Klacht: te veel betaalde bedragen voor busvervoer

op 07 februari 2018 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Op 2 januari is door mijn dochter van 15 een nieuwe kaart wegens verlies aangevraagd, en tevens een maandabonnement van ca. 50 euro aangevraagd zodat zij van Simpelveld naar Heerlen en retour kon reizen met de bus, naar school.

Nu blijkt dat er 14 maal in januari, niet verklaarbare bedragen afgeboekt van de bankrekening die wel erg in de papieren lopen, totaal 140,- euro.!

Bij een telefonisch onderhoud heden met de klantenservice kwam aan het licht dat er iets met de procedure van aanvraag iets mis is gegaan, iets met de bevestiging van het abonnement.
Blijkbaar is het abonnement wel betaald maar zijn er sindsdien tevens bedragen (14 x 10 euro) afgeschreven voor het opladen van de OV chip kaart.

03-01-2018 08.08uur 10,-
06-01-2018 16.16uur 10,-
08-01-2018 15.31uur 10,-
10-01-2018 14.47uur 10,-
13-01-2018 12.33uur 10,-
14-01-2018 13.20uur 10,-
14-01-2018 15.34uur 10,-
16-01-2018 14.30uur 10,-
18-01-2018 09.33uur 10,-
19-01-2018 15.04uur 10,-
19-01-2018 21.44uur 10,-
22-01-2018 07.38uur 10,-
23-01-2018 18.39uur 10,-
24-01-2018 19.45uur 10,-

Totaal 140,- euro, in mijn ogen onterecht afgeboekt van de bankrekening, dat verwacht je niet omdat er een abonnement was afgesloten, ook al is er iets fout gegaan met het opladen van het abonnement, ze is 15 jaar oud, ik heb eens op die website van de vervoerder gekeken, waar staat het en HOE moet je een abonnement opladen, ik kan het zelf ook niet ontdekken. Het zou per email zijn gestuurd, niet terug te vinden op haar email zegt ze, veel geld voor een kind, totaal geen coulance, zeer jammer, maar wel veelzeggend over arriva heb ik zo het idee

De reactie van de klantenservice was als volgt:
Een reiziger is zelf verantwoordelijk voor het op tijd opladen van een abonnement. Wij begrijpen dat het vervelend is, maar wij kunnen niet overgaan tot restitutie.

Of is het raadzaam de rechtsbijstandverzekering in te schakelen of zou u me van dienst kunnen zijn?

Gewenste Oplossing:

restitutie van de 140 euro lijkt me voor een kind van 15 wel op zijn plaats toch

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Bericht van Arriva

8 maanden geleden - Beste Rens1209, Wat een vervelende situatie. Heb je voor mij de naam en het IBAN-rekeningnummer van het bedrijf dat deze 140 euro afschreef? Met vriendelijke groet, ^Wouter Arriva Webcareteam

Reactie van de melder van de klacht Rens1209

8 maanden geleden - Beste Wouter TLS BV INZ. OV-CHIPKAART Bankreknr. NL12 RABO 0306 4981 11 Tussen kerst en nieuwjaar zijn ook 2 maal 10 euro afgeschreven, op 25 december zelfs om 4 uur 's nachts, nou ze heeft vanwege de kerstvakantie geen school en geen gebruik gemaakt van vervoer door arriva, ik vind het allemaal maar heel vreemd, er is een machtiging afgegeven voor het automatisch opladen van de OV chipkaart maar in hoeverre kun je er op vertrouwen dat dit correct verloopt? Gr Peter

Bericht van Arriva

8 maanden geleden - Beste Rens1209, Bedankt voor je reactie. Heb je voor mij nog het OV-chipkaartnummer en de einddatum van de kaart van je dochter? Als ze haar abonnement niet op tijd heeft opgehaald bij een ophaalautomaat dan reist ze op saldo en wordt er gebruik gemaakt van automatisch opladen. Aan de bedragen te zien zijn het afschrijvingen van automatisch opladen. De bedragen van automatisch opladen worden altijd enkele dagen later van een bankrekening afgeschreven. Als er om 4.00 uur 's nachts een bedrag wordt afgeschreven houdt dit dus niet in dat ze op dat tijdstip heeft gereisd. De bedragen van automatisch opladen worden afgeschreven door ovchipkaart.nl. Met vriendelijke groet, Lina Arriva Webcareteam

Reactie van de melder van de klacht Rens1209

8 maanden geleden - Akkoord dat begrijp ik, het kaartnummer is 3528 0400 3344 6256 en is geldig tot 29-10-2022, Met vriendelijke gr Peter

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Arriva een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Arriva

Heeft op 08 februari 2018 om 14:55 geantwoord

Geboden Oplossing:

Bedankt!

Ik zie dat er een maandabonnement is besteld op 02-01-2018 tot 03-02-2018. De status van dit abonnement is \"Uw bestelling is gereed om opgehaald te worden bij een van de ophaalpunten.\". Ze heeft haar abonnement dus niet op haar kaart gezet bij een automaat. Dat is de reden waarom ze op saldo heeft gereisd en er steeds 10 euro is afgeschreven.

Ze heeft van ons een bevestiging ontvangen van haar bestelling. Daarin staat aangegeven dat ze zelf de bestelling nog op haar OV-chipkaart moet zetten bij een ophaalautomaat en vanaf dat moment met haar abonnement kan reizen. Zoals mijn collega's van de klantenservice hebben aangegeven is het inderdaad eigen verantwoordelijkheid om een bestelling op te halen. Daarom is restitutie vragen niet mogelijk. Op het moment dat ze heeft gereisd stond er geen geldig abonnement op haar OV-chipkaart.

Met vriendelijke groet,
Lina
Arriva Webcareteam

Heeft op 08 februari 2018 om 17:02 geantwoord

als een kind van 15 jaar onbewust een fout maakt, is het akkoord is dat ze ze daar 140 euro voor moet betalen, en daarnaast ook nog de 52,79 euro abonnementsgeld. dat is bijna 200 euro voor een aantal ritten naar school. Het zou toch redelijk zijn één van beide, óf de reiskosten, óf het abonnementsgeld te retourneren. Is een minderjarige überhaupt gerechtigd een abonnement af te sluiten?

Reactie van de melder van de klacht Rens1209

8 maanden geleden - Het zou toch redelijk zijn één van beide, óf de reiskosten, óf het abonnementsgeld te retourneren

Alle klachten die gemeld zijn door Rens1209