Klacht: Verzoek intrekking incasso en verwijdering uit systeem van huurcoach

op 15 december 2017 over Huurcoach.nl in de categorie Adviesbureau

Op 7 december 2017 (nu ruim een week geleden!) heb ik online een verzoek gedaan om incasso in te trekken en tevens wil ik gehele verwijdering uit het systeem. Ik heb hier geen enkele reactie op ontvangen, maar nu is wel mijn voicemail ingesproken door het incassobureau dat ik gesommeerd word om binnen 3 dagen “achterstallige” betaling te voldoen Ik ben geen abonnement aangegaan, zoals door huurcoach
gesuggereerd. Huurcoach levert geen diensten, zoals hun website suggereert.

Hieronder de tekst, zoals ik deze naar huurcoach heb gestuurd:

Onderwerp: verzoek
Dossiernummer:17094067 / Relatienummer:312378 /

Beste medewerker,

Graag een reactie uiterlijk binnen drie dagen.

(“Mijn naam”)

Ik ben tevreden als mijn gegevens volledig uit het systeem van huurcoach verwijderd worden en uit het systeem van het incassobureau. S.v.p incasso laten intrekken.
Omdat huurcoach geen reactie heeft gegeven op mijn eerdere online bericht via hun eigen contactformulier en ook telefonisch niet te benaderen zijn, lijkt mediation/overleg mij geen reële optie.

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Huurcoach.nl over deze klacht.

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Huurcoach.nl in behandeling genomen

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Huurcoach.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Huurcoach.nl

Heeft op 15 december 2017 om 11:32 geantwoord

Geachte mevrouw Tempelman,

Uw mail van 7 december 2017 hebben wij op 8 december 2017 aan u beantwoord:
7 december 2017
19:26 uur

Vraag:Onderwerp: verzoek Dossiernummer:17094067 / Relatienummer:312378 / Beste medewerker, Ik heb zelf eenmalig geld overgemaakt. Jullie leveren echter niet wat de website doet geloven. Helaas kwam ik er te laat achter dat jullie steeds automatisch geld van mijn rekening afschrijven, terwijl ik GEEN machtiging hiervoor heb afgegeven. De laatste afschrijving heb ik nog kunnen storneren. Wat jullie doen is illegaal en nu sturen jullie een incassobureau op me af. Ik wil dat jullie de opdracht bij het incassobureau terugtrekken en mij de overige bedragen die jullie zonder mijn toestemming hebben afgeschreven terug betalen. Wanneer jullie geen gehoor geven aan mijn verzoek, zal ik mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Graag een reactie uiterlijk binnen drie dagen. Debora Tempelman

Antwoord: Na uw betaling heeft u van ons een bevestiging ontvangen waarin o.a. staat: Het systeem zal aan de hand van het door u gekozen lidmaatschap automatisch incasseren voor de door u gekozen periode. U kunt uiteraard zelf het lidmaatschap op elk gewenst moment stopzetten. In onze algemene voorwaarden leest u: Artikel 6 Aanmelden als Woningzoekende door het instellen van een Zoekopdracht op HuurCoach.nl is geheel gratis. Indien Woningzoekende op gevonden woningen wilt reageren is daarvoor een Lidmaatschap nodig. Hieraan zijn kosten verbonden. In het geval van een Lidmaatschap is er sprake van periodieke kosten. Tussentijdse beëindiging geeft geen recht op restitutie. Een Lidmaatschap wordt aangegaan voor de duur van een periode en kan ingaan op iedere gewenste dag van de maand. Tenzij één van de partijen de overeenkomst tijdig opzegt, wordt het Lidmaatschap steeds stilzwijgend verlengd voor de duur van een gelijke periode. Opzegging is steeds mogelijk tegen het einde van de geldende contractperiode. Bij opzegging dient een termijn van één dag in acht te worden genomen. Bij opzegging van een Lidmaatschap welke een langere contractperiode heeft dan 1 maand, bijvoorbeeld een kwartaal of jaar, is na het verstrijken van de eerste periode, opzegging per maand mogelijk. Ook hier dient een opzegtermijn van één dag in acht te worden genomen. De dienstverlening van HuurCoach.nl bestaat uit het verzamelen van huurwoningen welke aan uw zoekcriteria voldoen. U heeft hiervoor een account nodig op het platform van HuurCoach.nl. Het aanmaken van een account en het instellen van een zoekopdracht is gratis. De gevonden huurwoningen welke wij recent voor andere leden hebben gevonden en welke ook aan uw zoekopdracht voldoen kunt u direct na uw registratie online bekijken. Als er huurwoningen gevonden zijn waarvan u meer informatie wilt bekijken of om op de huurwoning te kunnen reageren heeft u een betaald lidmaatschap nodig. Als extra service om u erop te attenderen als er nieuwe huurwoningen gevonden zijn gekomen krijgt u een e-mail. Deze e-mail service kan overigens door woningzoekende uitgeschakeld worden.

