Klacht: Afspraken steeds niet nakomen, contact met rechtsbijstand moeizaam

op 19 mei 2020 over Vattenfall in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Nadat we bij Vattenvall de meterstanden lieten controleren van de woning waar we recent waren gaan wonen,bleek dat er in 6 weken tijd een gigantisch gasverbruik was geweest in de toen nog niet bewoonde woning,
Het gasverbruik was evenveel als wat normaal in 1 jaar verbruikt wordt. Na veelvuldig bellen, appen etc. en de evenzovele toezeggingen toezeggingen van Vattenvall dat het onderzocht én opgelost zou worden hadden ze na 9 maanden nog géén enkele actie ondernomen. Voor de zoveelste keer maar weer gebeld met Vattenvall. Toen werd er ineens gezegd dat we contact op moesten nemen met Enexis, die ging over de meter en kon de controle uitvoeren die we overigens wel zelf moesten betalen zo’n 300 á 400 euro. Bovendien werd er meteen bij gezegd werd dat, na zo’n lage tijd niet meer te achterhalen was waar het hoge gasverbruik vandaan kwam, weggegooid geld dus. Maar nog steeds Géén oplossing voor de hoge rekening die betaald moet worden gas wat we niet verbruikt hebben. Bij de buren is een flinke verbouwing geweest met zware machines maar nu is niet meer aan te tonen of da van invloed heeft gehad op de meter. Vattenvall heeft wel bij anderen een meter controle uit laten voeren, zonder kosten. Ze behandelen blijkbaar niet iedereen gelijk. Ondertussen werden we bestookt met post van Vattenvall, aanmaningen, incasso’s en een veel te hoge maandtermijn, die overigens totaal niet binnen het budget paste. Het verbruik van de inmiddels bewoonde woning is vele malen lager dan van die 1e 6 weken. Maar ondanks alle verzoeken en bewijsmateriaal hiervan werd de maantermijn niet verlaagd. We werden door Vattenvall veelvuldig onbeschoft behandeld en kregen steeds hetzelfde antwoord n.l. Je hebt zelf de meterstanden doorgegeven. Inmiddels was de rechtsbijstand ingeschakeld en ook die kon maar moeizaam contact krijgen met Vattenvall, privacywet zeggen ze dan. Klantvriendelijkheid is niet van toepassing bij Vattenvall. Ze werken met de botte bijl. Rechtsbijstand liep ook steeds vast bij Vattenvall. Inmiddels is er nu een betalingsregeling die niet binnen het budget past maar waar we volgens Vattenvall akkoord mee zijn gegaan hetgeen beslist niet het geval is omdat het budget niet toereikend is.
Inmiddels ontvangen we al weer dreigbrieven van Vattenvall die ze versturen naar de rechtsbijstand, dat,indien we niet op tijd de betalingsafspraak nakomen deze vervalt en ze meteen overgaan tot invorderen van het totale bedrag. Intimidatie, zelfs via de rechtsbijstand.
Inmiddels zijn we al 10 maanden verder en is er nog géén oplossing voor de hoge én onterechte bijbetaling. Nadat we het huidige verbruik hadden gecontroleerd met andere energieleveranciers bleek dat de maandtermijn Vattenvall véél hoger lag en hebben ze dit inmiddels verlaagd.

Gewenste Oplossing:

Door onzorgvuldig handelen van Vattenvall daar ze de gemaakte afspraken niet zijn nagekomen,is de reden van het hoge gasverbruik niet meer te achterhalen. De oplossing is per direct stoppen met alle dreigementen en aanmaningen en het bedrag kwijtschelden.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Vattenfall over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Vattenfall in behandeling genomen

