Klacht: Van (Digitenne)kastje naar de (klaag)muur

op 05 september 2016 over Philips in de categorie Electronica Merken

Ik geef u hieronder de mail weer die ik aan Consumer Care stuurde en waarop ik geen enkele reactie heb ontvangen.

M van der Veer,

We hebben uw bericht ontvangen en geregistreerd onder het volgende referentienummer: 5545065

Uw vraag was:
Referentie : Key Fail CAM module [#5037890]

Betreft : probleem met Philips TV modelnummer 22PFL4208/H12

Aard probleem : in beeld verschijnt een groot oranjerood vierkant met de tekst HDCP 2.0 Key Failure

Beste Consumer Care bemanning,

Onderstaand mailtje stuurde ik u maanden geleden. Het antwoord was toen dat de TV gerepareerd moest worden en dat dat (telefonisch doorgegeven) minimaal € 200 ging kosten. Op dat moment was formeel dus nog niet eens bekend wat er met de TV aan de hand was. In de daarop volgende maanden heb ik over hetzelfde probleem nog verschillende keren telefonisch contact gehad, nadat alle contacten met en tips van KPN (provider Digitenne) niet hadden geleid tot een vlekkeloos beeld. Inmiddels had ik al drie keer een nieuwe Digitenne-insteekcard ontvangen. Zonder resultaat. Toen besloot KPN een tunerkastje op te sturen, omdat dat een beter ontvangstresultaat zou genereren. Nadat ik dat had aangesloten bleek het vierkant nog steeds niet verdwenen. Na het weer verwijderen van het tunerkastje werd duidelijk dat de TV zonder insteekcard en zonder tunerkastje nog steeds niet goed werkte. Met andere woorden: het lag helemaal niet aan de Digitenne, maar aan de TV!! Dus toch maar repareren?

Eerst voor de zoveelste keer op Internet naar een oplossing zoeken. Het bleek uiteindelijk een door de fabrikant ingebouwde kopieerbeveiliging te zijn en dat mensen daar al jaren last van hebben. De commentaren op Internet zijn dan ook niet mals! En iedere keer “hielp” Consumer Care mij door weer te stellen dat ik contact op moest nemen met de Digitenne-provider, de TV aan/uit moest zetten, de laatste update moest installeren, de TV moest resetten naar fabrieksinstellingen, alles opnieuw moest installeren. En als ik dan zei dat ik dat al 30 keer gedaan had, volhardde de helpdesk in hun hulpverlening met één van deze zogenaamde oplossingen. Dan was de klager tenminste weer van de lijn.

U, als fabrikant van de TV, moet vanaf mijn allereerste vraag begrepen hebben waarover het ging en dat de storing alles te maken had met de door Philips ingebouwde kopieerbeveiliging. Ik heb echter de oplossing voor het probleem gevonden … en die oplossing heet Samsung! Ik vind het werkelijk ongekend dat Philips zijn klanten zo in de luren legt en ben dan ook diep teleurgesteld in het merk. Dat Consumer Care dit niet geweten heeft, lijkt me vrij sterk. Als dat toch zo is, is de “care” kennelijk niet veel meer dan een stel mensen met een beeldschermpje voor hun neus die standaard kant en klare antwoorden oplepelen. Waar zijn al die technici die het merk ooit groot gemaakt hebben?

Aangezien de helpdesk mij vol overgave telkenmale dezelfde onzinnige handelingen heeft laten verrichten, dacht ik zo dat u het wel op prijs zou stellen dat u mij in de toekomst niet meer met een kluitje het riet in hoeft te sturen. Goed gedaan, hoor!

Met een teleurgestelde groet,

Charlie van der Veer

Ik ben tevreden als Philips gewoon erkend dat ze een beveiliging heeft ingebouwd en dat Philips daar een oplossing voor kan bieden. Ik heb nu een in principe goed werkende smart TV die onbruikbaar is door de gevolgen van de door Philips ingebouwde kopieerbeveiliging en de klantenservice van Philips speelt dommetje met de klant. Of ze weten echt niet wat er aan de hand is en dat is nog erger.
Voor mij zal een oplossing helaas te laat komen omdat ik voor mijn vaarvakantie een nieuwe TV heb gekocht die wel werkt met Digitenne. De Philips TV heb ik ook nog, maar is helaas niet te gebruiken. Misschien kan een electronica hobbyfanaat zich daar nog eens op uitleven door te proberen de kopieer beveiliging te neutraliseren.

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Philips

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Philips nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Charlie van der Veer