Klacht: OV-chipkaart: RET en Trans Link Systems geven elkaar de schuld.

op 30 juni 2012 over Trans Link Systems in de categorie Betalingsdiensten

Begin Juni ging mijn anonieme OV-chipkaart kapot. Een medewerker van de RET bevestigde dat de kaart defect was en zei dat ik contact op moest nemen met Trans Link Systems in Amersfoort. ‘Want die produceren die kaarten’.

Trans Link Systems verwijst naar de website www.ov-chipkaart.nl voor het downloaden van een formulier. Dat moet je invullen en samen met de OV-chipkaart opsturen.

14 juni kreeg ik een brief dat de kaart was vernietigd en dat ik een negatief reis saldo had van 0,37 eurocent en of ik dat nog even wilde overmaken. Niets over een eventuele vergoeding van de kaart, die nog zeker 2 jaar geldig was. (Nu vind ik zo’n zgn. ‘houdbaarheidsdatum’ op de ov-chipkaart toch al oneerlijk, maar dat terzijde).

Ik heb over de vraag van een eventuele vergoeding verschillende keren gebeld en ook diverse mailtjes gestuurd, maar een antwoord heb ik tot nog toe niet gekregen. Men blijft maar herhalen dat ik het formulier moet downloaden en de kaart opsturen. Wanneer ik antwoord dat ik dit al heb gedaan verwijst men door naar de RET.

De RET verwijst via zijn website door naar www.ov-chipkaart.nl
en zo is de cirkel weer rond. Nu gaat het mij niet eens om het bedrag van 7 euro 50 maar om het principe dat ik gedwongen wordt een bepaald product te kopen om te mogen reizen en dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd wanneer dit product niet naar behoren functioneert.

Update: 6-7-2012. Vandaag ben ik gebeld door een medewerker van Trans Link Systems. Hij gaf aan dat niet de RET maar Trans Link Systems verantwoordelijk is voor defecte kaarten die kapot zijn gegaan door een productiefout. De medewerker betreurde het dat niet meer te achterhalen was waardoor mijn kaart kapot was gegaan, want als het een gebruikers fout was geweest had ik geen recht op vergoeding gehad. Het lijkt me stug dat de kaart door een ‘gebruikersfout’ defect was, want ik bewaar de kaart in een speciaal mapje in mijn portemonnee. Maar dat doet er nu niet toe. De medewerker was duidelijk de kwaadste niet, want hij gaf me het voordeel van de twijfel en ik krijg mijn kaart vergoed.

Het moet duidelijk zijn wie er nu precies verantwoordelijk is voor de OV-chipkaart. Het is toch van de zotte dat ik al bijna een maand bezig ben een vergoeding voor een kaart te krijgen?

Alle klachten die gemeld zijn door P.Klaassen-Karels