Klacht: Preferentiebeleid niet correct toegepast

op 28 juni 2019 over CZ in de categorie Verzekering

‘Sommige medicijnen werken hetzelfde, maar verschillen in prijs.’ Dat is de eerste zin uit het preferentiebeleid van CZ.

Er zitten dan weliswaar dezelfde werkzame stoffen in, toch is het bij mij gebleken dat het effect van het generieke goedkopere medicijn niet hetzelfde is als het merkmedicijn. Coca-Cola is immers ook niet hetzelfde als huismerk cola..
Mijn apotheek vergoed volgens dit voorkeursbeleid alleen het goedkoopste medicijn terwijl dit niet werkt.
In het beleid staan uitzonderingen waarbij aangegeven staat dat een specialist medische noodzaak op recept vermeld. Daarom heeft mijn specialist in het ziekenhuis op het recept het merkmedicijn voorgeschreven met daarbij medische noodzaak. Ik reageer namelijk niet goed op een reeds eerder geprobeerde generiek middel. In GVS staat dat ook het merkmedicijn volledig vergoed wordt.

Echter blijft het CZ van mening dat het voorgeschreven medicijn niet noodzakelijk is. Waarbij ik mij nu afvraag wie de specialist is..?
Nu heb ik de medicijnen zelf betaald.

Het merkmedicijn volledig vergoed zoals ook beschreven is in het preferentiebeleid bij uitzonderingen en opgenomen in GVS.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar CZ over deze klacht.

Bericht van CZ

1 jaar geleden - Beste Hanneke,Jouw klacht stuur ik door naar mijn collega’s van team Klachten en Geschillen. Zij nemen binnen vijf werkdagen hierover contact met je op.Groet,Ikram Medewerker Webcareteam CZ

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door CZ in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat CZ een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

CZ

Heeft op 04 juli 2019 om 12:55 geantwoord

Op 4 juli 2019 heeft een van onze collega's van team Klachten en Geschillen contact met Hanneke opgenomen over haar klacht. Zij heeft Hanneke uitgelegd wat de reden is dat wij het medicijn niet hebben vergoed. Ook heeft onze collega van team Klachten en Geschillen het gesprek per e-mail bevestigd.

Heeft op 04 juli 2019 om 13:04 geantwoord

CZ geeft aan dat medische noodzaak op het recept niet voldoende is om de gevraagde medicijnen te krijgen. Schijnbaar schrijft een specialist dat er voor niets op...

Alle klachten die gemeld zijn door Preferentiebeleid cz