Klacht: Teveel rente betaald en verkeerd behandeld.

Joannesellie op 02 december 2021 over ING in de categorie Banken

Ik wilde het eerst zelf oplossen met de ING, maar zij hebben nu al weken niet gereageerd op mijn aangetekende brief. Ik heb al 3 keer gebeld en de laatste keer kreeg ik te horen dat ze niet goed wisten wat ze met mijn klacht aanmoeten. Nou prima, dan maak ik het bij deze openbaar en ik ga een advocaat na laten kijken of ik in mijn recht sta. Ik heb toen ik begin 20 was een hypotheek afgesloten bij de ING, naast mijn hypotheek had ik ook een zakelijke rekening hier en een persoonlijke rekening. Zij hebben mij uiteindelijk een aflossingsvrije hypotheek van 5 8% rente aangesmeerd. Ik wilde graag een huis kopen dus ik nam de hypotheek die mij aangeraden werd door de hypotheekadviseur van de ING. Ik heb mij later verdiept in de hypotheken van de ING en ik denk dat het een zogenaamde rommelhypotheek is die ze uit Amerika over hadden genomen (dit was in 2010). Ik betaalde veel meer rente dan de mensen die om mij heen een huis in dezelfde tijd kochten, dit was volgens de ING omdat ik een eigen zaak had en daar andere rentes voor golden. Ik heb aan de hypotheek vast ook een levensverzekering moeten afsluiten. Na 5 jaar deze rente te hebben betaald heb ik het gelukkig over kunnen sluiten naar een lagere hypotheek rente, maar alsnog hoger dan gemiddeld. Er was inmiddels een crisis geweest dit in combinatie met andere factoren zorgde ervoor dat mijn zaak verkocht moest worden ver onder de waarde. Ik heb de ING toen meerdere maken gebeld en gemaild of ik een rente uitstel kon krijgen, dit kon echter niet. Wel kreeg ik een jobcoach aangewezen waar ik niks aan had. Besef dat ik toen al bijna de helft van het huis had afgelost alleen aan rente! 3 maanden later had ik weer een baan , maar inmiddels zo in de problemen gekomen met overal geld lenen om de hypotheek te kunnen betalen dat ik mijn huis noodgedwongen moest verkopen. De levensverzekering kreeg ik nog maar een schijntje van terug. Kortom ik voel mij belazerd doordat ze mij een verkeerde hypotheek hebben laten kiezen, er totaal geen hulp vanuit de ING kwam toen ik om een rente uitstel vroeg toen het huis al voor de helft afbetaald was, dus nog geen maand uitstel terwijl mijn aflossing aan rente en mijn levensverzekering al bijna op de 80.000 euro zaten, kreeg ik nog geen maand uitstel. Ik vind dat echt schandalig, nadat ik jarenlang klant ben. Uiteindelijk mijn huis verkocht ook ver onder de waarde. Van de 200 euro per maand aan levensverzekering kreeg ik nog geen 4000 euro terug, reken maar uit 9 jaar keer 200 per maand. Ik ben aan alle kanten verkeerd behandeld. Bij de ING ben je blijkbaar gewoon even nummertje. Denk twee keer na voordat je hier een rekening opent of hypotheek afsluit. En zelfs nu wordt er gewoon niet gereageerd op mijn klacht. Ik ga nu een advocaat hierna laten kijken want dit is niet correct zo ga je niet met klanten om die meer dan 9 jaar bij jullie meerdere rekeningen hebben gehad en een hypotheek afgesloten. Zijn er nog meer mensen die problemen ervaren rond die tijd 2009/2010?

Ik wil een financiële vergoeding voor het teveel aan rente dat ik betaald heb.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

Bericht van ING

1 maand geleden - Om je privacy te beschermen beantwoorden we geen vragen over je persoonlijke bankzaken via externe platforms. We helpen je graag via de chat in Mijn ING (ma-vr 8.00 - 21.00, za 9.00 - 17.00). Heb je geen toegang tot Mijn ING? Op ing.nl/contact vind je meer contactmogelijkheden. Meer informatie over onze klachtenprocedure vind je op ing.nl/klachten.

Reactie van de melder van de klacht Joannesellie

1 maand geleden - Goedenavond , ja dat heb ik de afgelopen drie weken ook gedaan, drie keer zelfs. Dat is ook allemaal terug te zien in uw systeem. De eerste keer belde ik of alles in goede orde was ontvangen. En toen beloofde een collega van u om mij te mailen als ze meer kon vertellen omdat de desbetreffende afdeling ontzettend druk was, ik zou dezelfde dag een mailtje ontvangen. Ik ben toen niet gemaild. Een week later probeerde ik het weer, toen werd mij verteld dat ik naar alle waarschijnlijkheid de volgende week een reactie zou krijgen omdat er een dossier was aangemaakt. Toen ik geen reactie kreeg de week erop heb ik het afgelopen maandag weer geprobeerd, toen werd mij letterlijk gezegd dat ze niet goed wisten wat ze hiermee aan moesten. Vandaar dat ik het nu op deze manier probeer. Ik heb iets meer dan 3.5 week geleden een aangetekende brief gestuurd, geen enkele reactie hierop. Ik vind dat schandalig. Waarom kan er nu wel een reactie komen? En kan ik geen normale reactie op een aangetekende brief krijgen en kunnen ze mij aan de telefoon niks vertellen?

Reactie van de melder van de klacht Joannesellie

1 maand geleden - Nogmaals ik heb de klachtenprocedure van de ING gevolgd. Jullie geven mij geen andere keus dan het op deze manier te doen. Volgende stap is een advocaat, als jullie het niet op een nette manier met mij oplossen. En ik ga het ook bekendmaken op andere platforms. Als jullie dat niet willen geef me dan gewoon antwoord.

Alle klachten die gemeld zijn door Joannesellie