Klacht: Station Bad Bentheim perron 2 ontoegankelijk voor rolstoelafhankelijke personen.

op 03 augustus 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Wij, echtpaar 65+ waarvan vrouw rolstoelafhankelijk, reisden voor familiebezoek van Tiel naar Berlijn. Om overstappen met rolstoel te voorkomen, reisden we op 1 aug. per auto naar Bad Bentheim en stapten daar om 13:28 uur in de IC145. Trein stopte op perron 1. Het station en perrons werden verbouwd, doch perron 1 was per rolstoel bereikbaar. Op 2 aug vertrokken wij per IC140 om 16:30 uur van Berlin Hbf. naar Bad Bentheim en arriveerden daar op perron 2. D.m.v. bordjes werd verwezen naar de invalidenuitgang die er niet bleek te zijn. Er was een tunnel zonder lift. De conducteur van de IC140 wist niet hoe wij van perron 2 afkwamen.We moesten noodgedwongen 2 trappen naar beneden en op perron 1 weer 2 trappen omhoog. Dit was bijna ondoenlijk met een invalide, rolstoel en bagage. Ongeveer 20 minuten over gedaan, treetje voor treetje, hangend aan de reling. Uitgeput en invalide vrouw met veel pijn, konden we toen verder met de auto op reis naar huis.
Waarom is een perron ontoegankelijk voor rolstoelgebruikers? Waarom wordt dit niet gemeld, bijv. op de boekingssite? Indien we dit hadden geweten hadden we kunnen kiezen voor bijv. station Rheine.

Volgens opgave op het publicatiebord op perron 13 van Berlin Hbf zou de wagon met invalideningang thv van vak D stoppen. Bleek niet zo te zijn. Daar stopte wagon 4 en de invalideingang bevond zich in wagon 8. Onbereikbaar voor een rolstoelafhankelijke passagier. We hebben geen gebruik kunnen maken van de faciliteiten voor gehandicapten en de hele reis moeten improviseren.

Wij vinden bovenstaande incidenten schandelijk en onacceptabel Helaas zijn wij afhankelijk van internationaal openbaar vervoer maar op deze wijze wordt het voor ons bijna onmogelijk er nog gebruik van te maken.

We zijn echter snel tevreden:
1) Houd je aan de afspraak c.q. planning. Als een invalide-ingang gepland staat in van D, dan moet die er dan ook zijn.
2) Bij verbouwingen etc. rekening houden met invalide passagiers bijv. door het aanbrengen van noodvoorziening (traplift?) en in ieder geval duidelijk aangeven indien een plaats niet meer toegankelijk is.

2 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

2 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over NS nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door jopberg