Klacht: Onduidelijk: zakelijk pakket versturen niet via PostNL???

Celtica Publishing op 31 juli 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Vandaag heb ik voor 146 euro aan pakjes moeten versturen. Dat waren heel wat doosjes en ik dacht slim te zijn en zelf labels aan te maken, zodat de medewerker van het postagentschap niet idioot lang bezig zou zijn.
Googelen op pakket versturen PostNL leverde deze website op: https:www.postnl.nlversturenpakket-versturen. Nergens staat dat als je hier gebruik van maakt, je geen FACTUUR krijgt!
Ik heb alle pakjes ingevoerd en labels aangemaakt en op het eind vul ik mijn gegevens in. Daar staat ook bij: Bedrijfsnaam (van de afzender). Dat vul ik netjes in, maar … GEEN FACTUUR!
Volgens mij is het wettelijk verplicht om bij zakelijke verkoop een factuur of bonnetje af te geven. Gewoon mailen is onmogelijk, dan maar contact via Twitter. Met dit als antwoord:
Hallo Celtica! Dat klinkt inderdaad apart. Heb je besteld via http:onlineverzendservice.postnl.nl of via http:postnl.nl ? Onlineverzendservice is namelijk de zakelijke website, hiervan krijg je wel een factuur. Als je via http:postnl.nl hebt besteld, heb je labels als consument gekocht, hierdoor ontvang je geen factuur.

Dit staat dus nergens VOORAF gemeld. In dat geval had ik nooit zoveel labels aangemaakt.
Hoe kun je – als groot bedrijf – zeggen dat als je labels koopt (die je op een pakket plakt en dus niet zelf houdt!), je geen factuur krijgt?
Nog nooit zoiets absurds gehoord!

Gewenste Oplossing:

Als PostNL hier VOORAF duidelijk over is op hun website en als ik de factuur krijg waar ik als klant - consument of zakelijk - recht op heb.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

6 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat PostNL een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

PostNL

Heeft op 31 juli 2018 om 11:55 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte mevrouw Lampers,

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u online verzendlabels hebt aangemaakt, maar dat u hiervoor geen factuur hebt ontvangen. Graag reageer ik op uw bericht.

Zoals mijn collega zei krijgt u voor een particuliere zending inderdaad geen factuur. Eventueel kunt u wel een screenshot maken van bijvoorbeeld uw bankrekeningafschrift. Bij de online verzendservice krijgt u deze factuur wel, dan raad ik u aan om in het vervolg daar gebruik van te maken. Helaas kan ik er niet voor zorgen dat u alsnog de factuur krijgt.

Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http:www.postnl.nlklantenservice

Met vriendelijke groet,

PostNL

Celtica Publishing

Heeft op 31 juli 2018 om 12:44 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Dit is geen adequate oplossing, want hiermee voorkomt PostNL geen vergelijkbare fouten in de toekomst. Zeker kleine ondernemers kennen PostNL alleen als PostNL, niet als \"online verzendservice\". Een eerste contact zal dus veelal via PostNL plaatsvinden met hetzelfde probleem als dat ik heb ondervonden.
Er staat op de website van PostNL voor het verzenden van pakketjes NIET dat het ALLEEN voor particulieren is. Er staat GEEN DOORVERWIJZING op die pagina naar de zakelijkeverzendwebsite van PostNL (er is alleen de keuze voor een tabblad Zakelijk; in de tekst op die pagina staat nergens dat zakelijke verzenders daar niet op het juiste adres zijn).
Wél is er de keuze na het invoeren van de adressen om als afzender een bedrijf aan te geven. Dit is verwarrend. Was die keuze er niet, dan was het veel duidelijker geweest.
Voor een groot bedrijf als PostNL vind ik dit uitermate bedroevend.
Neem een voorbeeld aan DPD, waar labels (zeker als het er meer zijn) keurig op één vel geprint worden en je altijd de keuze hebt om aan te geven dat je zakelijk verzendt en dus een factuur krijgt.

Alle klachten die gemeld zijn door