Mijn Klacht:
Op dinsdag 13 maart is er bij de lokale Primera een postpakket afgeleverd vanuit het buitenland. Het zou echter bij mij thuis bezorgd worden, maar vanwege de BTWinvoerrechten werd het naar de Primera gebracht. Dit begrijp ik wel, maar voor dit pakket hadden er geen BTWinvoerrechten gerekend hoeven worden.
Ik heb al ruim 9 jaar ervaring met het bestellen van CD’s en DVD’s uit Japan, en let hierbij altijd erg op de maximale waarde bij invoer. In dit geval ging het om en pakket van het bedrijf CDJapan, ookwel bekend als NeoWing Corporation met barcode RM580407616JP, met als inhoud één enkele CD.
De waarde van de CD is 2,500 Japanse yen, dat is omgerekend 19,09 euro.
De douane heeft er echter een waarde aan gegeven van 27,65 euro, en over dit bedrag BTW, invoerrechten en afhandelingskosten gerekend a 18,80 euro. De enige verklaring die ik hiervoor kan verzinnen is dat ze de verzendkosten (1,160 JPY8,86 euro) erbij opgeteld hebben om zo aan dit bedrag te komen.
Bij mijn weten worden de BTWinvoerrechten alleen berekend over de waarde van de inhoud van het pakket, niet over de bijkomende verzendkosten.
Ik heb hierover geklaagd bij PostNL, en daar werd mij verteld dat ik een brief moet sturen naar Leeuwarden, maar dat ik in het meest gunstige geval maar een gedeelte van deze kosten terug zal krijgen, ookal is het de fout van de inklaringsafdeling.
Dit vind ik eerder diefstal. IK moet nu bijna de gehele waarde van mijn product nogmaals betalen voor een fout die iemand anders gemaakt heeft.
Gewenste Oplossing:
Ik zou graag zien dat PostNL mij het volledige bedrag van 18,80 euro terug gaat betalen. Een foutje kan gebeuren, maar daar hoef ik als klant toch niet extra voor te betalen
