Klacht: Syncasso heeft maling aan de wettelijke bestaansminimum en legt beslag op het pensioen van een bejaarde.

op 09 september 2016 over Syncasso in de categorie Incassobureaus

Een overijverige medewerker (naam bekend) van Syncasso meent haar broodheer te behagen door tegen beter in het jarenlange lopende loonbeslag (AOW) van de fiscus te overrulen en daarnaast wanhopig ook beslag legt op het karige pensioen UWV-pensioen augustus 2016, van een bijna hoog bejaarde. Daarbij wordt willens en wetens de wettelijke norm van het bestaansminimum met de voeten getreden. In een telefonisch onderhoud deelt die medewerker met veel tamtam mee het recht te hebben om haar bevriende deurwaarder opdracht daartoe te geven. Reden: verhuist naar buitenland (beweren ze bij Syncasso, wat natuurlijk een aanname is), terwijl mijn domicilie gewoon in Nederland is en om de drie maanden model mijn neus moet laten zien bij de SVB (anders wordt dat het AOW-pensioen geblokkeerd (is verifieerbaar). Ik weerspreek de openstaande vordering niet, maar Syncasso c.q. Groenewegen moet maar even wachten omdat de belastingdienst bij wet een preferente schuldeiser is, pas daarna komen zij aan de beurt. Tegen februari jl. heb ik in een telefonisch ondehoud ingestemd dat er €22,00 pm. van het pensioen wordt ingehouden tbv Syncasso. Ik zou vervolgens voor €80,00 pm bijbeunen (en dat op mijn leeftijd) en bij betalen, zodat er in ieder geval alvast de schuld wordt vereffend.
Niet lang daarna hebben de gretige tollenaars van de Belastingdienst miv mei t/m juli 2016 alweer vrolijk fluitend beslag gelegd op mijn Uwv-pensioen, Vervolgens kon ik met objectieve documenten aantonen sedert 2013 geen been uit buiten de ‘s lands heb gezet. Daarvoor al was er beslag gelegd op het UWV-pensioen van aug/ sept 2015. Het gedoe bij de ficus en Syncasso riekt naar willekeur, dan beslag leggen en dan weer vrij geven, en dan weer beslag etc. En zo ging het al maar door. De lezer begrijpt dat voor deze kwestie, ik ook een aparte actie in gang heb moeten zetten, dit terzijde.
Door het beslag van de Belastingdienst was ik vanaf mei t/m juli 2016 verstoken van inkomsten uit het Uwv-pensioen om in mijn minimale levensonderhoud te kunnen voorzien. Ik was daardoor tot de bedelstaf veroordeeld. Ik werd gedwongen om de kinderen en beste vrienden te bedelen om zo m’n boodschappen te kunnen doen. Zo kon de deal om Syncasso €100,00 pm in totaal af te lossen, geen doorgang vinden. En ben ik in een situatie belandt waarbij sprake is van overmacht. Vervolgens kwam Syncasso als een dief in de nacht om het UWV-pensioen aug. 2016 in te pikken. Nu heb ik al 4 maanden (mei t/m aug 2016) geen inkomen meer. Komt nog bij kijken dat ondanks telefonische verzoeken weigert Syncasso om het z.g. inkomstenformulier op de mail te zetten.

Syncasso moet onmiddelijk het loonbeslag op mijn schamele pensioen van aug 2016 opheffen, zodat aan de grondrecht van het bestaansminimun wordt voldaan waar ieder burger in dit land een beroep mag doen en dus ik ook.
Cc. Tweede Kamerfractie PvdA
Tweede Kamerfractie CDA
Tweede Kamerfractie 50Plus
Tweede Kamerfractie PVV
Tweede Kamerfractie SP
Ombudsman Den Haag
Consumentenbond
De ouderenbond ANBO

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Syncasso over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Syncasso in behandeling genomen

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Syncasso een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Syncasso

Heeft op 12 september 2016 om 09:01 geantwoord

In de bovenstaande kwestie heeft Syncasso op 12 september jl. een bericht verstuurd naar betrokkene, waarin wij aangeven wat de mogelijkheden zijn voor herberekening van de beslagvrije voet. Tevens hebben wij de gang van zaken met betrekking tot dit dossier uitvoerig aan betrokkene toegelicht. Wij vertrouwen er op deze klacht hiermee naar behoren te hebben afgehandeld.

Heeft op 12 september 2016 om 14:07 geantwoord

Syncasso bakt zoete broodjes en doet zich klantvriendelijk voor, terwijl de klacht helemaal nog niet is opgelost. Het loonbeslag is niet opgeheven en is er nog niets uitbetaald. De klacht is echter in behandeling.

Alle klachten die gemeld zijn door E Sawermi