Klacht: terugvorderingen

op 10 augustus 2015 over Zorgtoeslag.nl in de categorie Adviesbureau

Ik heb in 2013 zorgtoeslag aangevraagd op basis van mijn belastbaar inkomen over 2012. in 2014 is mijn inkomen niet veranderd en heb ik ook zorgtoeslag aangevraagd op basis van mijn inkomen over 2013. Nu krijg ik bericht van de belastingdienst dan mijn inkomen over 2014 hoger is en dat ik maar recht heb op een lagere zorgtoeslag en moet ik € 752 terugbetalen. Ik vind dat zeer kwalijk omdat ik niet van te exact weet wat mijn inkomen over het jaar van de aanvraag zal zijn. Er hebben zich in de 2 jaar geen inkomens wijzigingen voorgedaan. Achteraf wordt ik geconfronteerd met een terugbetaling waarop ik niet heb gerekend en ook niet op kan rekenen omdat ik niet in de toekomst kan kijken. het systeem van toekenning en achteraf verrekening vind ik
zeer onprettig en onjuist. Je weet nooit waar je aan toe bent.

het is veel logischer de toeslag te berekenen op het belastbaar inkomen van het jaar daarvoor. mocht het inkomen over het lopend jaar afwijken op grond van hogere verdiensten of extra inkomen dan is verrekening op zijn plaats. Dat is in mijn geval helemaal niet aan de orde geweest. in tegendeel zelfs. Alles is duurder geworden en mijn pensioen is nauwelijks hoger geworden. Zeker niet in verhouding met de prijsstijgingen. Ik vind het daarom extra wrang achteraf geconfronteerd te worden met een grove terugvordering. Zorgtoeslag heeft op die manier alleen maar nadeel. Ik ben pas tevreden als het systeem zo wordt aangepast dat een terugvordering achteraf op deze manier, niet meer kan.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Zorgtoeslag.nl in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Zorgtoeslag.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Zorgtoeslag.nl

Heeft op 23 juni 2016 om 16:05 geantwoord