Status: Gesloten op 8 december 2017 om 08:24 uur

U heeft op 20 oktober 2017 uw lidmaatschap via de site stopgezet. De betalingsherinnering die u heeft ontvangen gaat over openstaande posten van voor deze datum. Uitschrijven of het lidmaatschap stopzetten ontslaat u niet van eventueel nog openstaande lidmaatschap kosten.

Uw inschrijving hebben wij nu voor u verwijderd.

Debiteurenadministratie Huurcoach.nl

Heeft op 15 december 2017 om 11:47 geantwoord

Ik zie nu inderdaad een mail van huurcoach, verstuurd op 8 december 2017 die in mijn spambox zit.
Dat neemt niet weg dat ik bij mijn standpunt blijf geen machtiging te hebben afgegeven voor automatische incasso. De volgende informatie komt van de website Consuwijzer:

\"Vanaf 1 augustus 2014 gelden er nieuwe regels voor automatische incasso. Vanaf die datum moet u altijd schriftelijk toestemming geven voor een automatische incasso. Dat betekent dat u een formulier moet ondertekenen om toestemming te geven. Sluit u een overeenkomst via internet of via de telefoon? Dan kan het bedrijf u voor de toestemming bijvoorbeeld een antwoordkaart sturen die u moet ondertekenen en terugsturen.\"

Ik heb nooit een antwoordkaart van huurcoach ontvangen en ingevuld.
Het antwoord van huurcoach is geen oplossing voor mij klacht.

Bericht van Huurcoach.nl

11 maanden geleden - Geachte mevrouw Tempelman, Bij de registratie bent u akkoord gegaan met de voorwaarden van de site. Tevens staat bij de keuze van een lidmaatschap ook duidelijk vermeld dat het om een periodieke betaling gaat. De keuze voor het lidmaatschap zien wij dan ook als rechtsgeldig. Destijds heeft u gekozen voor betaling via een iDeal betaling met online machtiging. Dit is op internetsites een vrij gangbare betaalmethode waarbij betaald kan worden zonder veel administratieve rompslomp. Feitelijk is er voor betaling via een machtiging echter een ondertekend incassoformulier nodig. De wet biedt de consument dan ook bescherming tegen onterechte incasso’s door de mogelijkheid van storneren tot 56 dagen na de incassodatum alsmede de mogelijkheid tot het doen van een melding onterechte incasso (MOI) tot, sinds de invoering van SEPA, 13 maanden na incassodatum. Dit ontbindt echter niet de overeenkomst die u met ons bent aangegaan bij het instellen van een lidmaatschap en het daarmee verkrijgen van toegang tot de betaalde functies van de site Het ontslaat u dan ook niet van uw betalingsverplichting. Debiteurenadministratie Huurcoach.nl

Alle klachten die gemeld zijn door Mevrouw D. Tempelman