Klacht: Vriendjespolitiek en ethnisch profileren….?

op 24 mei 2021 over Albert Heijn in de categorie Supermarkten

Ik zie soms vreemde taferelen bij sommige AH filialen (specifiek bij mij in de buurt). Sommige medewerkers delen blijkbaar aan de lopende banden gratis producten uit aan (nieuws)gierige oudere klanten die zogenaamd graag iets willen uitproberen maar net iets te gierig zijn om er geld aan te besteden om vervolgens doodleuk te azen op gratis producten heel apart allemaal ik vraag me af of de filiaalmanager hiervan op de hoogte is?

Geen flauw idee waarom, uit de gesprekken kan ik niet opmaken dat de klant ontevreden was en daardoor eventueel recht had op een vervangend product in tegendeel! Wat ik verder ook heel apart vind is het verschil per medewerker de helft is behulpzaam en klantvriendelijk de andere helft lijkt er met tegenzin te werken en geven zelfs klanten een grote mond (zelfs als je ze niet eens iets hebt gevraagd/aangesproken). Ik heb een tijdje geleden meegemaakt dat een vakkenvuller tekeer ging tegen mij dat hij mij niet zou helpen omdat hij wilde pauzeren.

Vervolgens gaf ik aan dat ik hem niet eens aansprak maar dat het iemand anders was die achter hem stond opeens was meneertje wel klantvriendelijk en hielp die klant zonder gezeur. Ik heb vaker meegemaakt dat specifiek deze medewerker behoorlijk 2faced is afhankelijk van het type klant wat hem aanspreekt.

Verder heb ik gemerkt dat sommige personeelsleden met opzet bepaalde klanten met een bepaald uiterlijk eruit plukken om de boodschappen te controleren bij een zelfscan-kassa (met een hypocriet smoesje dat ze klanten willekeurig controleren gek dat het altijd alleen dezelfde groep klanten zijn) zelfs als het een trouwe klant is die nog nooit ergens op betrapt is. Ik heb hier de laatste tijd een beetje op gelet en ik krijg de indruk dat dergelijke vakkenvullers er nota bene van genieten dat ze een doodgewone klant vernederen te bijzijn van andere klanten….

Ondertussen heb ik meegemaakt dat ze klanten die er anders uitzien (vergelijkbaar met hun eigen uiterlijke kenmerken) er nooit uitplukken om te controleren ondanks dat ik het zeker 4x heb meegemaakt dat een dergelijke klant her en der wat producten liet verdwijnen in hun jas of broekzakken…dit heb ik op zulke momenten zelfs aangekaart bij het personeel maar het lijkt erop dat ze mensen met soortgelijke uiterlijke kenmerken gewoon laten stelen. Blijkbaar interesseert het ze op zulke momenten niet dat iemand ervandoor gaat met AH-prudcteb…wellicht kent AH een ethnisch profileers-systeem?

Ondanks dat ze een divers personeel hebben qua uiterlijk zal het mij vooralsnog niets verbazen.

Ik vind het erg vaag dat winkeldieven met een bepaald uiterlijk er wel keer op keer mee wegkomen terwijl iemand anders die dan weer een ander uiterlijk heeft na controle niets blijkt te hebben gestolen….

Ik ga er niet graag heen moet ik zeggen plaatsvervangende schaamte hoe hypocriet sommige vakkenvullers bij de AH te werk gaan. Prima dat personeel klanten regelmatig moeten controleren daar is niets mis mee maar heel specifiek mensen eruit plukken puur vanwege hun uiterlijk slaat nergens op en neigt erg naar ethnisch profileren.

Klanten willekeurig controleren ipv ethnisch profileren, mensen met hetzelfde uiterlijk als sommige vakkenvullende roze bril-agenten stelen regelmatig producten uit jullie filialen pak het probleem aan ipv te doen alsof het niet bestaat. Verneder een klant niet tenzij je die daadwerkelijk hebt betrapt op het stelen van producten op het moment dat een klant niets verkeerds heeft gedaan is erg walgelijk om diegene ten onrechte te vernederen zo jagen jullie klanten weg. Daarnaast is dat gratis weggeefbeleid/vriendjespoliek ook erg onsmakelijk. Als een klant nieuwsgierig maar tegelijkertijd gierig is waarom zou je ze met regelmaat trakeren op gratis producten? Ik vind het eigenlijk een beetje triest en lachwekkend. Zorg er ook voor dat de filiaalmanager zijn personeel analyseert, sommige vakkenvullers zijn aso en grofgebekt dat is natuurlijk onacceptabel en dat kan voor escalaties zorgen mits ze tegen de verkeerde klant voor zich hebben dat wil je natuurlijk toch voorkomen lijkt mij.....dit is zijn slechts adviezen vanuit mijn kant. Er hoeft wat mij betreft ook geen contact met mij worden opgenomen vanuit AH. Ik wil enkel in alle rust boodschappen doen zonder grofgebekt gedrag of vriendjespolitiek en ethnisch profileren.

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Albert Heijn

Reactie van de melder van de klacht Ik word hier niet goed van

2 maanden geleden - Correctie ik heb 1 spelfout ertussen zitten in mijn bericht: AH-producten moest het zijn en niet AH-producteb.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Albert Heijn nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Ik word hier niet goed van