Mijn Klacht:
Envelop van een vriendin uit Amerika ontvangen: Bevat als cadeau 2 sleutelhangers met een waarde van $13 per stuk. Aangezien de totaalprijs van $26 ruim onder de 45 euro bij een gift valt, hoor ik hier geen douane of administratiekosten op te betalen, toch is dit mij aangerekend. Hier ben ik mee naar de chat klantenservice gegaan die mij verteld heeft dat ik dit moet betalen en dan achteraf het volledige bedrag terug kan krijgen. Toen ik de envelop in ontvangst nam, was ook duidelijk te zien dat er $26 waarde was en het een gift was, dit is incorrect gelezen en dus foutief behandeld door de PostNL medewerker.
In totaal heb ik 17,83 euro betaald om de envelop te krijgen. Hiervan was 4,83 foutief aangerekende belasting en 13 euro voor PostNL zijn foutieve administratie.
Hiermee ging ik naar het PostNL klachtenformulier (zoals verteld door de chatmedewerker) en werd mij het volgende verteld:
– Ik zou geen recht hebben op de 13 euro administratiekosten retour. (Ondanks eerdere belofte werknemer van de chat dat deze administratie alleen gemaakt is door een fout bij PostNL, deze kosten hadden helemaal niet plaats gevonden als de envelop goed behandeld was.)
– Ik mag alleen zwart op wit een klacht indienen en moet hier alle bewijzen die ik heb ook bij uitprinten en toevoegen (zo heb ik o.a. foto van de envelop, een screenshot van mijn vriendin met haar afgerekende verzendbewijs waarop ook duidelijk te lezen is ‘Customs Export Reason Gift’). Behalve dat dit ongelofelijk ouderwets is, is het bijna niet de moeite waard voor de printerinkt als ik echt maar 4,83 euro terug mag krijgen.
– Een verwerkingstijd van de klacht van drie tot vier maanden (!!!).
Bij tegensputteren hier op bij de klantenservice, krijg ik alleen maar een copy-paste van hetzelfde verhaal van ze: Je mag opdraaien voor onze fout à 13 euro en ga maar een klap papierwerk doen voor je 4,83 terug.
Samengevat komt het er op neer dat door een fout van PostNL mij 17,83 euro is aangerekend (zowel de douane als administratiekosten hadden nooit plaats hoeven vinden). Hiervoor moet ik door een verschrikkelijke papiermolen gaan om mogelijk in 3-4 maanden tijd een schijntje van dit bedrag terug te krijgen. Behalve dat de manier waarop dit probleem behandeld wordt zeer vreemd en ouderwets is, vindt ik het ook niet kunnen dat PostNL door een eigen gemaakte fout de klant wil aanrekenen voor administratie die niet plaats had moeten vinden.
Gewenste Oplossing:
Deze klacht op een normale manier online kunnen laten behandelen en uiteraard het volledige verkeerd aangerekende bedrag à 17,83 euro terug krijgen.
