Klacht: Aanpassing diploma duurt erg lang…

op 19 april 2016 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Beste klacht.nl,

Ik heb in januari mijn diploma ontvangen van de LOI. Aangezien ik een vervolgopleiding wil doen in september heb ik toentertijd gevraagd of ik mijn cijferlijst erbij mocht hebben, dit is allemaal direct keurig geregeld. Deze cijferlijst had ik nodig omdat de vervolgopleiding een decentrale selectie betreft. Scholieren met een 8 gemiddeld of hoger worden in lotingsklasse A geplaatst en direct toegelaten.

Naast een cijferlijst heb ik een resultatenlijst. Op deze resultatenlijst staan 3 kerntaken. Per kerntaak is er een gemiddeld cijfer, dit cijfer heeft de LOI omgezet in een waardering. Zie onderstaand:
Kerntaak 1: voldoende
Kerntaak 2: goed
Kerntaak 3: voldoende
Mijn werkelijk behaalde cijfers voor de kerntaken zijn:
Kerntaak 1: 7,5
Kerntaak 2: 9
Kerntaak 3: 7,5
Deze cijfers staan NIET op de resultatenlijst. Het gemiddelde kan berekend worden door de cijfers van de bijbehorende vakken per kerntaak te berekenen (dit heb ik zelf uitgerekend). In het OER van de LOI staat namelijk precies beschreven welke vakken bij welke kerntaak horen.

Ik heb mijn diploma opgestuurd naar de DUO. Ik werd in lotingsklasse D geplaatst. Dit vond ik erg vreemd, lotingsklasse D houdt in dat je een 6,5 of hoger hebt… ik heb toch echt wel een 8 gemiddeld dus zou ik in A geplaatst moeten worden, toch?
Ik heb contact gezocht met de DUO: ze hebben gekeken naar de ‘resultatenlijst’ en de waarderingen van de kerntaken omgezet in cijfers. Dit houdt dus het volgende in:
Kerntaak 1: voldoende —> DUO maakt hier het cijfer 6 van
Kerntaak 2: goed —> DUO maakt hier het cijfer 8 van
Kerntaak 3: voldoende (zie kerntaak 1)
Ik raak hierdoor veel punten kwijt zoals u kunt zien.

Ik heb contact gehad met het OCW en Ministerie van onderwijs, zij kunnen er helaas niets aan doen. Zowel de onderwijsinstelling waar ik de opleiding wil volgen (HAN Nijmegen) kan er niets aan veranderen.
Iedereen adviseerde mij toch met de LOI contact op te nemen.

Ik heb de LOI nogmaals gemaild met het verzoek of zij op mijn resultatenlijst kunnen aanpassen, zodat de waarderingen simpelweg in mijn behaalde cijfers veranderd kunnen worden.

Na lang heen en weer gemaild en gebeld te hebben, kreeg ik eindelijk het fijne bericht dat ze mijn resultatenlijst kunnen aanpassen!
Kerntaken zouden dan mijn echte behaalde cijfers (het gemiddelde per kerntaak) krijgen waardoor de DUO niets meer hoeft om te zetten.

Ik heb direct o.v.v. de LOI begin april/eind maart mijn diploma-onderdeel ‘resultatenlijst’ opgestuurd. Ik heb erbij vermeld dat ik hem graag voor 23 april terug wil gezien de selectie dag die ik dan heb voor mijn nieuwe opleiding. Ze zouden hun best gaan doen maar ik kon verwachten dat het waarschijnlijk niet ging lukken.

Vandaag heb ik weer contact gezocht met de LOI met de vraag of zij de stand van zaken door konden geven. Een meneer vertelde mij dat het nog wel WEKEN kan gaan duren. Ik heb aangegeven dat er echt spoed bij zit aangezien ik zaterdag al de selectie dag heb en ik niet te lang hiermee kan wachten.. als het iets na de 23e verstuurd wordt is het niet een heel groot probleem, maar WEKEN verder duurt mij echt te lang..

