Klacht: Weigering trein

op 07 juni 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

De trein op het traject Tiel – Arnhem
Tijd: 09:59 uur

Wegens familieomstandigheden moest ik per direct de trein van 09:59 uur naar Arnhem pakken.
In alle haast kon ik de trein met een sprintje trekken omdat de trein binnen kwam rijden net halen.
Omdat de spoorbomen nog omlaag waren moest ik wachten…
Op het moment dat de spoorbomen omhoog gingen ben ik over gaan steken om de trein te halen.
Word ik op het perron aangehouden door de controleur van vervoerbewijs, een kale man met bril (deze is vast te achterhalen bij arriva).
Hij wees mij erop dat ik nog niet had mogen oversteken omdat het levensgevaarlijk is…. Prima! Heeft ie gelijk in… Heb hem ook gezegd dat ik dat begrijp en absoluut weet…Maar de spoorbomen waren al omhoog.
Deze man gaf mij de keus of ik een boete wil van 140,- of dat ik even met de nadruk op even buiten wilde blijven wachten om na te denken.
De keuze is makkelijk… Ik blijf wel even buiten wachten.
Dus ik loop richting trein met de man in mn zicht… Hij houd mij vervolgens tegen en zegt weer wil je de boete of ga je EVEN wachten om na te denken… Nou zeg ik… Ik hoef hier niet over na te denken want ik weet het… Ik snap u en u heeft gelijk.
Vervolgens wil ik instappen, en meneer begon weer wil je de boete of blijf je EVEN wachten… Ik zeg dan wacht ik toch EVEN.
En meneer stapt in en laat de trein vertrekken!!!
Mag hij dit zomaar doen?? Mag hij mij door de keuze aan mezelf te geven of ik de boete wil of dat ik even wacht (dus wat uiteindelijk een waarschuwing word) mij weigeren om in te laten stappen??!! Mag hij mij weigeren tot instappen voor iets wat niet in de trein is gebeurd??!!!
Het traject Tiel- Arnhem gaat buiten de spitstijden maar 1 keer in het uur..
Dus de volgende trein heb ik pas om 10:59 uur…
Aangezien ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer en per direct wegens familieomstandigheden naar Arnhem moet ben ik hier niet van gediend.
Graag zou ik hier antwoord op willen krijgen.

als mensen meewerken en aangeven dat zij er begrip voor hebben op het punt waar zij voor worden aangesproken... Waarbij zij een waarschuwing krijgen. Dat deze mensen zoals ik niet worden geweigerd tot het betreden van de trein.

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Bericht van Arriva

11 maanden geleden - Hallo Enzelina, Bedankt voor je bericht. Ik wil je melding graag doorgeven aan de stewardcoördinator in de regio, zodat dit voorval nader onderzocht wordt. Wat ik mij nog afvroeg is of dit zich vanochtend (7 juni) heeft afgespeeld en op welk station dit plaatsvond? Met deze informatie heb ik de melding compleet en kan ik je klacht doorsturen naar de regio zodat dit verder opgepakt wordt. Met vriendelijke groet, ^DK Webcareteam Arriva

Reactie van de melder van de klacht JustMe80

11 maanden geleden - Dit was vanmorgen 7 juni om 09:59 op station Opheusden

Bericht van Arriva

11 maanden geleden - Beste Enzelina, Bedankt voor je reactie. Klachten over het gedrag van onze medewerkers nemen wij uiterst serieus. Ik heb je klacht doorgestuurd naar de leidinggevende van de steward zodat dit verder wordt uitgezocht en wordt besproken. Wij passen altijd hoor en wederhoor toe met onze medewerkers. Wij verwachten van hen dat zij betrokken zijn en al het mogelijke ondernemen om reizigers een optimaal reiscomfort te bieden. Zodra ik een reactie heb ontvangen hoor je het van mij. Met vriendelijke groet, ^LH Arriva Webcareteam

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Arriva een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Arriva

Heeft op 08 juni 2016 om 12:13 geantwoord

Hallo Enzelina,

Ik heb inmiddels een reactie uit de regio ontvangen:

\"De reiziger is in eerste instantie door de eerste gesloten overwegbomen gelopen kort na binnenkomst van de trein. Bij de tweede aangekomen gingen de bomen wel omhoog maar moest er gebukt worden om er onder door te komen. Het spoor is dus overgestoken met gesloten bomen wat de steward duidelijk geconstateerd heeft.

