Klacht: Reageert niet op klacht mbt. wegblijfboetes

op 26 april 2016 over PsyQ in de categorie Zorginstellingen

Ik heb volgens de regels een klacht in gediend bij Psy-Q.
Wacht al sinds 11 feb. op antwoord.(termijn is max 4 weken)
Heb al regelmatig om reactie gevraagd.

De klacht behelst een onterechte boete, men wacht blijkbaar tot ik al een berg incassokosten zit. (incasso-bureau famed!!!!)
Is dit tactiek, eerst de boete laten oplopen en dan pas reageren.

hierbij de oorspronkelijke klacht:

Het betreft de verzuimregeling voor clienten. Deze bepaalt dat cleinten een afspraak moeten afzeggen 24 uur voor de afspraak. Dat lijkt op zich redelijk, alleen er is geen uitzondering voor overmacht zoals bv. Ziekte. Er wordt ook geen wederhoor toegepast. Een ieder die door welke omstandigheid dan ook te laat afbelt wordt gestraft met een boete van maar liefst 65 euro.
Nog ernstiger is dat Psy-Q de behandeling stop zet als men weigert de boete te betalen, ook als men deze onterecht vind. Dit is een laffe chantage met de noodzakelijke behandeling. Hoe kan dit volgens de wet?

Ik werd ziek op de avond voor de dag van een afspraak, hetgeen inhield dat ik pas de volgende ochtend in staat was om dit te melden.

Psy-Q heeft de keuze gemaakt om met mensen met een beperking (oa. ADHD) te gaan werken. Dat bij deze groep verzuim misschien meer voorkomt dan bij de ‘normale’ mens, is dan een risico. Maar den wel een bedrijfsrisico en Psy-Q probeert dit nu af te wentelen op de op dit punt kwetsbare clienten.
Moreel gezien vind ik dit schandelijk, zeker voor een gezondheidsorganisatie.

Psy-Q eigent zich ten onrechte het recht toe om boetes/rekeningen uit te delen. Ook nog eens zonder enige vorm wederhoor, beoordeling of evaluatie.
Dit is zelfs het rijk en justitie niet toegestaan.

Er geen uitzondering voor overmacht zoals bv. ziekte. Op zijn minst vreemd voor een gezondheidsinstelling. Maar lijkt ook onwettig in geval van het opleggen van boetes.
(zie: wetgeving overmacht/ziekte).

Psy-Q stelt de financiele-bedrijfsvoering boven het belang van de client/patient. De verzuimregeling belast de op dit punt zwakkere patienten met enorme stress, omdat deze al moeite genoeg hebben om hun leven op orde te houden. Daarvoor heeft Psy-Q ze immer in behandeling. Psy-Q stelt zelfs hogere eisen dan welke voor de ‘normale mens’ gelden, deze mag zich bv. wel ziek melden, wanneer men ziek is.
Sterker nog: Het tijdig ziek melden is voor de client misschien wel het belangrijkste wat ze kan leren. Ofwel, Psy-Q beschadigt met deze verzuimregeling de patienten, juist met hetgeen waar Psy-Q ze voor hoort te behandelen, dit uit financieel oogpunt.

Als klap op vuurpijl, verbied Psy-Q verdere (medisch noodzakelijke) behandeling bij het niet betalen van de door Psy-Q zelf verstrekte boete.
Is dit verenigbaar met de visie/ethiek van een gezondheidsorganisatie of zelf een wetgeving? Of is dit chantage met noodzakelijke zorg.

Als er een fatsoenlijk antwoord komt van Psy-Q.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar PsyQ over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht ex

1 jaar geleden - En dan begint het lange wachten....................

Alle klachten die gemeld zijn door ex