Bericht van Vattenfall

4 maanden geleden -

Reactie van de melder van de klacht Luna 2020

4 maanden geleden - Beste Joeri, Als je een reactie geeft op een door ons ingediende klacht dan hoor je de correcte gegevens te gebruiken. Helaas is dit niet het geval. Zowel de meterstanden alsmede de data die je gebruikt kloppen niet. Bovendien is ons niets bekend over Leander alsmede een overstap van Huismerk naar Vattenvall. Hieruit blijkt maar weer dat hoe onzorgvuldig men te werk gaat bij Vattenvall, onbegrijpelijk.Wat betreft de factuur van april, het bedrag dat op de factuur staat is netjes betaald. En nogmaals er is met Das géén Betaalafspraak is gemaakt. De manier waarop jullie met de klanten omgaan is zo respectloos, dat is beslist niet wat je van zo'n bedrijf mag verwachten. Mvg

Bericht van Vattenfall

4 maanden geleden - Beste Luna 2020, ik heb het dossier opgevraagd en deze informatie gekregen. Deze blijkt dus onjuist. Excuses.Technisch Advisseur: We zien dat een technisch adviseur van ons ook contact heeft gehad. Hij geeft aan dat: . Als mevrouw in november 2018 heeft aangemeld en ze is er pas gaan wonen in december 2018 januari2019 en het huis heeft toen leeg gestaan en ik weet niet wat er aan verwarming toen is gebruikt of dat de verwarming geheel heeft uit gestaan. Want als men dan weer het huis in de koude maanden gaan opwarmen met de vloerverwarming dan gaat er wel behoorlijk wat gas doorheen om het weer op temperatuur te krijgen. Maar dit is afhankelijk van gebruik en of het met leegstaand geen verwarming is gebruikt.We zien dat er daarna veelvuldig contact is geweest. Telefonisch hebben wij aangegeven op 28 januari:Het komt erop neer dat uit de standen blijkt dat er 2.692 m3 is verbruikt maar u zegt dat u hooguit 1.400 m3 hebt verbruikt. Die meterstanden kon ze dan verder ook niet verklaren. Haar meter is al heel oud, zei ze. Toen hebben wij ook aangegeven dat u voor een meterijking bij uw netbeheerder Enexis moet zijn.Rechtsbijstand: Per 31 januari hebben wij het verzoek van DAS gekregen om uistel t egeven op de jaarnota. Onze reactie was toen:Beste mevrouw Van Heeckeren,Op 31 januari heeft u ons een e-mail gestuurd over de klacht van mevrouw T. van Eijk. Hierin geeft u aan dat graag uitstel wilt totdat u de benodigde stukken heeft. Daarom ontvangt u van mij deze e-mail ter bevestiging.Uitstel tot eind februari Ik heb uitstel op de huidige nota's kunnen geven tot eind februari. Zodra u de stukken heeft wil ik graag met u in gesprek gaan. Dit hebben we ook met mevrouw Van Eijk gedaan. Samen zorgen we voor een oplossing. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 0900 0808 van 08:0 tot 15:00.Op 20 maart kregen wij van DAS een nieuw verzoek tot uitstel. Onze reactie was toen:Beste heermevrouw,U heeft ons uitstel van betaling gevraagd voor de klant T. van Eijk. Ik heb uw verzoek behandeld en kan geen uitstel meer verlenen om de volgende reden: nota's worden niet betaald..U heeft uitstel gekregen tot 20 maart. Dit jaar is slecht 1 keer een bedrag van 100 euro betaald.Graag informeer ik u over andere mogelijkheden voor de betaling van de totale achterstand van € 2332,64.Betalingsmogelijkheden De achterstand wordt in één keer afgelost. Het bedrag kan worden overgemaakt naar IBAN NL54 INGB 0000 0005 03 ten name van Vattenfall te Arnhem. Vermeld bij uw betaling het klantnummer 24541232.De achterstand wordt gespreid afgelost. De voorwaarden voor de betalingsregeling zijn als volgt:- Als de vordering lager is dan €1200,- bedraagt de minimum aflossing € 50,- per maand. - Als de vordering hoger is dan €1200,- dient deze binnen 24 maanden te worden afgelost.U kunt een betalingsregeling aanvragen via ons online formulierOp 1 april 2020 heeft DAS met ons een betalingsregeling getroffen.Hierbij gaan wij inhoudelijk niet verder in op uw klacht.Groet, Joeri

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Vattenfall een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Vattenfall

Heeft op 19 mei 2020 om 16:05 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste Luna 2020, ik heb het dossier opgevraagd en deze informatie gekregen. Deze blijkt dus onjuist. Excuses.