Onder de bomen doorlopen is levensgevaarlijk en de steward is als BOA (Buitengewoon Opsporings Ambtenaar) bevoegd om hiervoor een boete uit te schrijven en daarnaast te wijzen op het gevaar wat hiermee samenhangt.

Het is aan de BOA om een keuze te maken tot het uitdelen van een waarschuwing of het uitschrijven van een boete. Tevens mag een bevoegd personeelslid de toegang tot een voertuig weigeren op basis van bovengenoemde constatering die de veiligheid in het geding bracht.

Volgens de steward is er niet aangegeven dat er familiaire omstandigheden waren die maakten dat de reis voorgezet zou moeten worden.\"

^DK
Webcareteam Arriva

Heeft op 08 juni 2016 om 14:48 geantwoord

Goedemiddag,

Ten eerste....
Ik ben niet onder de eerste gesloten bomen gelopen... Omdat deze alleen gesloten zit voor het verkeer dat die richting moet gaan... Dus spoorboom is niet volledig gesloten... Ten tweede... Ik ben niet onder het 2e spoorboom gekropen... Deze was zo goed als omhoog toen ik het bereikte. Ik hoefde dus niet te bukken!!
En ten derde... Ik hoef niet uit te leggen dat ik om familieomstandigheden haast had om de trein te halen... Dit zijn privezaken...
Ik heb zelf 3 schoolgaande kinderen en zoals ik al gezegd had dat ik er begrip voor heb en het zelf ook maar al te goed weet dat het gevaarlijk is...
Vind ik NIET (ook al ben je een BOA) dat je een persoon kan verbieden om de trein te wijzigen!!!
Een persoon die geen vervoersbewijs heeft of vervelend gedrag toont in een trein kan je de trein ontzeggen... Maar dit??!! Wat niet in de trein gebeurd?!
Een waarschuwing is al genoeg... En daar hoeft men niet iets overheen te gooien, aldus het weigeren tot toegang van de trein.
Ik ga niet akkoord met deze oplossing omdat er pakweg geen oplossing is... Er word alleen de kant van meneer zijn verhaal teruggekoppeld...

Bericht van Arriva

11 maanden geleden - Beste Enzelina, Ik kan me goed voorstellen dat je het niet eens bent met de terugkoppeling die je hebt gehad. Echter is het zo dat een bevoegd personeelslid de toegang tot een voertuig mag weigeren op basis van bovengenoemde constatering die de veiligheid in het geding bracht. De spoorbomen waren tenslotte nog niet volledig geopend. Wat dat betreft heeft mijn collega feitelijk gehandeld conform de algemeen geldende vervoersvoorwaarden. Ik zal jou kant van het verhaal doorgeven aan de leidinggevende van de steward zodat hij ook hiervan op de hoogte is. Met vriendelijke groet, ^LH Arriva Webcareteam

Reactie van de melder van de klacht JustMe80

10 maanden geleden - Ik wil niet vervelend doen, maar ik wil heel graag even duidelijk maken dat een ieder mens gelijk getrokken moet worden. Ik heb vandaag de trein van 09:59 uit opheusden genomen... er staan 2 controleurs op het perron... Dezelfde man waar ik de klacht over had geschreven en nog een andere persoon... Een buitenlandse man steekt over bij gesloten bomen... Nog voordat de trein binnen komt rijden.... Een Hollands meisje steekt over bij gesloten bomen net nadat de trein binnen is komen rijden... Eigenlijk precies hetzelfde als ik had gedaan... De buitenlandse man word aangesproken... Het Hollands meisje word NIET aangesproken!!!!! .. Ik heb alleen niet kunnen zien of deze man net als ik verboden werd om met de trein te reizen... Dat zie ik zodadelijk wel als ik moet uitstappen... Wat heeft dit te betekenen??!!! Waarom ik met een donkere huidskleur en deze man naar mijn vermoeden iraakse afkomst wordeb aangesproken en een oer hollands meisje niet??!!!!! Vandaag zijn ze met 2 man... Waarom spreekt de andere controleur het meisje dan niet aan?!!! Of waarom houdt de kale controleur die het recht heeft om iemand de trein te weigeren het hollands meisje dan niet tegen??!!

Alle klachten die gemeld zijn door JustMe80