Klacht: Reactie Alectum helpt mij niet verder

op 19 juni 2017 over Alektum incasso in de categorie Incassobureaus

Beschrijf uw klacht: Op dit moment heb ik een kleine uitstaande schuld. Dossiernummer is 290204 / Hoist (Comfort Card Santander). Ik heb aangeboden die schuld in een keer te betalen. Mijn verzoek is dat ik vooraf een schriftelijke verklaring krijg dat mijn BKR notering wordt verwijderd nadat Alektum de betaling heeft ontvangen. Ik ontving een bevestigingsmail van mijn verzoek op 17 mei. Mijn bericht zou binnen 10 dagen worden afgehandeld. Vandaag (16 juni) heb ik zelf weer gebeld met de vraag hoe het ermee staat. Meteen heb ik ook mijn nieuwe adres per 1 juli doorgegeven. Alektum meldde dat zij een e-mail zouden sturen over de BKR notering: “Geachte D. Verstappen, N.a.v. ons telefoongesprek wil ik u mededelen dat de BKR niet verwijderd wordt, maar wordt de codering aangepast na ontvangst van de betaling. Dit houdt in dat er een praktische aflossingsdatum wordt geregistreerd. Na die datum duurt het vijf jaar voordat dit volledig is verwijderd uit het BKR. Wij verzoeken u per omgaande het resterende bedrag te voldoen.”

Ik vind het schokkend dat men mijn naam niet goed schrijft. Bovendien helpt dit mij niet verder. Ik wil de schuld voldoen, maar moet nog vijf jaar wachten voordat de registratie volledig is verwijderd. Dat betekent dat ik de komende vijf jaar niet in aanmerking kom voor een hypotheek. En dat is een zeer grote sanctie voor een uitstaand bedrag van 2362,07. Ik ben tevreden indien Hoist, de

oorspronkelijke crediteur mij bevestigt dat de registratie wordt verwijderd nadat het bedrag is ontvangen.

6 dagen geleden - Ik heb een email gestuurd naar Alektum incasso over deze klacht.

5 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door Alektum incasso in behandeling genomen

5 dagen geleden - We hebben bericht ontvangen dat Alektum incasso een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alektum incasso

Heeft op 20 juni 2017 om 10:25 geantwoord

Geachte heer Stapper,

Uw klacht over Alektum Group gaat in feite over de BKR regels die uiteraard niet door ons of in overleg met ons zijn opgesteld. Alektum Group geeft zelf geen coderingen of betalingen door aan BKR.

Alektum Group is hierin geen bancaire partij. Zodra wij een betaling ontvangen word deze doorgegeven aan onze opdrachtgever, welke een bancaire partij is (in deze Santander). Onze bancaire opdrachtgever geeft de verandering in uw BKR status door aan de BKR zelf.
De regels omtrent de duur van de registratie kunt u teruglezen op de website van BKR zelf :

Hetgeen Alektum Group u eerder heeft aangegeven, zijn de geldende regels en geen bepalingen van Alektum Group zelf.
U zult begrijpen dat Alektum hierin geen rol kan spelen. Indien u meent dat uw BKR registratie niet klopt, kunt u zich tot de BKR zelf wenden:

Hopend u voldoende te hebben geinformeerd.

Alektum Group BV.

Alle klachten die gemeld zijn door dirkstapper