Klacht: Slechte controle in trein.

op 29 juli 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Ik moest een dure reis maken van Oss centraal naar Amsterdam centrale. Ivm werkzaamheden moeten we via een omleiding reizen wat ons 30 minuten extra kost. Ik besloot 2x een eerste klas kaartje te kopen (deze zijn overigens vrij prijzig) eenmaal in de trein blijkt de eerste klas cabine vol te zitten met mensen die het geniale idee hebben om met hun 2e klas kaartje in de 1e klas gaan zitten!!! Hierdoor zijn ik n mijn vriendin genoodzaakt om op de trap te zitten. Dit is grote schande en door deze ervaring zal ik nimmer meer overwegen om überhaupt nog met de trein te reizen.

Wanneer 1e klas alleen toegankelijk is voor mensen met een 1e klas kaart / abbonement

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NS

Heeft op 02 augustus 2017 om 10:08 geantwoord

Geachte heer Van Haaren,
Hartelijk dank voor uw reactie welke wij op 29 juli 2017 via Klacht.nl hebben ontvangen. U ontvangt dit antwoord zowel via Klacht.nl als ook van de Klantenservice van NS. Wilt u reageren of vragen wij u om iets naar NS op te sturen? Dan kan dat door de e-mail welke u van NS zelf krijgt, te beantwoorden.

Het spijt mij te lezen dat uw reis van Oss naar Amsterdam Centraal weinig comfortabel is geweest, omdat de zitplaatsen in de eerste klas werden bezet door reizigers met een tweede klas vervoerbewijs. Mijn excuses voor dit ongemak. Ik heb geprobeerd u telefonisch hierover te spreken, maar helaas was u niet bereikbaar. Daarom stuur ik u de volgende reactie via deze weg.

De eerste klas mag onder gewone omstandigheden alleen gebruikt worden door reizigers die in het bezit zijn van een eerste klas vervoerbewijs. Als iemand besluit om toch met een tweede klas vervoerbewijs in de 1e klas plaats te nemen, loopt hij kans om een boete te krijgen van €50,- plus de kosten van de rit in de eerste klas. Er is hierop wel een uitzondering. Als het in de tweede klas zo druk is dat de conducteur vreest voor het welzijn van de tweede klas reizigers, kan hij besluiten om de 1e klas open te stellen voor deze reizigers. Dit kan dus alleen met uitdrukkelijke toestemming van de conducteur. Uit uw bericht kan ik helaas niet opmaken of dit het geval is geweest. Toch begrijp ik dat u zich benadeeld voelde toen u uiteindelijk heeft moeten plaatsnemen op het balkon. Daarom zal u via onze klantenservice een compensatie worden toegestuurd.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

NS klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door Ogstls