Klacht: Zijn jullie überhaupt bekend met het Nederlandse Consumentenrecht?

op 06 juli 2016 over Sneakerbaas in de categorie Schoenenwinkels

Beste Lezer,

Pre-sale was de service ok, maar toen m’n schoenen helaas door een fabricage fout binnen 40 dagen defect waren begon de negatifiteit.

Ze houden zich niet aan hun wettelijke verplichtingen om een deugdelijk product te leveren. Tevens lappen ze hun verplichtingen welk ze als officieel Nike dealer hebben aan hun laars. Zonder enige vorm van schaamte.

Voor de duidelijkheid; het kan gebeuren dat er iets mis is gegaan tijdens de productie van deze schoen. Neem ik niemand kwalijk, maar hoe je er als winkel mee omgaat, daar gaat het in dit geval om.

M’n Nike schoenen waren 180 euro.
Heel erg jammer. Na meerdere keren om hulp gevraag te hebben in deze kwestie doen ze alsof er niets aan de hand is. Geven ze geen gehoor. Wimpelen ze na veel emails en telefoontjes je af met; ik zal het overleggen Of ik kom er op terug..

Gelukkig voor mij; NIKE helpt hun cliënten wel! Zij bieden wel adequaat hulp 🙂 Via Nike zelf nu hulp gekregen.

Tevens zijn uw voorwaarden op de website haaks met Nederlandse regelgeving.

Voor de geintreseerden, dit is hoe het is gegaan;
Eerste even als intro een korte les mbt regelgeving;
Bij aankoop van bijv. deze schoenen heb je recht op een deugdelijk (goed) product.

Een deugdelijk product betekent dat het product (m’n schoenen) moeten voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben.
(Ter info; De verwachte levensduur van 180 euro kostende Nike’s is een heel stuk langer dan 1,5 maand).

Gaat het product in die periode stuk, dan heb ik als consument recht op gratis reparatie of vervanging. (Punt van aandacht, Nike haar policy wijst elke vorm van reparatie binnen garantie termijn af, dus deze optie vervalt soieso)
Wat je van een product mag verwachten hangt van meerdere factoren af, zoals:

De prijs van het product
Het merk (een A-merk of merkloos)
De beloften van de verkoper of de reclame

De eerste 6 maanden na aankoop maakt de wet het mij gemakkelijk; als het product stuk gaat, hoef ik niet zelf te bewijzen dat ik het normaal gebruikt hebt. De bewijslast ligt bij jullie, de verkoper. Ik hebt dus recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat ik het product verkeerd gebruikt hebt.

Dat was de regelgeving. Nu de policy van NIKE zelf;
(plak en knip werk van hun website;)

We(NIKE) hebben afspraken gemaakt met onze geautoriseerde retailers om retourzendingen van producten met MATERIAAL- of PRODUCTIEFOUTEN te accepteren. Als je een Nike product met een materiaal- of productiefout hebt, raden we je aan om eerst contact op te nemen met het verkooppunt waar je het hebt gekocht. Als de retailer waar je je product hebt gekocht weigert je te helpen met een product dat defect lijkt, kun je contact opnemen met ons. Nike kan dan beoordelen of het product defect is en welke stappen er moeten worden genomen.

ZO nu we dat gelezen hebben hieronder hoe het gegaan is;
Ik stuurde hen een mail met foto’s dat m’n zool aan het los laten was, binnen 40 dagen.
Als reactie kreeg ik van Sneakerbaas een 20 euro tegoedbon aangeboden.
Ik deelde hen mede dat dat niet is hoe het hoort te gaan. Tevens had ik alle bovenstaande informatie ook in een mail gestuurd.
Helaas kreeg ik geen antwoord van Sneakerbaas. Ondertussen Met Nike zelf contact gehad en samen gingen we afwachten wat Sneakerbaas zou doen. Uiteindelijk heb ik ze gebeld en boden ze mij 15 euro retour aan. Best wel gek als je bovenstaande regelgeving EN nike policy zou naleven. Toen ik daar niet mee akkoord ging, vroegen ze mij de schoenen op te sturen. Na een paar dagen kreeg ik een email dat ze naar een ‘speciale schoenmaker’ zouden gaan om ze te laten lijmen..?

Toen heb ik direct contact met NIKE opgenomen en dit is wat NIKE mij schreef:

Hoi Dan
Wat ongelofelijk vervelend dat het allemaal zo moet lopen.
Het is absoluut niet de bedoeling dat de schoenen worden gelijmd. Vraag alsjeblieft of ze de schoenen terug geven aan jou.
Als je de schoenen hebt, zou je mij dan alsjeblieft in de bijlage willen voorzien van een foto van het label en het aankoopbewijs?

Dan zal ik via Nike een claim process voor je opstarten. Dit houdt in dat ik je een formulier opstuur dat je in moet vullen.
Dit formulier stuur je dan samen met de schoenen op naar Nike.
Voor het opsturen zul je verzendkosten moeten betalen, wij zullen de schoenen na ontvangst dan voor je inspecteren.
Na inspectie ontvang je de restitutie samen met de verzendkosten op een giftcard.
Deze kun je dan besteden op Nike.com

Zo gezegd zo gedaan..

Nou beste Lezer.. zeg nou zelf, op welke manier zou jij behandeld willen worden?
Service van Sneakerbaas is Oneerlijk, Geen reactie, Zelf Bovenop zitten, kortom een en al negativiteit..

Ik weet het eerlijk gezegd nog niet. Erkenning dat ze het niet goed hebben afgehandeld, een excuus oid zou voldoende zijn.

Alle klachten die gemeld zijn door Dvc