Klacht: Uitnodiging van een rijtest

op 13 september 2018 over CBR in de categorie Overheid

In alle eerlijkheid heb ik als moeder de gezondheidsverklaring van mijn minderjarige zoon ingevuld voor zijn autorijbewijs. Hij is in het verleden gediagnosticeerd met ADHD, maar de diagnose is ook weer ontkracht, er was duidelijke twijfel over. Maar deze twijfel konden we in het formulier niet aangeven, alleen ‘ja’ of ‘nee’.

Het CBR verplicht vervolgens om een verklaring bij de huisarts aan te vragen. De huisarts heeft zijn verklaring afgegeven en zag geen gevaren voor Joshua om auto te kunnen rijden. Als ouder verwacht je dat dit voldoende is en door het CBR wordt je vooraf niet geïnformeerd over de volledige procedure.

Na deze verklaring van de huisarts, wat klaarblijkelijk niet voldoende bleek te zijn, ben je als ouder van een minderjarige zoon verplicht om een medisch specialist te bezoeken. Kosten zijn voor eigen rekening, bovendien wil de medisch specialist het liefst het geld cash in zijn handen. Naast de kosten is mijn zoon minderjarig en wordt hij belast met een gesprek bij een medisch specialist. Een vragenvuur waar een minderjarige jongen antwoord op moet geven.

Uiteindelijk ziet ook de psychiater geen problemen om auto te kunnen rijden en gaan wij er vanuit dat alles akkoord is. Tot mijn verbazing ontvang ik een brief waarin de gezondheidsverklaring ontvangen is met gegevens over de medische situatie, echter moet er nu een rijtest plaatsvinden. Met een deskundige van het CBR die meerijdt om te bepalen of de medische situatie geen probleem vormt om veilig en zelfstandig te kunnen autorijden.

Mijn zoon is minderjarig, slikt geen medicatie omdat de noodzaak er niet voor was en moet bewijzen dat hij gewoon kan autorijden?
– Welke criteria hanteren jullie hiervoor voor een minderjarige?
– Hebben jullie criteria hoe belastend dit is voor een minderjarige?
– Hoe kan een deskundige van het CBR vaststellen of mijn zoon in staat is om zelfstandig te kunnen rijden?
– Wie is deze deskundige, hoe is de deskundige opgeleid?
– Wie controleert deze monopoly positie van het CBR?
– Wie controleert de deskundige van het CBR?
– In het kader van gelijkwaardigheid, er stappen voldoende mensen in de auto die doodmoe van werk zijn of met medicatie op, wie controleert deze groep?
– De regels die jullie bepalen of mensen met ADHD (wat bij mijn zoon dus discutabel is) kunnen autorijden, zijn op belangrijke punten ‘ongenuanceerd, onredelijk en onwerkbaar’, Wat is de wetenschappelijke onderbouwing hiervoor?

Tevreden zou ik zijn geweest als de verklaring van de huisarts voldoende was geweest. Dat bleek niet het geval. Vervolgens de psychiater die ons mededeelde dat mijn zoon gewoon kan autorijden, ook niet voldoende. Dus laat de rijtest achterwege. We spreken hier over een minderjarige jongen die onnodig belast wordt door regeltjes die niet wetenschappelijk onderbouwt zijn.

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over CBR

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over CBR nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door shejosh