Klacht: verpeste vakantie

op 07 augustus 2017 over Effe Weg in de categorie Reizen Algemeen

Onlangs maakte ik de excursiereis 8 dagen Rome, Florence en Venetië (vertrek 28-7-2017).
Bij deze wil ik een aantal van mijn ervaringen op deze trip kenbaar maken.

Op de allereerste plaats was het verblijf tijdens deze trip absoluut niet in 3 * hotels, zoals beloofd in de brochure. Daar waar bij sommige hotels het eten abominabel slecht was, was bij andere accommodaties dat het geval met de kamers. Bij een temperatuur van boven de 35 graden Celsius is het ontbreken van airconditioning op de kamer naar mijn mening niet meer van deze tijd en niet passend bij een 3 * hotel. De enige uitzondering was het familiehotel in Montecatini Terme. Dat was een verademing, vergeleken bij de rest.

Het grootse probleem op deze trip was echter de chauffeur/reisleider Willem van der Molen.
Ik zal wat nadere toelichting geven.
Op de derde dag van de reis hadden wij een excursie naar Venetië (optioneel). Willem van der Molen was daar de gids (zie verder). Hij liep voorop en de groep achter hem aan. Aangezien enkelen van de groep (o.a. iemand met een rollator over bruggen) zijn tempo niet konden bijhouden heb ik hem daar op geattendeerd en gevraagd of hij zijn tempo kon aanpassen. Willem van der Molen gaf aan dat hij steeds aangaf (via de mediaset) als hij links- dan wel rechtsaf ging. Zo moest men hem kunnen volgen. Het feit dat links en rechts voor mensen die enkele straten achter liepen een andere betekenis had werd door hem volledig genegeerd.

De volgende dag bleek hoe zeer Willem van der Molen kennelijk in zijn ego was gekwetst. Bij het hotel in Fiuggi Terme aangekomen bleek het noodzakelijk dat we ons paspoort inleverden. Ik heb toen aangegeven dat dit, zoals vermeld in het paspoort en zoals vaak in de media aangegeven, niet toegestaan was. Wij hadden voor dat doel kopieën gemaakt van de paspoorten, waarbij het BSN onzichtbaar was gemaakt en waarbij op de kopie stond vermeld dat het een kopie was. Dit werd niet geaccepteerd. De reactie van Willem van der Molen was: dan geef je het toch niet, dan krijg je lekker geen kamer. De toon was gezet.
Toen hij me later op de dag uitschold voor “stomme lul”, was voor mij de maat vol en de “vakantie” verpest. Ik heb hier niet op geantwoord, aangezien ik me niet wil verlagen tot een dergelijk taalgebruik. Naar mijn mening is iemand uitschelden steeds een teken van asociaal gedrag en zeker ongepast voor een reisleider richting een medereiziger. Later bleek dat Willem van der Molen achter mijn rug om tegen andere gasten verhalen over mij was gaan vertellen.

Een ander verhaal wil ik ook nog mededelen en dat is de toko van Willem van der Molen.
Het feit dat hij in de bus met verkoop van water, fris, wijn, koffie en soep een omzet verdiende is tot daar aan toe.

Wat naar mijn mening niet kan is het volgende:

1. Gidsen in Venetië. Per persoon rekent hij hiervoor € 5,- Voor een groep van 50 personen betekent dat dus € 250,-.
€ 250,-
2. Gondel in Venetië. Per persoon rekent Willem van der Molen € 22,50. In de gondel gaan 6 personen, dus een opbrengst van € 135,- per gondel. De gondel kost € 80,- Een winst derhalve van € 55,- per gondel. Voor de 6 gereserveerde gondels: € 330,-.
€ 330,-
3. Mediasetjes.Om gebruik te kunnen maken van de in de brochure vermelde en bij de reis inbegrepen stadswandelingen in Rome en Florence (evenals de optionele stadswandeling in Venetië) was een mediaset noodzakelijk. Zonder deze mediaset had de stadswandeling geen zin, want je hoort geen enkele informatie. Kosten € 10,- per persoon. Opbrengst dus 50 maal € 10,- : € 500,-.
€ 500,-
4. Optionele excursie naar Venetië. Ongeveer 8 personen hadden zich niet tevoren opgegeven voor deze excursie, maar pas tijdens de trip. Kosten van de excursie € 35,- per persoon. Ik betwijfel of dit werd overgedragen aan de organisatie Effeweg of verdwenen is in de zak van Willem van der Molen privé. Opbrengst 8 x € 35,- = € 280,-
€ 280,-

Alles bij elkaar is de hele trip voor zowel mij als voor mijn partner met name door het gedrag van Willem van der Molen, naar mijn mening een narcist bij uitstek, verziekt en één groot fiasco geworden.

In het verleden ben ik eerder met Effeweg met een stedentrip mee geweest en dat was goed bevallen. Gezien de ervaring van deze laatste trip zal ik de organisatie aan niemand durven aanbevelen. Of ik zelf ooit nog met Effeweg mee zal gaan betwijfel ik ten zeerste. In ieder geval zou ik tevoren een schriftelijke garantieverklaring willen hebben dat ik niet overgeleverd zal worden aan de narcist Willem van de Molen.

Volledige restitutie van de reissom van mij en mijn partner en terechtwijzing van Willem van der Molen

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Effe Weg over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht Albert Franken

1 maand geleden - Zo juist telefoon gehad van Effe Weg. De chauffeur had (uiteraard) een heel ander verhaal. Excuses werden aangeboden en men zou zeker wat met mijn verhaal doen. Wat er mee werd gedaan blijft onduidelijk. Misschien is het aangewezen om de klachten door te spelen naar het TV-programma Radar voor een koude douche. Nog even over nadenken. Probleem dus duidelijk niet opgelost.

Alle klachten die gemeld zijn door Albert Franken