Klacht: Pieptoon in motor nieuwe fiets

HarmJansen91 op 25 juni 2020 over Stella Fietsen in de categorie Fietsenwinkel

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Bij aflevering van mijn fiets viel mij gelijk op dat er een zeer irritante pieptoon hoorbaar was op het moment dat de motor ondersteuning gaf.
Ik heb de verkoper hier direct op aangesproken, omdat deze niet te horen was bij de modellen waarop ik had proefgereden.

Ik werd gerust gesteld, de pieptoon kwam doordat de motor nieuw was, het vet moest zich nog verdelen door de motor. Na een km of 500 zou de piep weg zijn.

Helaas na 500km was de pieptoon nog aanwezig, de bedenktijd was echter wel verstreken. Slim gespeeld Stella…

5x terug geweest naar het service center waar de fiets werd afgeleverd, meerdere onderdelen werden vervangen, maar de klacht kon niet worden opgelost.

Contact opgenomen met de klantenservice, er werd een afspraak gemaakt met een aan huis service monteur.

Deze monteur wist gelukkig wat het probleem was: het resoneren van slecht gewikkelde spoelen in de motor, ook wel ‘ Coil whining ‘ genoemt.

Helaas had hij daarbij meer slecht nieuws, dit probleem trad eigenlijk op bij alle motoren die recent geleverd waren. Het vervangen van de motor in mijn fiets, met een nieuwe motor heeft het probleem dan ook niet verholpen. Zijn advies? Een oude revisie motor terugplaatsen, welke het probleem niet vertoonde. Helaas had hij deze niet bij dus ik moest opnieuw contact opnemen met de klantenservice.

In een nieuwe mail naar de klantenservice het hele probleem nogmaals uitgelegd, filmpje en technische uitleg over het probleem erbij gevoegd, evenals de naam en verklaring van de monteur. Helaas bleek toen ik gebeld werd door de klantenservice dat mijn mail niet verder gelezen was dan de eerste regel en enkel de standaard oplossing: monteur langs sturen ja/nee kon worden gekozen.

Nogmaals de monteur langs die wederom een nieuwe motor plaatste met wederom het zelfde resultaat. Gelukkig was ook hij het eens met de verklaring die monteur 1 gegeven had, en hij bood mij aan de fiets mee te nemen naar Nunspeet waar hij er voor zou zorgen dat het probleem werd opgelost.

3 weken verder telefoon van de klantenservice: Uw fiets is klaar.
Op mijn vraag wat er was gebeurt kreeg ik als antwoord: Er is een service check uitgevoerd.

Uitgelegd dat ik me niet kon voorstellen dat het probleem daarmee verholpen zou zijn maar de klantenservicemedewerker wist het zeker.

Bij aflevering bleek de fiets echter nog steeds te piepen. De bezorger bood aan de fiets mee terug te nemen naar Nunspeet. Het probleem zou dan echt opgelost worden. Bij mij was ondertussen de maat echter vol en ik vroeg dan ook om een schriftelijk bevestiging dat de fiets binnen 3 weken gerepareerd zou zijn , of anders mijn geld terug.

Na lang overleg met de klantenservice gaf de bezorger aan dat Stella akkoord was en dat ik de betreffende mail op 18 of 19 juni kon verwachten. Helaas niks meer ontvangen en Stella reageert ook niet meer op mijn e-mails.

Nou kan ik me voorstellen dat je na het lezen van dit betoog denkt: als alle nieuwe motoren dit probleem hebben, dan moeten er toch veel meer mensen zijn die hier last van hebben?

Ja en nee, de frequentie van de pieptoon is namelijk 16000hz ( de verversingssnelheid van de snelheidsregelaar van de fiets, dit is de frequentie waarop de spoelen stroom krijgen en dus resoneren/piepen)
16000hz is voor personen ouder dan circa 20 -25 jaar niet meer hoorbaar. Aangezien het merendeel van de Stella klanten deze leeftijd al ver voorbij is, zullen zijn geen last hebben van de pieptoon.
Zo konden monteur 1 en de bezorger de pieptoon wel horen, maar monteur 2 niet.

Gelukkig is er een eenvoudig trucje om de frequentie te verlagen en daarmee de pieptoon hoorbaar te maken voor iedereen, een filmpje maken en deze vervolgens in slow motion afspelen:

Als je vanaf het begin van het volgende filmpje een pieptoon hoort: gefeliciteerd, je gehoor is nog uitstekend 😉 vanaf seconde 3 gaat de slow motion in, op 24 seconde stop ik met trappen, waarmee ook de pieptoon stopt, Het bewijs dat het niet een lagertje oid is, maar echt de electronische ondersteuning. Op 32 seconden begint ik weer met trappen en komt de pieptoon terug.

Een laatste vraag die je je zou kunnen stellen is, hebben niet alle motoren hier last van?

