Klacht: PostNL doet foute administratie, rekent klant hier voor aan.

MM_ op 20 mei 2019 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Envelop van een vriendin uit Amerika ontvangen: Bevat als cadeau 2 sleutelhangers met een waarde van $13 per stuk. Aangezien de totaalprijs van $26 ruim onder de 45 euro bij een gift valt, hoor ik hier geen douane of administratiekosten op te betalen, toch is dit mij aangerekend. Hier ben ik mee naar de chat klantenservice gegaan die mij verteld heeft dat ik dit moet betalen en dan achteraf het volledige bedrag terug kan krijgen. Toen ik de envelop in ontvangst nam, was ook duidelijk te zien dat er $26 waarde was en het een gift was, dit is incorrect gelezen en dus foutief behandeld door de PostNL medewerker.

In totaal heb ik 17,83 euro betaald om de envelop te krijgen. Hiervan was 4,83 foutief aangerekende belasting en 13 euro voor PostNL zijn foutieve administratie.

Hiermee ging ik naar het PostNL klachtenformulier (zoals verteld door de chatmedewerker) en werd mij het volgende verteld:
– Ik zou geen recht hebben op de 13 euro administratiekosten retour. (Ondanks eerdere belofte werknemer van de chat dat deze administratie alleen gemaakt is door een fout bij PostNL, deze kosten hadden helemaal niet plaats gevonden als de envelop goed behandeld was.)
– Ik mag alleen zwart op wit een klacht indienen en moet hier alle bewijzen die ik heb ook bij uitprinten en toevoegen (zo heb ik o.a. foto van de envelop, een screenshot van mijn vriendin met haar afgerekende verzendbewijs waarop ook duidelijk te lezen is ‘Customs Export Reason Gift’). Behalve dat dit ongelofelijk ouderwets is, is het bijna niet de moeite waard voor de printerinkt als ik echt maar 4,83 euro terug mag krijgen.
– Een verwerkingstijd van de klacht van drie tot vier maanden (!!!).

Bij tegensputteren hier op bij de klantenservice, krijg ik alleen maar een copy-paste van hetzelfde verhaal van ze: Je mag opdraaien voor onze fout à 13 euro en ga maar een klap papierwerk doen voor je 4,83 terug.

Samengevat komt het er op neer dat door een fout van PostNL mij 17,83 euro is aangerekend (zowel de douane als administratiekosten hadden nooit plaats hoeven vinden). Hiervoor moet ik door een verschrikkelijke papiermolen gaan om mogelijk in 3-4 maanden tijd een schijntje van dit bedrag terug te krijgen. Behalve dat de manier waarop dit probleem behandeld wordt zeer vreemd en ouderwets is, vindt ik het ook niet kunnen dat PostNL door een eigen gemaakte fout de klant wil aanrekenen voor administratie die niet plaats had moeten vinden.

Gewenste Oplossing:

Deze klacht op een normale manier online kunnen laten behandelen en uiteraard het volledige verkeerd aangerekende bedrag à 17,83 euro terug krijgen.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat PostNL een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

PostNL

Heeft op 20 mei 2019 om 11:19 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat de inklaringskosten onterecht zijn berekend. Ik kan me voorstellen dat u hier boos over bent, vooral omdat u geen bezwaar kunt indienen tegen de afhandelingskosten, en dit heel veel werk is. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijv. Invoerrechten, BTW en Accijns. Dat geldt niet voor afhandelingskosten: dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor o.a. het doen van de douane aangifte, administratie, opslag, etc.

U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket alleen schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW enof invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Het verzoek om teruggaaf kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres, woonplaats en uw IBAN rekeningnummer. Ons adres is:

PostNL Pakketten,
KR-SCIP
Postbus 99180
8900 NA Leeuwarden

U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Houdt u daarbij a.u.b. rekening met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.

Met vriendelijke groet,

PostNL Klantenservice

Reactie van de melder van de klacht

5 jaren geleden - Dit is alweer een copy-paste van de eerdere e-mails die ze mij hebben gestuurd en geen oplossing voor de klant: PostNL laat de klant opdraaien voor foute administratie die zij zelf doen. In 'goed nieuws' staat dit tenminste nu openbaar zodat anderen ook kunnen zien hoe sneu dit is. Waarschuwing voor andere PostNL klantenslachtoffers: BETAAL NIET DIT SOORT FOUTIEVE REKENINGEN VAN POSTNL ONDANKS BELOFTES VAN GELDTERUGGAVE. Je kan hier openbaar zien, dat ze je NIET helpen en JIJ mag betalen voor de fouten die ze maken. Graag zie ik alsnog een mogelijkheid dat ik serieus genomen wordt en mijn klacht behandeld wordt.

MM_

Heeft op 20 mei 2019 om 11:46 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Dit is alweer een copy-paste van de eerdere e-mails die ze mij hebben gestuurd en geen oplossing voor de klant: PostNL laat de klant opdraaien voor foute administratie die zij zelf doen.

In 'goed nieuws' staat dit tenminste nu openbaar zodat anderen ook kunnen zien hoe sneu dit is. Waarschuwing voor andere PostNL klantenslachtoffers: BETAAL NIET DIT SOORT FOUTIEVE REKENINGEN VAN POSTNL ONDANKS BELOFTES VAN GELDTERUGGAVE. Je kan hier openbaar zien, dat ze je NIET helpen en JIJ mag betalen voor de fouten die ze maken.

Graag zie ik alsnog een mogelijkheid dat ik serieus genomen wordt en mijn klacht behandeld wordt.

Bericht van PostNL

5 jaren geleden - Geachte heermevrouw, Dank u wel voor uw reactie. Ik begrijp dat het frustrerend is maar ik kan hier verder niets aan veranderen. Mijn excuses voor het ongemak. Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl. Met vriendelijke groet, PostNL Klantenservice

Reactie van de melder van de klacht

5 jaren geleden - In opvolging van Bericht van Webcare PostNL 21 mei 2019 om 10:05 uur Ik vindt het erg vreemd, dat: 1) Algemeen PostNL geen mogelijkheid geeft om een klacht te laten behandelen in verband met deze kwestie. Is zoiets wel toegestaan? 2) Specifiek in mijn situatie, dat mij niet tegemoet gekomen wordt aangezien ik alleen de rekening heb betaald door foutieve informatie van een PostNL medewerker (medewerker had mij beloofd dat ik alles terug zou krijgen).

Alle klachten die gemeld zijn door