Klacht: Tassen Controlle

op 07 juli 2012 over Bas vd Heijden in de categorie Supermarkten

Rotterdam/Hoogvliet 7 Juli 2012

Goedendag, graag zou ik via deze mail wil ik graag mijn ongenoegen uiten.

Afgelopen maandag 2 Juli was ik met mijn vriend boodschappen doen
in een filiaal aan de Binnenban in Hoogvliet.
Bij het afrekenen werd er door de kassiere gevraagd of er in mijn tas mocht worden gekeken.

Ik ben op dat moment niet op de hoogte van de regels daar over en liet de inhoud
van mijn tas zien.
Mijn vriend was het daar echter niet mee eens en gaat een gesprek
aan met de filiaal manager,en die gaf aan hem aan dat hij al het personeel
opdracht had gegeven een tassen controle te doen,echter niet steeksproefsgewijs
maar permanent gericht op elke klanten die met tassen de kassa passeren.
Mijn vriend is Buitengewoon Opsporingsambtenaar geweest
en is dus wel op de hoogte van de regels hier over, en gaf dit aan de manager aan
dat hij daar helemaal niet bevoegd toe is.waarop de manager aangeeft: dat dit gewoon
de “huisregels” zijn.
Het gesprek loste echter niets op en de filiaalmanager bedankte mijn vriend wel dat hij dit
was komen melden,maar vertelde hem tevens dat er eerder die dag ook al iemand was komen klagen.

Afgelopen donderdag ging ik weer voor een boodschap naar het zelfde filiaal,en weer
werd er gevraagd of er in mn tas gekeken mocht worden,waarop ik aangaf dat liever
niet te willen de betreffende kassiere gaf aan dat dan de filiaal manager er bij gehaald
moest worden,ik gaf aan dat ik dat goed vond,vervolgens kwam de filiaal manager er bij
en vroeg aan mij waarom ik niet in mijn tas wilde laten kijken.

Ik gaf aan dat hij en het personeel daar zonder vermoeden van het begaan van een strafbaar feit
(Winkeldiefstal) geen bevoegdheid toe heeft en ik het een aantasting van mijn privacy vind,tevens
zei ik dat ik niets had gestolen en wapperde hierbij met een lege tas zodat hij op dat moment al had
kunnen zien dat er zich in mijn tas geen voorwerpen bevonden.
De filiaalmanager gaf aan dat het gewoon de “huisregels” zijn en dat het ook bij de ingang aangegeven staat.
Vervolgens bleef hij mij de vraag stellen of ik nog steeds niet in mijn tas wilde laten kijken.
Hij vroeg: “blijf je weigeren mij in je tas te laten kijken”,waarop ik aangaf dat ik dat inderdaad niet goed
vond.
De betreffende filiaalmanager leek nu verbouwereerd en vroeg hoe het nu verder moest.
Ik gaf hem aan dat hij dat zelf moest beslissen,hij zei toen: “U kunt gaan zonder uw
boodschappen af te rekenen”,ik gaf de betreffende filiaalmanager aan dat als hij met al zijn klanten zo zou omgaan er niet
veel over zouden blijven.
Het antwoord wat de filiaalmanager hierop had was nog wat mij het meest kwetste,hij zei: “die paar klanten die net zoals u
zijn kan ik hier makkelijk missen”.
Ik verliet vervolgens wel de winkel inderdaad zonder mijn boodschappen te mogen afrekenen en was heel erg boos over de gang van zaken.

Klanten zo als ik…wij komen elke week tussen de 100,- en 130,- euro aan boodschappen halen en rekenen alles netjes af
is dit de manier om eerlijke klanten te behouden?
Ik wil dan ook even en hele simpele rekensom maken,wij doen altijd onze boodschappen bij Bas Van Der Heijden voor gemiddeld 115,- euro per week
dit maal 52x op jaar basis= 5980,- euro per jaar,er van uitgaande dat wij hier zoals het er nu voorstaat zeker nogwel 5 jaar zullen wonen
(en naar alle waarschijnlijkheid nog langer) is dat: 5980,- euro per jaar x 5 jaar= 29.900,- euro.
Als deze filiaalmanager op deze manier op dergelijke wijze die “paar”klanten zoals mij de deur uit jaagt,neem als voorbeeld 5 op 1000 klanten
die net als wij voor rond de 6000,- euro op jaar basis boodschappen doen,zou dat bij het “makkelijk kunnen missen” van deze klanten een
inkomstenderving van rond de 36.000,- euro per jaar zijn!!
Dan is er nog het volgende punt wat ik erg vreemd vind,de filiaalmanager stuurde mij nadat ik wederom geweigerd had mijn tas te laten controleren
het filiaal uit,zonder dat ik mijn boodschappen mocht afrekenen,dus een permanente tassencontrole ter voorkoming van “winkeldiefstal”door de
filiaalmanager opgedragen aan alle kassiers resulteerd dat als ik daadwerkelijk goederen in mijn tas had gehad ik na protest met deze goederen
de winkel had kunnen verlaten.

