Klacht: misleiding bij overstap

Bart Illy op 07 april 2015 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Oxxio has resolved this complaint
Klacht opgelost op 17 april 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste Bart Illy, Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van €100,00 van je vorige leverancier bent geconfronteerd nadat een verkoper van Oxxio zou hebben aangegeven dat je kosteloos over kunt stappen. Het overstappen naar Oxxio is altijd kosteloos,...

Bedrijf Oxxio
Status Opgelost
Datum 7 april 2015

Een klant heeft in december 2014 de overstap van Oxxio naar Budget Energie gemaakt, waarbij Oxxio beloofde dat er geen overstapkosten zouden zijn. Na de overstap ontving de klant echter een boete van 100 euro van Budget Energie, die Oxxio niet wilde vergoeden, ondanks de mondelinge toezegging. De klant beschouwt de communicatie van Oxxio als misleidend.

Mijn Klacht:

In december 2014 ben ik overgestapt van Oxxio naar Budget Energie. Vervolgens ben ik in januari benaderd door Oxxio of ik zou willen overwegen om terug te keren naar Oxxio. Hiervoor zou ik een gunstiger tarief krijgen en op mijn vraag of aan de overstap kosten zijn verbonden was het antwoord nee. Op deze voorwaarden ben ik overgestapt.
Bij de eind afrekening van Budget Energie blijkt 100 euro aan boete in rekening te zijn gebracht. Ondanks de toezegging van Oxxio dat de overstap zonder kosten is, vergoed Oxxio dit bedrag niet aan mij. Zij verwijzen naar de toegezonden infomap, waar dit klaarblijkelijk in staat vermeld en zijn niet bereid om 100 euro te vergoeden. Echter, de mondelinge toezegging lijkt mij bindend en om die reden is het telefoongesprek misleidend.

Gewenste Oplossing:

vergoeding van 100 euro aan in rekening gebrachte boete door Budget Energie.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 17 april 2015 om 15:01 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste Bart Illy,

Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van €100,00 van je vorige leverancier bent geconfronteerd nadat een verkoper van Oxxio zou hebben aangegeven dat je kosteloos over kunt stappen. Het overstappen naar Oxxio is altijd kosteloos, in die zin dat Oxxio er geen administratiekosten voor in rekening brengt. Wat de opzegvergoeding van je vorige leverancier betreft, ben je als klant zelf verantwoordelijk om in te schatten of het tussentijds overstappen voor jou wel een slimme keuze is of dat je beter kunt wachten totdat je overeenkomst met je leverancier al tegen het einde loopt.

Verder verstuurt Oxxio een welkomstpakket waarin de overeenkomst aan je wordt bevestigd. In deze overeenkomst is geen sprake van vergoeding van de opzegvergoeding van andere leveranciers. De reden hiervoor is dat Oxxio geen opzegvergoedingen en premiums van andere leveranciers vergoedt. Wij begrijpen dat dit vervelend voor je is, maar wij kunnen je hier niet mee helpen.

Wij gaan er van uit dat we je voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Taoufik
Oxxio Nederland bv

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Oxxio beoordeeld.

Bart Illy

Heeft op 17 april 2015 om 18:13 geantwoord

Dit is geen oplossing! Dit was mij reeds eerder meegedeeld. Echter, door telefonisch aan te geven dat hier voor mij geen kosten aan zijn verbonden, word ik misleid. Oxxio laat klaarblijkelijk willens en wetens achterwege tijdens het gesprek dat bij het oversluiten (1 maand na vertrek bij Oxxio) door de latende partij kosten in rekening zullen worden gebracht. Wat is mijn belang en in hoeverre heeft Oxxio hier aan gedacht? Niet. Deze klacht is niet opgelost en mag dan ook niet als zodanig worden aangemerkt.

Reactie van de melder van de klacht

11 jaren geleden - Klacht is niet opgelost.

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie