Klacht: Te hoge reparatiekosten

op 10 februari 2016 over Apple in de categorie Electronica - Computers

In verband met een barst in mijn scherm door een val van mijn telefoon tijdens een reis met de reisverzekering contact opgenomen. Deze geven aan dat ik contact op kan nemen met Apple care, en dat de bijbehorende reparatie kosten vergoed zullen worden.

Op dinsdag 24 november telefonisch contact opgenomen met Apple Care. Deze geven aan dat er 3 opties tot reparatie zijn.

– Langskomen bij een Apple store waar de reparatie direct uitgevoerd zal worden.
– Een afspraak te maken met UPS om de telefoon op te laten halen.
– Een verzend verpakking op te laten sturen en de telefoon hierin zelf bij een postkantoor af te geven.

Ik heb nog specifiek gevraagd of er een verschil is in kosten. De medewerker gaf aan dat er geen verschil is. De kosten voor een schermreparatie zijn 127 Euro. Er wordt echter een voorschot van 321 euro op de credit card gereserveerd, in geval er geconstateerd wordt dat er meer kapot is en een vervanging van het toestel de goedkopere optie is. De kosten van een vervanging bedragen 321 euro. Omdat mijn telefoon nog volledig functioneel was en een kleine barst had ben ik uit gegaan van 127 euro.

Wel is de doorlooptijd van optie 2 en 3 langer, een aantal werkdagen werd aangegeven.

Omdat ik ivm een knie operatie minder mobiel was heb ik gekozen voor de optie van UPS.

Woensdag 25 november is mijn telefoon opgehaald, en deze is donderdag 26 november om 11:30 bij het reparatie centrum afgeleverd. Om 12:00 uur stond er al de melding, vervangend toestel wordt geleverd. Een half uur na aflevering dus, paar werkdagen was er gezegd?

Ik heb direct contact gezocht met Apple omdat ik dacht dat er een fout gemaakt was. Niemand kon mij vertellen wat er geconstateerd was waardoor mijn telefoon vervangen zou moeten worden, maar dat dit wel het geval was. Dus, 321 euro. Normaal zouden er foto’s gemaakt worden, maar dit was ook hier niet het geval. Bij de levering van de telefoon zou duidelijk uitgelegd worden wat er geconstateerd was.

Vrijdag de vervangende telefoon ontvangen, geen papieren, zelfs geen factuur. Direct weer contact gezocht met Apple. Kreeg eerst een medewerker aan de lijn die me alle mogelijke manieren de werkwijze van Apple probeerde te verdedigen. Er kon niet uitgelegd worden wat er geconstateerd was, want dit houdt Apple niet bij. Als voorbeeld gaf hij aan dat rapportage bijvoorbeeld 3 uur zou kosten, en dag daardoor de reparatie nog veel duurder zou worden. Heb hem aangegeven dat dit er bij mij niet ingaat, en dat dit in 5 minuten gedaan zou moeten zijn. Na veel mooie verhalen kreeg ik zijn supervisor aan de lijn.

De supervisor kwam eerst met hetzelfde verhaal. Hij kon niet uitleggen wat er gedaan is met mijn telefoon, wat er geconstateerd is, en er is niks vastgelegd in het systeem. Ik heb aangegeven dat ik dit een rare werkwijze vind, omdat Apple zo alle vrijheid heeft om bij iedere klant de telefoon te vervangen en 321 euro kan factureren.

Hij gaf uiteindelijk aan dat er bij een val meer kapot gegaan kan zijn dan dat er snel te zien is, en dat ze bij het reparatiecentrum bij een gebarsten scherm uit voorzorg direct de telefoon vervangen. Hij bevestigde dat mijn telefoon waarschijnlijk niet geanalyseerd is. Was ik bij de winkel geweest dan was wel gewoon mijn scherm vervangen. Dus ik ben telefonisch verkeerd voorgelicht wat betreft de gelijke kosten, en daarnaast wordt de verzekering ‘opgelicht’ (heb dit reeds doorgegeven aan Interpolis).
Ze vroegen min of meer waar ik me zo druk om maakte, omdat de verzekeraar normaal altijd wel het extra geld ook aan de klant betaald. Maar op wie de verzekeringspremie betaalde had de supervisor niet echt een antwoord.

Hij bevestigde daarnaast dat mijn eigen telefoon wel weer gerepareerd en gecontroleerd zou worden, en als refurbished verkocht zou worden. Dubbel kassa voor Apple dus.

Daarnaast vergoed mijn reisverzekering maar tot 250 euro. De extra kosten voor mijzelf waren dus 71 euro extra, voor de verzekeraar 130 euro.

71 euro retour.

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Apple

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Apple nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door nahuus1