Klacht: Weigering fabrieksgarantie en reparatieprijs hoger dan aanschafwaarde toestel, oplichtingspraktijken

op 21 juli 2017 over Dynafix in de categorie Reparatie- en onderhoud diensten

Mijn Samsung A3 (2017), aanschafprijs €240, hield er na 3 weken opeens mee op. Het wilde niet meer aan, wat ik ook probeerde. Opladen had geen effect, ondanks verscheidene pogingen. eerder had de wifi-module al moeite om verbinding te houden.
Uiteindelijk heb ik via BEN mijn telefoon naar Dynafix opgestuurd met de volgende klachten:
– wifi-module houd het signaal niet vast, verbreekt verbinding steeds
– telefoon wil na uitzetten niet meer aan en geeft nergens respons op.

Verder moet ik erbij zeggen dat de telefoon een heeft klein barstje heeft in het backglass.

Antwoord Dynafix:
– vervangen moederboard
– vervangen mainboard of module
– vervangen backglass
– update software
repareren: €278; ongerepareerd retour €36; toestel wegdoen €0
Met als reden: “gebruikersfout in de vorm van val-, stoot-, of drukschade geconstateerd. Spijtig genoeg valt deze schade niet binnen de dekking van de garantievoorwaarden van de fabrikant.”

Dat is hetzelfde als een nieuwe auto kopen, klein deukje in de bumper rijden en als even later je motor ontploft zeggen: “stootschade geconstateerd, de fabrieksgarantie is vervallen” Dit argument slaat natuurlijk helemaal nergens op, de fabrieksgarantie zou in dit voorbeeld hoogstens voor de bumper vervallen, niet voor de rest van de auto.

Zo zou het natuurlijk ook voor mijn telefoon moeten gelden! Helaas niet bij Dynafix. Zij komen niet verder dan:
“Op het moment dat er val-stoot- of duwschade wordt geconstateerd is de garantie op het gehele toestel vervallen.
Het is niet mogelijk een gespecificeerde prijsopgave te ontvangen. U ontvangt altijd een prijsopgave voor het geheel. Wij voeren geen deelreparaties uit.

Wij zijn een geautoriseerd, en gecertificeerd reparatiebedrijf en repareren volgens de garantievoorwaarden en richtlijnen van de fabrikant.
Indien u het er niet mee eens bent verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met Samsung. Bij deze het telefoonnumer: 0900-7267864.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.”

Na meerdere mailtjes heen en weer met Dynafix en naar BEN uiteindelijk mijn telefoon ongerepareerd op kosten van BEN terug ontvangen. Ik leg het toestel aan de lader om te zien wat er gebeurd en tot mijn grote verbazing licht het beeldscherm op en begint de batterij vanaf 0% te laden. Even later kan ik het toestel zelfs starten en lijkt deze normaal te werken, alleen de wifi blijft het thuisnetwerk niet vasthouden terwijl dat wel het geval is bij andere apparaten op hetzelfde tijdstip. (ligt dus aan het toestel en niet de wifi)

Het enige wat ik nu kan concluderen is: OF Dynafix heeft niet eens naar mijn toestel gekeken, OF hun diagnose is nergens op gebaseerd.
Om dan een hoger bedrag te vragen dan de aanschafprijs van het toestel voor “reparatie” en dan ook nog eens geld te vragen om mijn eigendom terug te krijgen nadat ik zeer ontevreden ben over hun offerte en nadat ze meerdere keren geweigerd hebben een gespecificeerde prijsopgave sturen en de fabrieksgarantie te negeren komt op mij over als oplichtings- en afpersingspraktijken!

iRMATMBH14757737

Ik ben zeer boos op Dynafix, hoe kun je een reparatie voor een toestel voorstellen voor een hoger bedrag dan een nieuwe zou kosten?
Er zal nooit meer 1 product van mij naar Dynafix gaan.

Ik wil een excuusbrief van Dynafix over deze werkwijze en ter compensatie van het een maand niet kunnen gebruiken van mijn telefoon €10. Dit is 1/24 van het aanschafbedrag. Telefoons hebben een levensduur van 2 jaar.

Verder wil ik nog eens €10 ter compensatie van mijn behandeling door Dynafix.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dynafix over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Dynafix in behandeling genomen

Bericht van Dynafix

2 maanden geleden - Geachte klant, Wij hebben de gegevens voor u erbij gepakt in het systeem en zien dat het toestel is aangemeld met de volgende klachtomschrijving: In / uitschakelen | Toestel schakelt niet in | Tijdens standby toestel gaat niet meer aan en laadt ook niet meer op en pakt geen wifi netwerk meer|Continu De monteur heeft het toestel bij binnenkomst beoordeeld en geconstateerd dat er fysieke schade aanwezig is. Door het toestel via de USB aansluiting door te meten zijn er ook afwijkende waardes geconstateerd vanaf het mainboard. Met deze reden is deze ook vermeld op de prijsopgave. Daar wij een officieel reparatiebedrijf zijn hebben wij geen mogelijkheid tot het uitvoeren van deelreparaties. De fabrikant dient na een reparatie weer volledig garantie op het product te geven. Dat is niet mogelijk wanneer geconstateerde defecten niet worden hersteld. Dat het toestel weer deels werkt bij terugkomst zal geen permanente oplossing bieden. Er is wel degelijk een defect geconstateerd aan het moederbord welke wij door de fysieke schade aan het toestel niet kosteloos kunnen herstellen. De verdere prijzen voor reparaties zijn gebaseerd op de prijzen van onderdelen die de fabrikant hanteert en daarbij de onderzoekskosten. Wanneer u het niet eens bent met deze prijzen of de reden van afkeur kunnen wij u zoals reeds eerder vermeld alleen maar adviseren om contact op te nemen met Samsung zelf. Wij zien in deze case geen reden tot het aanbieden van onze excuses en hebben de reparatie conform de garantievoorwaarden van Samsung afgehandeld. De prijsopgave werd dan ook terecht opgemaakt. Uw verzoek tot een compensatie kan niet gehonoreerd worden. Ervan uitgaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Dynafix Wecare-team.

Reactie van de melder van de klacht jantjedeeerste

2 maanden geleden - Zoals u begrijpt ben ik niet tevreden met uw reactie. Als ik terug van vakantie ben zal ik mijn telefoon door een gecertificeerde partij na laten kijken. U hoort van mij.

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dynafix een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dynafix

Heeft op 18 augustus 2017 om 13:09 geantwoord

Geachte klant,

Wij hebben na het eerdere bericht niets meer van u mogen vernemen, wij gaan er dan ook van uit dat de klacht afgehandeld is.

Dynafix WeCare Team.

Heeft op 18 augustus 2017 om 13:52 geantwoord

Ik kom de 20e terug van vakantie, zal zsm mijn telefoon na laten kijken

Alle klachten die gemeld zijn door jantjedeeerste