaast aanpassing van de handleiding door te vermelden dat de accu kapot gaat wanneer je deze in de fiets oplaadt en dat het opladen van de accu met de adapter enkel voor onderweg bedoeld is.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Babboe bakfietsen over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door KatrienDol