Technisch Advisseur:
We zien dat een technisch adviseur van ons ook contact heeft gehad. Hij geeft aan dat:
. Als mevrouw in november 2018 heeft aangemeld en ze is er pas gaan wonen in december 2018 januari2019 en het huis heeft toen leeg gestaan en ik weet niet wat er aan verwarming toen is gebruikt of dat de verwarming geheel heeft uit gestaan. Want als men dan weer het huis in de koude maanden gaan opwarmen met de vloerverwarming dan gaat er wel behoorlijk wat gas doorheen om het weer op temperatuur te krijgen. Maar dit is afhankelijk van gebruik en of het met leegstaand geen verwarming is gebruikt.

We zien dat er daarna veelvuldig contact is geweest. Telefonisch hebben wij aangegeven op 28 januari:

Het komt erop neer dat uit de standen blijkt dat er 2.692 m3 is verbruikt maar u zegt dat u hooguit 1.400 m3 hebt verbruikt. Die meterstanden kon ze dan verder ook niet verklaren. Haar meter is al heel oud, zei ze. Toen hebben wij ook aangegeven dat u voor een meterijking bij uw netbeheerder Enexis moet zijn.

Rechtsbijstand:
Per 31 januari hebben wij het verzoek van DAS gekregen om uistel t egeven op de jaarnota. Onze reactie was toen:

Beste mevrouw Van Heeckeren,

Op 31 januari heeft u ons een e-mail gestuurd over de klacht van mevrouw T. van Eijk. Hierin geeft u aan dat graag uitstel wilt totdat u de benodigde stukken heeft. Daarom ontvangt u van mij deze e-mail ter bevestiging.

Uitstel tot eind februari
Ik heb uitstel op de huidige nota's kunnen geven tot eind februari. Zodra u de stukken heeft wil ik graag met u in gesprek gaan. Dit hebben we ook met mevrouw Van Eijk gedaan. Samen zorgen we voor een oplossing.
U kunt ons bereiken via telefoonnummer 0900 0808 van 08:0 tot 15:00.

Op 20 maart kregen wij van DAS een nieuw verzoek tot uitstel. Onze reactie was toen:

Beste heermevrouw,

U heeft ons uitstel van betaling gevraagd voor de klant T. van Eijk. Ik heb uw verzoek behandeld en kan geen uitstel meer verlenen om de volgende reden: nota's worden niet betaald..U heeft uitstel gekregen tot 20 maart. Dit jaar is slecht 1 keer een bedrag van 100 euro betaald.

Graag informeer ik u over andere mogelijkheden voor de betaling van de totale achterstand van € 2332,64.

Betalingsmogelijkheden
De achterstand wordt in één keer afgelost. Het bedrag kan worden overgemaakt naar IBAN NL54 INGB 0000 0005 03 ten name van Vattenfall te Arnhem. Vermeld bij uw betaling het klantnummer 24541232.

De achterstand wordt gespreid afgelost. De voorwaarden voor de betalingsregeling zijn als volgt:

- Als de vordering lager is dan €1200,- bedraagt de minimum aflossing € 50,- per maand.
- Als de vordering hoger is dan €1200,- dient deze binnen 24 maanden te worden
afgelost.

U kunt een betalingsregeling aanvragen via ons online formulier

Op 1 april 2020 heeft DAS met ons een betalingsregeling getroffen.

Hierbij gaan wij inhoudelijk niet verder in op uw klacht.

Groet, Joeri

Alle klachten die gemeld zijn door Luna 2020