Meneer zei dat er meer zijn die spoed willen en dat iedereen z.s.m. hun diploma wil hebben. Nogmaals uitgelegd dat dit toch echt een ander verhaal is en dat ik ervan baal dat ieder wat anders zegt.

Aangezien ik mijn vaste baan op geef om weer te gaan studeren vind ik het erg belangrijk dat de LOI begrijpt dat er haast zit bij mijn diploma. Ik ben er al ondertussen 3 maanden weer mee bezig. Dit is niet de eerste keer dat ik een klacht heb over deze onderwijsinstelling. Ik ben altijd wel netjes geholpen en ik begrijp dat meerderen hun diploma snel willen hebben, maar dit is toch echt een ander verhaal.

Ik zou het fijn vinden als de LOI mijn diploma-onderdeel 'resultatenlijst' z.s.m. aangepast terug zou kunnen sturen zodat ik alsnog in lotingsklasse A geplaatst wordt. Er is namelijk de kans dat ik niet wordt aangenomen op de selectiedag terwijl ik er wettelijk gezien recht op heb. Simpelweg door de LOI kan ik e.v.t. niet aangenomen worden op de opleiding, dit zou erg vervelend zijn omdat ik heel erg mijn best heb gedaan om een 8 gemiddeld als eindcijfer te hebben. Ik heb deze opleiding juist gevolgd om mijn lotingsklasse te verbeteren, met mijn HAVO-diploma zou ik in lotingsklasse D geplaatst worden, terwijl ik juist graag in A zou willen met mijn nieuwe diploma (MBO-4). Anders heb ik deze opleiding eigenlijk voor niets gevolgd...

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

Bericht van LOI

11 maanden geleden - Beste Daisy, We zijn ons er van bewust dat deze resultatenlijst erg belangrijk voor je is in verband met de loting van je nieuwe opleiding. Wij doen ons uiterste best om de aangepaste resultatenlijst zo spoedig mogelijk aan je toe te sturen. Deze moet echter ondertekend worden door een extern gedelegeerde en hier zijn wij op dit moment afhankelijk van. Zodra wij de resultatenlijst helemaal gereed hebben en aan je kunnen toesturen laten wij het direct weten. Met vriendelijke groet, Patricia LOI Webcare

Reactie van de melder van de klacht Daisyjanssen

11 maanden geleden - Beste Patricia, bedankt voor de reactie. Ik heb via de telefoon vorige week gehoord dat het 'weken' kan duren... Kunt u een indicatie geven over hoelang het nog kan duren? gr

Bericht van LOI

11 maanden geleden - Beste Daisy, Ik heb afgelopen donderdag gesproken met ons examenbureau en deze zullen mij een bericht sturen wanneer ze meer weten. Helaas heb ik nog niets vernomen. Ik kan dus ook nog niet aangeven hoe lang het nog gaat duren. Zodra ik meer weet kom ik er direct op terug. Met vriendelijke groet, Patricia LOI Webcare

Bericht van LOI

10 maanden geleden - Beste Daisy, Helaas is de afspraak met de extern gedelegeerde niet doorgegaan en zijn we nu genoodzaakt om je verklaring behaalde cijfers naar hem op te sturen ter ondertekening. We zijn dus afhankelijk van wanneer hij de verklaring getekend retour stuurt. Om je toch alvast iets te kunnen sturen zullen wij je vandaag per e-mail de kopie van de verklaring toesturen. Deze is dan nog niet ondertekend, maar wellicht heb je er alvast iets aan. Zodra wij de getekende versie hebben ontvangen zullen wij de verklaring direct naar je toesturen. Met vriendelijke groet, Patricia LOI Webcare

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 03 mei 2016 om 10:15 geantwoord

Beste Daisy,

Inmiddels hebben wij via de mail contact met elkaar over een aangepaste verklaring naar de wensen van DUO en zullen wij via dat kanaal het probleem verder met je oplossen. We zien je aangepaste verklaring graag tegemoet ter goedkeuring.

Om die reden wil ik je bericht op deze pagina afsluiten.

Patricia
LOI Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Daisyjanssen