Klacht: Vervalsing in geschrifte, niet goed passende rolgordijnen en slechte service

op 06 september 2016 over Verwie Wonen en Slapen in de categorie Meubelwinkels

Onbegrijpelijke situatie en een enorme klap in het gezicht voor de consument die met veel zorg een bedrijf uitzoekt. Op 8 mei 2015 kwam de heer Verlaan van bovengenoemde firma de maten opnemen voor een smal en een breed Luxaflex rolgordijn van toparstof dat het zonlicht tegenhoudt (= verduistert in lekentaal). De heer Verlaan belde met Luxaflex om te vragen om de prijzen te vragen, want hij had de nieuwe prijslijst nog niet ontvangen. Hij mat de maten met laserapparatuur, dus zeer nauwkeurig. Hij meldde dat het waarschijnlijk ca. €2450 zou kosten, maar ik zou nog een offerte krijgen. Vervolgens kreeg ik de offerte die hij de bevestiging noemde ( en later offerte) waarop geen maten stonden met daarop 2 x volledig elektrisch bediende rolgordijnen erop. Ik kon de bevestiging niet uitprinten en ondertekenen, maar vroeg of het voldoende was als ik een aanbetaling deed. Dat was akkoord. Ik heb toen toch nog maar even een mail en een ondertekende fax gestuurd met de melding dat ik akkoord ging met de offerte.
Op 2 juli werden de gordijnen opgehangen. Het waren 2 rolgordijnen met elektrische bediening! De declaratie voor het resterende bedrag heb ik helaas door de drukte direct betaald, want het was een gecertificeerd bedrijf dat betrouwbaar leek. Op het eerste gezicht leken de rolgordijnen namelijk goed te passen. Echter, toen de zon echt begon te schijnen, kwamen al gauw de stralen aan de beide zijkanten er doorheen, Ik heb toen de rolgordijnen maar eens opgemeten: de gordijnen waren te smal: ze hadden ca. 85 cm en 303 cm moeten zijn. Verder was 1 kant was het rolgordijn vastgemaakt aan de stijl, maar aan de andere kant aan de bovenkant van het kozijn. Inmiddels had ik een reclame gezien waaruit bleek dat er ten tijde van mijn bestelling tot 30 juni bij Luxaflex een actie was dat een afstandsbediening op batterijen gratis bijgeleverd werd bij rolgordijnen, het zogenaamde Powerrise systeem. Ik heb contact gezocht met Luxaflex om te horen wat er eigenlijk besteld was, omdat er met laserapparatuur gemeten was en ik dus eigenlijk ook zo’n powerrise had kunnen hebben. De mevrouw meldde de te kleine maten en verder zei ze dat ze niet zeker was of er wel de toparstof geleverd was. Verder, zag ik bij het opbergen van de declaratie dat er in vergelijking met de offerte niet alleen €55 te veel was berekend, maar ook de maten van de rolgordijnen. Daarnaast stonden er 2 afstandsbedieningen op, terwijl er maar 1 geleverd was, maar de prijs was overeengekomen, dus ik nam aan dat daar niets aan te doen was. De heer Verlaan probeerde mij telefonisch te bereiken. Door ervaringen uit het verleden heb ik geleerd dat men problemen zoveel mogelijk schriftelijk moet afhandelen en niet telefonisch, zodat men een bewijs heeft. Hij stortte €55 direct terug, maar verder werd niets gedaan. Ondertussen had ik bij een andere leverancier van Luxaflex geverifieërd of men daadwerkelijk het Powerrise systeem kon toepassen bij het smallere scherm. Dit werd bevestigd. Op de email die ik stuurde, meldde de heer Verlaan nu dat de gordijnen €2375! i.p.v. €2395 (zoals op de offerte stond en de uiteindelijke declaratie bedroeg, Ik had dus nog eens €20 te veel betaald. Verder, zond hij een gescand deel van een opmeetbon met een hoger bedrag dan de offerte erop aangetekend en waarop mijn (zogenaamde) handtekening stond. De handtekening was echter fout gespeld!! Ik had deze bon niet getekend. Waarom zou ik overigens een opmeetbon tekenen als ik nog een offerte zou ontvangen? Ik heb de heer Verlaan hierop gewezen.De heer Verlaan ging niet in op de te smalle rolgordijnen behalve dat de juiste maat was geleverd en al helemaal niet over de extra elektrische bediening (hij zei ook niets over de falsificatie). Ik heb dus op het politiebureau de falsificatie laten registreren (geen aangifte omdat de heer Verlaan nog niet bekend was en het een familiebedrijf was.) Een dom besluit zoals later bleek. De klacht op Klachtenkompas werd op verzoek van de heer Verlaan verwijderd en ik kreeg nog een brief van de heer Verlaan d.d. 23.7. Ik heb contact gezocht met de Consumentenbond. Deze meldde dat ze inmiddels hun les hebben geleerd door eerst aan de gedupeerde klant te vragen hoe en wat alvorens een klacht te verwijderen.
Op aanraden van de ACM zond ik op 10 augustus stuurde ik Verwie een aangetekende brief waarin ik de heer Verlaan verzocht een nieuwe set rolgordijnen te bestellen die passen of anders het gehele bedrag terug te storten (het teveel betaalde voor de onnodige elektrische bediening van het smalle rolgordijn hoort natuurlijk ook teruggestort te worden. Dit was immers niet nodig geweest.). De ‘oude’ rolgordijnen zou hij natuurlijk terugkrijgen. Hierbij heb ik hem twee weken de tijd gegeven. De heer Verlaan weigerde en ook nadat juristen waren ingeschakeld. Het bijzondere is echter dat de heer Verlaan na aandringen van een advocate nog de zg. originele opmeetbon stond. Er was weer een vervalsing in het spel. De bon was niet alleen afgedrukt met de printer (hij had alleen pen en papier bij zich!), de maten waren zoals die besteld waren en daarnaast stond er niet eens op dat er toparstof besteld zou worden.
Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder, heeft de heer Verlaan valsheid in geschrifte gepleegd zonder ook maar gestraft te worden en heb ik een enorme som geld betaald voor slecht passende gordijnen.

Terugbetaling van €2395, €1150 aan juridische kosten en een excuusbrief met daarin ook de garantie dat er geen verdere falsificatie / gebruik van mijn gegevens wordt gedaan

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Verwie Wonen en Slapen over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door rotservice