Klacht: Alweer een levering op een tijdstip waarvan van tevoren bekend is dat we niet thuis zijn

Verbaasde klant op 18 juli 2023 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

De klachtenafhandeling is erg slecht bij PostNL. Dus bij deze maar weer opnieuw een klacht over het aloude probleem wat zich wederom voordoet. PostNL stuurt zoals altijd weer een dwingende mail dat je thuis moet zijn en dat het bezorgmoment niet gewijzigd kan worden. Omdat het bezorgmoment niet aangepast kan worden, weten we nu dus alweer dat het vanmiddag fout gaat. Waarom lossen ze dit nou niet op? Ik zie dat honderden mensen dezelfde klacht als wij hebben en toch doen ze er niks mee! Hoe kan dat?

We blijven het herhalen: als het bezorgmoment per direct aangepast kan worden in de mail die je krijgt met het bezorgmoment. Meteen aanpassen zonder gedoe en zonder inloggen en zoeken naar wachtwoorden. En vooral geen verplichting om alweer een domme app op je telefoon te installeren. Zelf maakt PostNL zich er heel gemakkelijk vanaf, maak het nu de klant eindelijk ook eens gemakkelijk!!!

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 18 juli 2023 om 14:44 geantwoord

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over het tijdstip van de bezorging van een pakket en het niet direct kunnen wijzigen hiervan. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Op basis van de voormelding van de verzender hebben wij een indicatie van de hoeveelheid pakketten die er op een bepaalde dag bezorgd moeten worden en op welke adressen. Met deze informatie en met de statistische gegevens van de eerdere bezorgdagen wordt automatisch een planning gemaakt. Het aanpassen van een bezorging door u als ontvanger kan in veel gevallen alleen binnen de mogelijkheden van die planning, dus is de optie meestal beperkt tot een andere werkdag of direct naar een PostNL punt.

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat u graag zelf wilt aangeven op welke tijd de bezorging u uitkomt. Helaas is voor ontvangers bij ons niet mogelijk omdat we niet alleen naar uw adres rijden maar meer adressen moeten bezoeken die dag.

Wel kunt u in de meeste gevallen in de app een bezorgvoorkeur aangeven. Ontvangers met een gevalideerd PostNL-account kunnen een standaard bezorgvoorkeur doorgeven. Hierbij zijn de opties:

• Op PostNL-punt
• Huisadres. Als niet thuis dan keuze voor: bij buren, op afgesproken plek rond het huis, op een PostNL-punt

Met een afgesproken plek wordt een plaats rondom het huis bedoeld zoals de tuin, schuur, of garage. Deze plaats moet veilig en droog zijn, en goed toegankelijk voor de bezorger. Vooraf vragen wij toestemming voor het gebruik van de afgesproken plek, hiermee bevestigt u dat PostNL niet aansprakelijk is bij schade, verlies of diefstal.

Soms kan geen rekening gehouden met de bezorgvoorkeur, dit zijn dan zendingen die alleen rechtstreeks aan de ontvanger overhandigd moeten worden. Voorbeelden hiervan zijn wanneer een handtekening voor ontvangst of legitimatie vereist is, maar ook bij een specifieke inhoud zoals medicatie of gekoelde versproducten.

Mijn excuses voor het ondervonden ongemak. Wellicht dat het bedrijf waar u de bestelling bij doet u andere opties kan bieden.

PostNL Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door Verbaasde klant