Nee, het model waarop ik heb proefgereden vertoonde de klacht niet.
Ook was er op een gegeven moment in klant in de winkel, met dezelfde fiets als ik, echter een half jaartje ouder. We hebben deze fiets uitgebreid bestudeerd om te zien waar de verschillen zaten, want ook deze fiets vertoonde de pieptoon niet.

Gewenste Oplossing:

Reparatie van de fiets door Stella waarbij de pieptoon volledig verdwijnt, binnen een redelijke termijn van uiterlijk 3 weken, indien dat niet lukt, teruggave van de aankoopsom.
of
Per direct terug geven van de volledige aankoopsom.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Stella Fietsen over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Stella Fietsen in behandeling genomen

Bericht van

4 jaren geleden - Beste heer Jansen, Wat ontzettend vervelend te moeten lezen dat u nog steeds hinder ondervind van de pieptoon. Ik heb direct een melding gemaakt voor de betreffende afdeling en deze zal uw klacht in behandeling nemen en samen met u werken aan een positieve oplossing. Met vriendelijke groet, Bas, Customer Care

Reactie van de melder van de klacht HarmJansen91

4 jaren geleden - Beste Bas, Wat fijn dat je binnen enkele uren een reactie hebt kunnen geven op mijn klacht. Helaas wordt samen met u werken aan een positieve oplossing wel erg moeilijk, als ik vervolgens meer dan een week niets meer van jullie hoor? Zou je me een uiterste termijn willen geven waarop ik reactie kan verwachten? Met vriendelijke groet, Harm Jansen

Reactie van de melder van de klacht HarmJansen91

4 jaren geleden - Beste Bas, Het is nu 2 weken geleden dat je me hebt toegezegd dat er contact met me wordt opgenomen. Helaas is dat nog steeds niet gebeurd. Zou je er voor willen zorgen dat je toezegging wordt nageleefd? Met vriendelijke groet, Harm Jansen

Bericht van

4 jaren geleden - Beste heer Jansen, Allereerst mijn excuses voor de late reactie op dit bericht. Is er inmiddels contact met u geweest hierover? Mocht ik hierin nog iets voor u kunnen betekenen, stuur dan gerust een e-mail met daarin uw contactgegevens naar [email protected] o.v.v. Klacht.nl. Met vriendelijke groet, Melissa, Customer Care

Reactie van de melder van de klacht HarmJansen91

4 jaren geleden - Hoi Melissa, Bedankt voor je berichtje, helaas kan ik er helemaal niks mee. Er staan immers al maandenlang onbeantwoorde mails en terugbelbeloftes in jullie systeem. Het probleem is nog niet opgelost. Ik begrijp dat jullie op Klacht.nl willen pretenderen goede klantenservice te hebben, maar tot nu toe is dit allemaal schone schijn geweest. Veel verder dan ‘ stuur maar een mailtje dan worden al je problemen opgelost ‘ komt het niet, om vervolgens geen reactie meer te geven. Ik zou het fijn vinden als jullie alsnog via mail contact met mij opnemen, het lijkt me niet al te moeilijk om via mijn ordernr aan mijn mailadres te komen: 170154715 filiaal Wijchen. Mvg Harm Jansen

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Stella Fietsen een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Stella Fietsen

Heeft op 14 september 2020 om 14:17 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte heer Jansen,

Bedankt voor uw reactie.

Ik vind het vervelend om te horen dat het nog niet is opgelost. Dat zien we natuurlijk graag anders.
Mijn excuses voor het ongemak wat hierin is ontstaan!
Bovenstaande klacht is nogmaals bij de afdeling Customer Service onder de aandacht gebracht.
Ik kan mij goed voorstellen dat u een passende oplossing wenst.

Zij streven er naar binnen 5-7 werkdagen contact met u op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Melissa, Customer Care

HarmJansen91

Heeft op 15 september 2020 om 13:23 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Wanneer na maanden van wachten eindelijk weer eens een reactie krijg op mijn klacht, verwacht ik wat beters dan wederom de loze belofte ’er wordt contact met u opgenomen’. Ik ben gewoon telefonisch of per mail bereikbaar, je had in plaats van deze zoveelste belofte tot contact, beter direct zelf kunnen proberen contact op te nemen. Verder staat het hele probleem en de gewenste oplossing ook in deze klacht, je had direct een daadwerkelijke oplossing kunnen voorstellen.

Bericht van

4 jaren geleden - Geachte heer Jansen, Ik begrijp dat u, na zolang geduld gehad te hebben, een oplossing wenst. Echter ben ik hier niet toe gemachtigd en dient dit door een collega van de afdeling Customer Service aangeboden te worden. Dit ligt in behandeling en u wordt hierover teruggebeld. Nogmaals mijn excuses voor de gehele gang van zaken! Met vriendelijke groet, Melissa, Customer Care

Alle klachten die gemeld zijn door HarmJansen91