Klacht: vergoeding opticien

op 30 augustus 2018 over Anderzorg in de categorie Zorgverzekering

Ik heb een aanvullende verzekering oa omdat ik bril-drager ben. Nu kom ik bij de opticien waar ik normaal gesproken mijn bril kan declareren. Blijkt opeens dat Anderzorg sinds een jaar nog maar bij een contract hebben bij één opticien en die heeft niet eens een fatsoenlijke dekking in het land. Het zal best dat jullie een polisupdate hebben verstuurd waar ik onvoldoende aandacht aan heb geschonken, maar ik was er ook niet vanuit gegegaan dat mijn verzekering zijn klanten zo zou lopen beflikkeren.

Er is geen enkele logica dat jullie met één opticien een contract aan gaan voor het verlenen van basiszorg. Elke opticien levert vergelijkbare diensten dus het heeft niet te maken met een verantwoorde keuze voor de desbetreffende opticien. De enige logica die overblijft is dat jullie verdienmodel gebasseerd is op dat jullie klanten de regeltjes in de polisupdate niet hebben gelezen. Pure oplichterij dus.

Geen enkele verzekeraar zou geen macht mogen hebben over de keuze voor de opticiens. De politiek zou hier een stokje voor moeten steken. Verzekeraars zouden het fatsoen moeten hebben om contracten niet tot dit niveau te veranderen. Ik wil nu gewoon vergoeding voor mijn bril. HIer heb ik immers premie voor betaald en jaren lang (inmiddels al 3 jaar geleden dat ik een bril heb gedeclareerd) een aanvullend pakket voor gehad.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Anderzorg over deze klacht.

Bericht van Anderzorg

3 maanden geleden - Beste meneer Van Oeveren, Ik begrijp dat u onaangenaam verrast bent door de wijziging in onze polisvoorwaarden. We hebben ons best gedaan om deze en andere wijzigingen zo duidelijk mogelijk aan onze verzekerden door te geven toen we in november 2017 de nieuwe polis naar u hebben gestuurd. Ik vind het heel vervelend dat dit voor u niet duidelijk is geweest. U heeft gisteren ook een klacht ingediend bij de afdeling Klachtenmanagement van Anderzorg. Zij nemen uw klacht verder in behandeling en nemen binnen 3 weken contact met u op. Ze doen dit het liefst telefonisch. Lukt dit niet, dan kunt u een schriftelijke reactie van ze verwachten. Met vriendelijke groet, Monique Anderzorg

Reactie van de melder van de klacht BenvO

3 maanden geleden - Ik waardeer het telefoontje. Naast de opmerkelijkheid voor de keuze voor een enkele opticien blijf ik van mening dat de verandering van Polisvoorwaarden niet zo helder is over gebracht als dat jullie beweren. Ik heb mogelijk een brief gekregen, want ik kan geen mail terug vinden met iets in die strekking. Daarnaast ben ik van mening dat een dergelijke verandering van een lopend contract altijd gepaard zou moeten gaan met een actieve bevestiging van de kant van de klant. Tegenwoordig moet dat al voor cookies op een website, beetje vreemd om dat niet te doen bij zaken waar het echt ergens om gaat. Hopelijk weten jullie in de toekomst netter om te gaan met aanpassingen in de polisvoorwaarden en het zou helemaal fantastisch zijn als er ooit weer een verzekering komt die het verdienmodel niet centraal heeft staan, maar een vangnet vormt voor de publieke zorg zoals de burger van jullie mag verwachten.

Alle klachten die gemeld zijn door BenvO