Ik ben dan ook van mening dat er door het betreffende filiaal op een verkeerde manier opgetreden word om winkeldiefstal tegen te gaan,de trouwe en
netjes betalende klant hoeft hier niet de dupe van te worden,het controleren van een tas is een schending van de privacy en geeft de burger het gevoel
om als “verdachte”tegenover andere klanten te worden neer gezet.
Ik noem even een klein voorbeeld:als je boodschappen gaat doen ben je voordien eerst over het winkelcentrum bij andere winkels de benodigde
spullen die je aan wil schaffen gaan kopen,omdat je niet eerst naar de supermarkt gaat en daarna met je diepvries waren nog even op je gemak gaat winkelen.
daar zouden spullen bij kunnen zitten die nogal “privicy gevoelig” liggen waar ik verder niet over uit hoef te wijden,maar ik bij een dergelijke verzoek
tot controle van mijn tas geen behoefte aan heb dat een kassiere deze zaken te zien krijgt.
U als bedrijf zal dan naar alle waarschijnlijkheid alles in het werk stellen om zo min mogelijk inkomstenderving te lijden,buiten het feit om als eerlijk
betalende klant “neergezet”te worden als een potieentele winkeldief storen mij andere zaken omtrent het zeer jonge personeel aan de vestiging aan de
“Binnenban Hoogvliet” enorm.

Met enige regelmaat 6 van de 10 x leveren wij lege kratten bier/flessen in bij het betreffende filiaal,niet sporadisch maar zeer regelmatig is de kratbaan
VOL,waardoor er na ongeveer 5 x drukken op de bel na 4 minuten is een medewerker komt om de “band” weer vrij te maken.
Als het personeel wat daartoe is aangesteld hun taak zou uitvoeren,hoef ik niet bij de 6 van de 10 x dat ik flessen/kratten inlever te wachten todat
een personeelslid ervoor zorgt dat de flessen inname weer vrij is.

Tevens stoor ik mij aan het gedrag van het jonge personeel werkzaam in uw vestiging aan de Binnenban,ik moest de laaste keer dat ik boodschappen ging doen
omdat 3 personeelsleden zo druk bezig waren om met elkaar te conferseren moest ik 3 keer opzij stappen om een fysiek contact te vermijden (botsen),
betreffende personeels leden waren zo druk in gesprek met elkaar dat ze het niet eens door hadden!!

Ik wil u ook mededelen dat ik op de dag van het voorval een klacht heb ingediend bij “Consumentenwijzer”en de “Consumentenbond” over voorgenoemd voorval.
Ik hoop dan ook dat u mijn klacht serieus zult nemen,en wacht daarom op een tegenbericht uwer zijde.
Mocht mijn klacht niet afgehandeld worden zoals ik van een bedrijf/winkelketen zou mogen verwachten,schroom ik niet om dit gebeuren bij Tros radar,
of Vara Kassa en andere instanties neer te leggen die de “burgers”dit soort zaken graag willen laten weten.

Mijn inziens heeft ook u zich te houden aan de nederlandse wetgeving.Wetboek van strafrecht/Burgelijk wetboek een “Huisregel” heeft daar ook beperkingen toe
zonder verdenking van een strafbaar feit of redelijk vermoeden van schuld kan ik ondanks uw “huisregel” tot het ter inzage laten zien van een tas deze medewerking
om privacy redenen weigeren.
Het handelen van betreffende filiaalmanager vind ik ronduit onbeschoft en zeer klant onvriendelijk,en zoals uw filiaal manager heeft gehandeld zal inderdaad de concurrent
als: Jumbo of Albert Heijn wel blij zijn met mij als klant.

een tegemoed koming op welke manier dan ook

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Bas vd Heijden in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door sandra van der hoek