Klacht: Respect

op 05 augustus 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

In de intercity van den Haag naar Enschede van 19.38 tussenstop Gouda en Utrecht, zat een chinese man van ongeveer 40 jaar , bril op en aktentas bij zich. Hij had mij gevraagd of hij met deze trein naar Rotterdam kon reizen Hij had een papiertje want de man en probeerde mij zo zijn vraag duidelijk te maken. Vriendelijk. Later kwam de conducteur, ongeveer 40 jaar , iets getint, met een licht accent. Hij maakte veel misbaar bij de man, Handen aan het hoofd: hoe kan je in deze trein zitten?! Is helemaal niet goed! zo ging het een poosje dus ik ging er naartoe om schuld te bekennen. Was mijn schuld dat de man in deze trein zat. De conducteur wees naar zijn ogen en riep: goed kijken! je moet kijken! ( en vrouwen niet vertrouwen maar dat was grappig bedoeld, denk ik). De chinese man wilde de conducteur een hand geven maar die werd genegeerd, ik heb niet gezien dat de conducteur nog iets deed om de man gerust te stellen, Toen kwam hij bij mijn stoel en zei: “niet meer doen”. Ik reageerde (vroeg waarom hij geen hand wilde geven aan de man) hij gaf gelijk aan niet in discussie te willen gaan maar ondanks dat kwam er een heel verhaal hoe moeilijk zijn vak is en de conducteurs van nederland veel toleranter zijn dan in het buitenland enz enz, wat er natuurlijk helemaal niet toe deed. Zijn toon was geirriteerd en bleef respectloos. Het is zijn vak en zoals in alle vakken zijn er ook moeilijkheden. Daar zit de kern. Ik wilde dit verhaal kwijt omdat ik een duidelijk respect naar de chinese man in de manier van aanspreken , volkomen miste. Ik kan mij wel verweren maar dat kon deze man niet. De conducteur kon klaarblijkelijk geen onderscheid maken tussen iemand die ter goeder trouw is of niet. Dat had ik wel verwacht, eigenlijk en daarom liep het toch nog uit op een discussie wat helemaal niet de bedoeling was.

Eigenlijk zou ik het graag goedmaken met de conducteur maar dat hoeft natuurlijk niet echt. Toch spijt mij de discussie in de trein. Hij was zo duidelijk geirriteerd en dan denk ik, hoe zou hij zijn als er echt iets aan de hand is? Dus eigenlijk ben ik al tevreden door dit geschreven te hebben.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over NS nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door chienna