Klacht: Station Bad Bentheim perron 2 ontoegankelijk voor rolstoelafhankelijke personen.

op 03 augustus 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Wij, echtpaar 65+ waarvan vrouw rolstoelafhankelijk, reisden voor familiebezoek van Tiel naar Berlijn. Om overstappen met rolstoel te voorkomen, reisden we op 1 aug. per auto naar Bad Bentheim en stapten daar om 13:28 uur in de IC145. Trein stopte op perron 1. Het station en perrons werden verbouwd, doch perron 1 was per rolstoel bereikbaar. Op 2 aug vertrokken wij per IC140 om 16:30 uur van Berlin Hbf. naar Bad Bentheim en arriveerden daar op perron 2. D.m.v. bordjes werd verwezen naar de invalidenuitgang die er niet bleek te zijn. Er was een tunnel zonder lift. De conducteur van de IC140 wist niet hoe wij van perron 2 afkwamen.We moesten noodgedwongen 2 trappen naar beneden en op perron 1 weer 2 trappen omhoog. Dit was bijna ondoenlijk met een invalide, rolstoel en bagage. Ongeveer 20 minuten over gedaan, treetje voor treetje, hangend aan de reling. Uitgeput en invalide vrouw met veel pijn, konden we toen verder met de auto op reis naar huis.
Waarom is een perron ontoegankelijk voor rolstoelgebruikers? Waarom wordt dit niet gemeld, bijv. op de boekingssite? Indien we dit hadden geweten hadden we kunnen kiezen voor bijv. station Rheine.

Volgens opgave op het publicatiebord op perron 13 van Berlin Hbf zou de wagon met invalideningang thv van vak D stoppen. Bleek niet zo te zijn. Daar stopte wagon 4 en de invalideingang bevond zich in wagon 8. Onbereikbaar voor een rolstoelafhankelijke passagier. We hebben geen gebruik kunnen maken van de faciliteiten voor gehandicapten en de hele reis moeten improviseren.

Wij vinden bovenstaande incidenten schandelijk en onacceptabel Helaas zijn wij afhankelijk van internationaal openbaar vervoer maar op deze wijze wordt het voor ons bijna onmogelijk er nog gebruik van te maken.

We zijn echter snel tevreden:
1) Houd je aan de afspraak c.q. planning. Als een invalide-ingang gepland staat in van D, dan moet die er dan ook zijn.
2) Bij verbouwingen etc. rekening houden met invalide passagiers bijv. door het aanbrengen van noodvoorziening (traplift?) en in ieder geval duidelijk aangeven indien een plaats niet meer toegankelijk is.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over NS nog niet in behandeling is genomen.

Reactie van de melder van de klacht jopberg

2 maanden geleden - Afhandeling: Geachte Mevrouw of Meneer Blank, Dank U wel voor Uw reactie op mijn klacht. Ik had daar al niet meer op gerekend. Ik weet wel dat de NS niet verantwoordelijk kan zijn voor zaken die in Duitsland niet in orde zijn. Daarom waarderen mijn vrouw en ik Uw reactie en vergoeding ten zeerste. T.z.t. gaan we nog een keer met de trein naar Berlijn. Met vriendelijke groet, J.G. van den Berg. Van: NSKlantenservice@ns.nl [mailto:NSKlantenservice@ns.nl] Verzonden: dinsdag 19 september 2017 15:19 Aan: jopberg@planet.nl Onderwerp: RE: NSI contactformulier-Klacht:Reizen met de trein-Mobiliteitsbeperking Geachte heer Van den Berg, Hartelijk dank voor uw e-mail. Namens NS International bied ik excuses aan voor de late beantwoording. Wat vervelend om te lezen over uw ervaringen op station Bad Bentheim tijdens uw reis naar Berlijn. Het bleek dat dit station niet geschikt is voor iemand met een mobiliteitsbeperking. Dit zorgde bij vertrek en aankomst voor grote ongemakken. Ook stopte de trein niet op het perron volgens plan. Ik kan me voorstellen dat dit voor u en uw vrouw voor erg vervelende ervaringen heeft gezorgd. Namens NS International en Deutsche Bahn bied ik mijn excuses aan voor de ondervonden overlast. Het station Bad Bentheim valt onder verantwoordelijkheid van Deutsche Bahn. Uiteraard mag u er vanuit gaan dat een station over belangrijke voorzieningen beschikt, ook al vinder er verbouwingen plaats aan het station. Ook de informatievoorziening heeft blijkbaar te wensen overgelaten. Wanneer een trein niet zal stoppen op de geplande plek dan dient u daar van op de hoogte gebracht te worden. Meestal gebeurt dit door middel van een omroepbericht of met een aanduiding op het vertrekscherm op het perron. Uw bijgevoegde brief met uw bevindingen heb ik doorgestuurd naar onze contactpersoon van Deutsche Bahn. Op uw e-mail adres heb ik uw tickets gevonden. Vanwege de vervelende ervaring vergoed ik het heen- en terugreisticket voor 50%. Het bedrag van € 49,80 kunt u binnen drie weken verwachten op de rekening waarmee de tickets zijn betaald. Voor de andere helft van de tickets stuur ik u NS International tegoedbonnen toe. Deze stuur ik naar uw huisadres. Helaas kan ik de ervaringen niet meer ongedaan maken maar hoop dat ik met deze tegemoetkoming de teleurstelling iets kan verzachten. Hopelijk verloopt een volgende treinreis weer helemaal naar wens. Datum: 19 september 2017 Relatienummer: 22132154 Ons kenmerk: 5051577473 Onderwerp: Opvolging naar aanleiding van uw contact Met vriendelijke groet, B.J. Blank Manager Operatie NS Klantenservice NS Groep N.V., Utrecht | Handelsregister Utrecht 30124358 | Privacy | Disclaimer Oorspronkelijke tekst Van: jopberg@planet.nl Aan: NSINT.Servicecenter@SAPCRMPROD.NS.N CC: Verzonden: 03.08.17 15:11:14 Onderwerp: NSI contactformulier-Klacht:Reizen met de trein-Mobiliteitsbeperking Gegevens contactpersoon Titel: Voorletters: Voornaam: J.G. Tussenvoegsels: van den Achternaam: Berg E-mailadres: jopberg@planet.nl Straatnaam: Huisnummer: 75 Toevoeging: Postcode: 4006GG Woonplaats: Land: Geslacht: Man Geboortedatum: Relatienummer: Mededeling Type: Klacht Tekst: "1).Perron 2 Bad Bentheim ontoegankelijk voor rolstoelgebruiker. 2).Treinsamenstelling niet cf. planning, wagon met invalide-ingang niet op gepland perronvak." Additionele informatie Categorie 1: Klacht Categorie 2: Reizen met de trein Categorie 3: Mobiliteitsbeperking Bronreferentie: 1239897 {SrvReqNo:[7001003653]} {CommOutNo:[5051577473]} NLH_0005S_0124

Alle klachten die gemeld zijn door jopberg